Gå til innhold
  • Bli medlem

Kebnekaise og Glitterind (Høgste punkt vs. høgste fjell)


leifs

Anbefalte innlegg

I Sverige har dei eit Galdhøpigg/Glittertind-problem, som dei har løyst ved å kollektivt fortelje til venner og kjente at dei har vore på "Sveriges høgste punkt" når dei har vore på Kebnekaises sørtopp. Det er som om vi i Norge har vore på Glitterirnd, men ikkje på Galdhøpiggen, og kjem heim og fortel at vi har vore på Norges høgste punkt.

Forskjellen er at i Norge kan kvensomhelst bestige Galdhøpiggen, som er Norges høgste fjell (snø og is er ikkje fjell !)

I Sverige er det ikkje enkelt å gjere det same. Det krev enten sikring eller delikat balansegang for å kome frå sørtoppen til Sveriges høgste fjell: Kebnekaises nordtopp.

Det er veldig få som tek den turen, fordi den er ikkje triviell.

Spørsmålet vert derfor: var du på Sveriges høgste fjell, Kebnekaises nordtopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg har sjølv vore på begge, for tre år sidan.

problemstillinga går greitt fram av svenske kart: sør-toppen, som er lett tilgjengeleg, er høgast med is på. isen smeltar raskt, og i løpet av få år (kanskje allereie ?) vil sørtoppen vere lavare enn nord-toppen. på nord-toppen er det ikkje is, så den minkar ikkje. eg har ikkje info om kva høgda på sørtoppen inkl isen er per idag.

utgangspunktet for tråden var at Galdhøpiggen er høgste fjellet i Norge, fordi snø og is ikkje vert rekna med i samband med dette. med same utgangspunkt er Kebnekaises nord-topp høgste fjellet i Sverige.

svenskane har kollektivt gått rundt dette faktum ved å fortelje at dei har vore på "sveriges høgste punkt". fordi dei fleste ikkje kan ta turen bortom nordtoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternative ruter som medfører klatring/brepassering til nordtoppen. Disse er i utgangspunktet ikke enklere. Hvis isen på toppen forsvinner, vil det bli annerledes å komme bort til nordtoppen, men ikk nødvendigvis enklere, her kan jo være en spiss egg med bratt hamre, det er det vel ingen som vet før isen er borte.

Her er et bilde fra min tur i 2002, der værforholdene på ingen måte var optimale, nordtoppen var da uaktuell. Tipper sydtoppen er høyest fortsatt, den har sunket ca. 2 m/år i det siste, og med 6 meter forskjell pr 2005, skal det vel mye til for at nordtoppen er høyest nå. Personlig regner jeg sveriges høyeste fjell som besteget også etter at sydtoppen har blitt lavere, ettersom den var høyest da jeg var der.

post-480-13347443256_thumb.jpg

post-480-133474432574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det delikate stykket er frå sørtoppen og eit par hundre skråmeter nedover mot skaret mot nord-toppen. Her er det ingen andre alternativ enn å balansere på toppen av ei snø/is-egg som er symetrisk og med 35-40 grader til begge sider. Dersom du sklir ut vert det ein tur ned skråplanet og deretter fritt fall, på begge sider.

I tillegg er det bre, som betyr potensielle sprekker. I juli var det vanskeleg å bestemme om sprekkene var i snøen eller i den underliggande breeen.

For nordmenn/kvinner som er stødige på foten når det er langt ned og med litt brekompetanse, er turen til nord-toppen kurant. For folk med brekurs og som har med is-øks er turen "a piece of cake". (for medel-svenson er sveriges høgste fjell p.t. desverre uoppnåeleg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk snøtraversen mellom syd og nordtoppen 9-10. juli i år. Kan bekrefte at sydtoppen hvertfall har endret form siden jeg var der i -93 og -94. Men den rager fortsatt høyt. Nordtoppen er som kjent 2097 meter høy. I 93 var sydtoppen 2117 meter høy. Mener å ha hørt det siste offisielle tallet på toppen er 2111 (det er vel det so står på T-shortene de seller på fjellstasjonene :), mens GPS'en vår viste 2104.

Vi gikk på løpende forankring med snøspyd de første 100 meterne fra Sydtoppen. Deretter gikk det greit å gå usikret.

Anbefales som midnattstur!

Maria

post-1862-1334744331_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var paa Kebnekaise i August 2005, forholdene varierer antagelig kraftig,

men da var det ikke "piece of cake" aa spasere over til Nordtoppen. Jeg bar

isoks og stegjern opp nettopp for aa gjoere dette (den ostre leden), men eggen

og begge sidene var blaais, sidene var brattere enn 30-40 grader og toppeggen

mindre enn 50 cm bred. Null sjangs skulle en ha et uhell selv med isoks... Da det ogsaa

var taake og umulig aa se hvor langt denne balansegangen strakk seg, ble det en

uhyre langsom og forsiktig snu-operasjon samt balansering tilbake. Eggen var ganske flat

der jeg snudde, etter foerst aa ha gaatt en god del nedover fra sydtoppen, denne nedstigningen

var forholdsvis mye greiere, men saa ble det terreng som krevde god sikring eller nerver

langt over "en erfaren norsk fjellvandrer"..

Ellers var Sydtoppen (omhyggelig GPS maalt) adskillig hoyere enn 2100, det vil nok ta mange

aar foer den er lavere enn nordtoppen, selv med varme somre..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo til mitt forrige innlegg og mannen etter: Man bør altid ha med tau, noe sikringsutstyr og stegjern på denne turen med mindre man har sikker info om noe annet. Når vi gikk over var det ca 30 cm myk snø, slik at sklifaren var minimal og stegjernen kom ikke på.

Rett nedenfor det smale partiet fra sydtoppen var det greit å holde litt til en siden for å unngå sprekkene som man så ved "overhenget" mot øst.

Også sydtoppen kan være umulig å komme opp på uten stegjern er man uheldig.

Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.