Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen Pro camp vs. Fjellheimen X-trem vinterstid?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Snuser litt på 2018 modellen av disse teltene til bruk som vintertelt primært. Det skal ligge i pulk, men kanskje også bæres i sekken. Jeg klarer ikke helt å forsvare den ekstra vekten til x-trem i forhold til pro, fordi:

- Stormmatter virker å være veldig bra når man skal spade snø! Men jeg har alltid klart meg uten matter så lenge teltet går helt ned til bakken. Jeg ser fordelen såklart, men jeg ser en større ulempe med mattene om jeg vil bruke teltet også på barmark. Hilleberg og Fjellrevens ekstremtelt har jo ikke stormmatter.

- Barduneringsflak: Hilleberg, og fjellrevens ekstremtelt klarer seg uten barduneringsflak. Så jeg tenker at Pro telltet uten barduneringsflak også har nok barduner til bruk vinterstid også.

- Duken er den samme på x-trem og pro.

- Stengene er tynnere på pro, men x-trem stangsett kan kjøpes løst og veier bare 120 gram ekstra. I føge Helsport tåler pro-stengene mye, så lenge du ikke skal ut i ekstremvær.

- Doble stangsett, det får jeg trolig ikke bruk for til vanlig norsk vintervær - jeg legger nok ikke ut på mine kortere turer når det er meldt særlig mer enn kuling i fjellet. Pro-serien kan kun ha enkelt stangsett nemlig.

- X-trem har en ekstra inngang. Sikkert fint å ha om vinden snur, men jeg har aldri savnet det. Kanskje jeg savner det mest når jeg graver kuldegrop?..

- X-trem har noen lave ventiler som Pro ikke har. Disse lave ventilene er ikke vanlig på andre teltmerker - gir de veldig stor fordel med tanke på rim og kondens?

 

Så hva tenker dere? Er det gode grunner til å velge x-trem framfor pro når det skal bæres i sekk av og til på vinterstid, men mest i pulk? 

Vektforskjellen uten plugger er 770 gram, og da har xtrem også 120 gram tyngre stenger inkludert i den vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synes stort sett snømatter er eit ekstra herke, så for meg er det eit poeng å ikkje ha dei. 

Det har sine fordelar og ulemper, men for meg tippar vektskåla mest i retning ulemper. 

Ventilmessig tenker eg er eit feitt. Med snømatter nedgravd får ein tettare telt og større behov for god ventilasjon. Uten matter har ein meir gjennomstrømning lågt, og høgare montert ventil funkar fint. Evt spar ein snø inntil teltet på dei sidene som er utsett for føyke, altså mot vindretninga, og beheld den gode gjennomstrømninga elles. 

Er det så røyte gale at det driv inn i alle endar pga turbulens og kraftig vind, ja då spar du inntil alle vegger. Under slike forhold har ein som regel rikeleg med ventilasjon same kva ein gjer :)

Dvs at eg truleg hadde gått for eit pro med sterkare stenger. Pakkvolumet er vel kanskje også litt mindre, ikkje berre vekta? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du primært skal bruke det som vintertelt ville jeg valgt x-trem. Utrolig kjekt med stormmatter, syntes jeg, men det er smak og behag 😃 De største fordelene etter mitt syn:

- Mye mindre sjans for å få snøføyke inn når det blir helt tett mot bakken

- Du klarer deg med færre plugger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt opp til dine preferanser og hva du vektlegger av kriterier. Jeg har stormmatter på to av teltene mine i dag. På 90 tallet og tiåret etter hadde jeg ikke stormmatter på telt, og noen av turene jeg hadde da er de med god margin de turene med mest rufsete vintervær jeg har vært på, vi klarte oss greit da også.

Noen fordeler og ulemper er nevnt o tidligere poster, og så må man vektlegge hva som er viktig for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :)

Jeg skjønner at det er fordeler og ulemper med begge teltene, men det virker som begge typer telt fungerer meget bra til vanlig norsk vinter.

Siden jeg bor i ett område med mye kuperte fjell, og kanskje skal gå med sekk, så tror jeg at Pro blir det beste valget. Da kan jeg også bruke det på barmark uten å plages med stormmatter, selv om jeg egentlig er dekket inn der. 

Så kan jeg kanskje vurdere X-trem stangsett om jeg skal på lengre tur i ett område jeg kan risikere skikkelig uvær.

Noen som vet når det er vennefest på XXL? Holder det å abonnere på nyhetsbrevet? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner jo sin egen bruk best selv, Hvis du frem til nå har klart deg fint uten stormklaffer, uten å savne det. Så vil du vel fort det i fremtiden og. x-tream veier vel rundt 5kg med plugger. Personlig syns jeg det blir for mye når man skal gå med sekk.

Selv har jeg med stormklaffer, men ser jo at ettersom at man blir eldre og antall familiemedlemmer øker. Så blir behovet for stormklaffer mindre og mindre, samtidig som at  besparelse  av vekt blir viktigere. Men det er jo veldig subjektivt da.

Hvis du mot formodning plutselig savner stormklaffer så går det vel å få sydd på?

Evt at man selger teltet og finner ett nytt på finn

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.