Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmørsalpane eller Jotunheimen


Kim

Anbefalte innlegg

Noen ganger er jeg ikke helt sikker på hva som er det flotteste området av Sunnmørsalpane eller Jotunheimen. Når jeg får øye på et slikt panorama på internett, da er nok ikke Sunnmørsalpane mye dårligere enn Jotunheimen, se

http://www.voldaveiret.no/0569.htm

Sunnmøre har havet, store høydeforskjeller og tilsvarende enorme kontraster. Jotunheimen er storslått, høyt og majestetisk. Det er ikke alltid like lett å bestemme hva som er vakrest. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jotunheimen. Jeg kjenner ikke sjelen på Sunnmøre, ei heller får jeg tårer i øynene av å tenke på det området. Stå på Fantesteinen og se aftenrøden bak Fannaråken en lys sommerkveld, og du vil rulle rundt i latter hver gang du tenker på Sunnmøre i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har bare såvidt vært der, så det blir egentlig litt dumt å si at jeg synes Jotunheimen er vakrere. Kan bare si at jeg ikke har hatt noe behov for å se nærmere på Sunnmørsalpene fordi de eneste fjellene jeg virkelig har noe forhold til er Jotunheimen. Sunnmørsalpene var jo så langt fra Oslo, dessuten er de for lave!!

Jeg har ikke noe grunnlag for å diskutere dette, melder meg derfor ut av diskusjonen.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Kim at du har sans for Sunnmørsalpene. Jeg har hatt det i mange, mange år. Jeg synes nettopp det at en både har hav og spisse tinder i synsfeltet gjør det mer variert enn Jotunheimen. Og breene har man også. En tur på f eks Råna, Blåbretinden eller Kolåstind gir synsintrykk en aldri glemmer. Det er jo også slik at fjellsidene og høydeforskjellene er mye større på Vestlandet enn i Jotunheimen.

Bildet fra Grøtdalstind var flott. Jeg har selv vært der og sett denne utsikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et vanvittig fint bilde, Kim! Jeg ble bare sittende og stirre, helt betatt... Vanskelig å velge et fjellområde framfor et annet, for alle områder er spesielle på sin måte. Jeg har vært på en rekke topper i Sunnmørsalpene, og det er like fantastisk hver gang. Det å starte ved havoverflaten og bakse seg gjennom frodig og tettvokst skog til å begynne med, for så å komme opp på snaufjellet og klyve videre opp på en topp, og derfra kunne skue utover taggete tinder, fjorder langt der nede og kanskje storhavet i det fjerne, gir en egen følelse som ikke kan sammenlignes med en toppbestigning i f.eks. Jotunheimen. Men Jotunheimen er i mine øyne like betagende som Sunnmørsalpene, bare på en annen måte. Naturen er voldsom også der, men der er det andre dominerende faktorer som f.eks. isbreer og endeløse steinrøyser. For meg har alt sin egen sjarm :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere "Sunnmørsalper" I Norge, både i omrdået like rundt og lenger nordover (lofoten, lyngen etc.) men bare et Jotunheimen, bare et området hvor kontrastene er der i så stort monn, Fra Skjolden til Skagasølstindene, fra Utladalen til Hurrungane, fra Bøverdalen til Galdhøpiggen, fra Valdres til Bygdin.

Breer, masse breer

Innsjøer, masse innsjøer

Dype daler. Riktig dype daler.

Spisse og ville tinder. Riktig spisse og ville tinder.

Furuskog og milde bjørkeskoger. Østlandsk

Frodig skog og grønn vegetasjon. Vestlandsk.

Elver, masse elver.

Flate høer, virkelig flate høer.

Høgfjellsdaler, med enda høgere fjell rundt. Man kan gå i høgfjellet og likevel være omgitt av høgfjellet.

Norges høyeste fjell.

Denne kombinasjonen er det bare Jotunheimen som har, med eller uten det siste momentet.

Sunnmørsalpene er flott, og ja - jeg har vært der Kim, ikke på langt nær så mye som deg, men har sett både Norangsdalen, Geiranger, Romsdalen etc. og vært på noen av kitsch tindene som Slogen og Skruven.

JOTUNHEIMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmørsalpene er flott, og ja - jeg har vært der Kim, ikke på langt nær så mye som deg, men har sett både Norangsdalen, Geiranger, Romsdalen etc. og vært på noen av kitsch tindene som Slogen og Skruven.

JOTUNHEIMEN

Jeg mente lenge at Sunnmørsalpane var desidert beste stedet for størst opplevelser med sine enorme kontraster. Men etter å ha samlet de aller fleste 2000-meterne har Jotunheimen blitt drømmeområdet. Men det var bare dette bildet fra Grøtdalstindane... det får hodet til å slå klikk. Jeg bodde 7 måneder i stuadøra til Sunnmørsalpane og fikk med meg hele den beste sesongen, vårskiturene og sommmeren. Det har satt et dypt inntrykk i meg.

Men Lyngve, jo Hurrungane overgår nok det meste, selv om ikke kontrastene er like store der som i Sunnmørsalpane. Hurrungane gir en uro i kroppen som ikke kan sies og være annet enn elskverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en god del turer i begge områdene, og hvilket område som er det flotteste er et håpløst spørsmål. Jeg mener at det i grunnen kommer an på hva du ønsker. Søker du spisse, men ofte lett tilgjengelige topper som vil gi deg utrolige kontrastrike opplevelser fra fjord, dal og høyfjell søker du gjerne til Sunnmøre. Turene her begrenser seg gjerne til helgeturer siden områdene er mindre, og du hele tiden kommer i berøring med sivilisasjon i dalførene.

Jotunheimen søker den som ønsker lange turer i ensomhet. Her har man mulighet til å fjerne seg nesten helt fra omverdenen, spesielt om vinteren. Her finner man nok mye mer stein og ødemark, men man blir da mye mer oppmerksom på de store inntrykk små livstegn som en fjellsmelle eller en reinrose kan tilføre en tur.

Sitat: "Kitsch or kitch is originaly from the German word meaning 'trash' although more recently has been used as a word to describe objects of poor taste and usually poor quality."

Morten, dersom du har sett eller vært på Slogen (og det har du sikkert), og etterpå kan kalle denne toppen for en "møkkatopp" må jeg bare få notere min inderlige uenighet. Slogen er nok en turisttopp med stort besøk spesielt i sesongene, men selve fjellet er etter min mening noe av det flotteste isen har klart å skulpturere ut av Moder Norge.

Se ellers et flott bilde her som viser Slogen til venstre og Smørskredtindane til høyre.

http://www.iriss.no/fotturar/hjorundfjord/oye.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Kitsch or kitch is originaly from the German word meaning 'trash' although more recently has been used as a word to describe objects of poor taste and usually poor quality."

Jeg brukte ordet i en kjapp vending for det jeg forbinder med ordet. Om jeg har ordlagt meg feil kan være. Jeg mente "mainstream" turmål med enkelte kosmetiske karaktertrekk og en status som gjør at mange "må" gå dit. Skruven hører forresten ikke med til Mainstream, så det gjelder da bare Slogen. Møkkatopp mener jeg ikke. Vår tur dit var kjempefin! "Best of" eller "Klassiker" er kanskje et bedre velvalgt ord. Man må veie sine ord bedre skjønner jeg :cry:

Sunnmøre er kjempeflott bevares, men min mening ligger nå fest. Jotunheimen har 80% av det som Sunnmøre har, mens Sunnmøre bare har 20% av det som Jotunheimen har, hvis man tenker helhet og varierte naturformer og ikke bare fokuserer på det storslagne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du ikke så på Slogen som en "trash"-topp. At den er en topp for de mange, og dermed en mainstream-topp kan jeg være med på, men da sammen med andre flotte topper som Gaustatoppen, Besshø, Surtingsui, Glittertind, Kyrkja, Skårasalen, Rånå, Saudehornet.....etc. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for definisasjonen over ordet "kitsch". Jeg har ingen problemer med å bruke ordet kitschy om flere aspekter ved fjellheimen. For eksempel:

1) Jeg tviler ikke på at Besseggen under de rette forhold kan være en flott tur med vakker utsikt. Jeg har ikke vært der selv. Imidlertid er hele "Besseggen-greia" kitschy. Det å gå denne eggen har blitt et begrep og en turistmål som utnyttes av både DNT og andre næringsdrivende i området. Besseggen har blitt et middel til å lokke turister til fjells, stort sett av gode grunner. Jeg unner som oftest de lokale næringsdrivende alle de inntekter de kan få. Å gå i kø sammen med hundrevis av andre over denne eggen er imidlertid en "poor quality" naturopplevelse og å det å kjøpe Besseggen-pakken er etter min mening "bad taste". Ikke bare er det kø på eggen, men hele reisen fra parkeringsplassen på Gjendeosen, de overdimensjonerte overnattingsstedene, over eggen samt fergene er en reise som minner om en saueflokk som de næringsdrivende gjeter fra A til B til C...

For undertegnede som elsker å hate hele Besseggen-greia var oppdagelsen av Besseggens egen hjemmeside som å hele bensin på bålet (sjekk www.besseggen.com drevet av et lokalt overnattingssted.) Jeg foretrekker mer uberørt natur, færre mennesker, mindre organisering samt ro og fred på fjellene. All ære til Morten og Julie som "tar tilbake" Besseggen utenfor sesongen.

2) Galdhøpiggen er i seg selv OK. Melkeruten fra Juvvasshyttasamt hytta på toppen er imidlertid kitschy. Dere skjønner sikkert hvorfor.

----

Dersom Slogen blir en tilsvarende turistmagnet med 30.000 besøkende hvert år og et begrep og produkt som er av både "poor quality" og er "bad taste" å kjøpe, blir også dette lett kitschy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Sammenligning av fjellområder blir ikke helt rettferdig. Alle (eller de fleste) har noe særegent. Sunnmørsalpene har utvilsomt noe særegent, kombinasjonen "høye" fjell, dype daler og fjorder.

Tenk deg å stå på Jakta, Kjenne suget i magen der fjorden bukter seg forbi nesten 1600 m lenger nede

Eller stå på høyeste punktet på Jønshornet, der det bare er plass til deg selv, og kjenne luften suse under vingene med 360 graders panorama, se havet renne utfor horisonten og hjørundfjorden splitte sunnmørsalpene i to med bratte fjellsider og spisse tinder på rad og rekke på begge sider av fjorden.

Eller vårskitur på Randers topp helt fra fjorden, slite seg 1400m opp, for så å få sammenhengende nedkjøring (snitt 25 grader) i deilig pudder

Eller ta turen på Otålhornet, et "hjørne" som stikker ut i Hjørundefjorden, ville tinder og kontraster på alle kanter, der fjorden bukter seg rundt for så å stopp opp på bjørke.

Eller karre seg opp på trollkyrkjetindane og legge seg på magen fram på kanten og se rett ned i avgrunnen 900m lenger nede (omtrentlig 90 grader fall)

Eller travers i Brekketindane med avslutning i geitskaret og nyte slogens elegante profil.

Eller natt tur på Synnavindsnipa midtsommers hvor solen såvidt dupper ned i horisonten og gir himmelen all verdens nydelige farger, for så å komme opp igjen kort tid etter.

Eller Kolåstindens majestet, Tungremtindenes ville omgivelser, Hornindalsrokkens elegante profil, Råna, Blåbretinden, Sætretindene, Langenestinden, Åvasstinden, Dalagubben, Sylvkallen, Bjønnatanna, smørskredtind, skruven.......

Sukk.....

Har selv et 100 tall navngitte tinder høyere enn 1000moh i dette området, mitt paradis. De som ikke har besøkt området bør absolutt gjøre dette.

Prøv linken

http://www.iriss.no/

og les om sunnmørsalpene. (et lokalt forlag som har gitt ut 2 fantastiske bøker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sammenligningen mellom Jotunheimen og Sunnmørsalpene er det ikke slik at:

Sunnmørsalpene har :

* De flotteste tindene (Slogen, Smørskredtind, Kolåstind m.fl.)

* De spisseste nålene (Bladet, Molladalen, Kolåstindmassivet)

* De grønneste fjellene (Skogen vokser høyt oppetter fjellene)

Og at Jotunheimen har:

* Mer imponerende daler (Utladalen, selv om Velledalen og Brunstaddalen heller ikke er så værst !)

* Flottere og mer imponerende fjellmassiver (Skagastøls/Styggedalmassivet)

* Flottere vann (Gjende)

* Større usiviliserte områder (altså mer villmark; i Sunnmøralpene bor det jo folk i dalene !)

* Mer breer (men kommer til kort mot de i Lyngsalpene !)

Jotunheimen er nok mer egnet for ryggtraverser og tinderangling og gir anledning til et mye mer variert friluftsliv enn antagelig samtlige andre fjellområder i Norge. I Sunnmørsalpene er det fantastiske toppturer om sommeren og en del flotte nedfarter på ski om vinteren som er trekkplasteret.

Men hvis det er snakk om det vakreste fjellområdet i Norge synes jeg Jotunheimen kommer til kort overfor Sunnmørsalpene og for den saks skyld også Lyngsalpene. Jeg vektlegger de flotte tindene i Sunnmørsalpene i en slik vurdering - er ikke alle enige i det da :lol::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För mig som bara vandrar, och helst långt, är det löjligt att jämföra.

Vad kan man göra mer än dagsutflykter och toppturer i

Sunnmöresalpane?

Sen ser ju jag inte Jotunheimen som något isolerat, även om min näst

senaste tur var helt i det området. En verklig bonus är ju att

det gränsar till sådana områden som Skarvheimen och Breheimen,

båda rätt ensamma. Av alla områden i Sydnorge tror jag dock att

Jotunheimen har flest möjligheter; alltid har jag hittat någon

ny dal eller något nytt pass på mina fem besök. Genom Skarvheimen

finns väl två alternativ (om man inte ger sig ut i de orörda delarna)

och genom Breheimen knappt ens det.

Skulle jag rangordna områdena i Sydnorge blev det väl:

1. Jotunheimen

2. Breheimen

3. Skarvheimen

4. Tafjordfjella

5. Dovrefjell

6. Trollheimen

7. Rondane

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å gå langt og bortover går selvfølgelig an også i sunnmørsalpene. En mengde dalfører (ubebodde!! ja, de finnes de også) gir muligheter til dette. En må selvfølgelig over en og annen "overgang". En rute som strekker seg over flere dager er ikke problematisk å få til.

Lite DNT hytter i området, men meget gode muligheter for telting.

Sunnmørsalpene har noe unikt, variasjon og tetthet. Terrenget/utsikten skifter raskt, du trenger ikke å gå i timesvis for å se noe nytt. Dalførene er relativt smale og korte, og hvor du enn går har du en tind i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå langt og bortover går selvfølgelig an også i sunnmørsalpene. En mengde dalfører (ubebodde!! ja, de finnes de også) gir muligheter til dette. En må selvfølgelig over en og annen "overgang". En rute som strekker seg over flere dager er ikke problematisk å få til.

Lite DNT hytter i området, men meget gode muligheter for telting.

Sunnmørsalpene har noe unikt, variasjon og tetthet. Terrenget/utsikten skifter raskt, du trenger ikke å gå i timesvis for å se noe nytt. Dalførene er relativt smale og korte, og hvor du enn går har du en tind i umiddelbar nærhet.

Hur mycket är "flera dagar"? Jag gör inte en norsk fjälltur

idag om jag inte räknar med minst tio,

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det sentrale Sunnmørsalpene ligger rundt Hjørundfjorden, og en 10 dagers tur vil kunne gjennomføres i området, men det blir noe på kryss og tvers. Største begrensning på en såpass lang tur er været (ustabilt). Men nå er det jo sånn at det finnes godt fjellvær og mindre godt fjellvær (ikke dårlig vær). :D

Dessuten er jo Sunnmørsalpene landfast, og Tafjordfjella ligger ikke langt unna. :twisted:

Forslag:

Reis kollektivt til Sykkylven v/Ålesund (eller barstadvik/ørsta), gå sørover til hellesylt, ta bilferge!! til Geiranger (1,5 time "fjordcruise"), og avslutt turen i tafjordfjella.

Kart:

http://www.aast.no/planleggkart.htm

3D kart:

http://www.aast.no/kart-sunnmorsalpene.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.