Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurtig tørrgliding av ski - latmannsgliding 😁

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
Skrevet

Dette er ikke en tråd for proff gliding av ski, heller en metode for å få unnagjort en nødvendig plikt på en grei måte. Jeg synes gliding av fjellski of turski har sånn passe moderat effekt, alt etter type ski og bruksområde. Men det er tidkrevende, grisete og tungt - spesielt med harde glidere.

Tenkte jeg skulle vise min egen tørrglidingsmetode som jeg synes fungerer. Latmannsgliding 😄

1. Rens skiene grundig, helt helt rene. Da er skisålene som regel slitt og «tørre» etter en del bruk:

6A837AC7-AD6F-4D44-B66D-96E57233B6AD.thumb.jpeg.89612fce83a37ad16b788a9e5351aebe.jpeg

2. Ta en kloss aktuell glider, og gnikk den godt mot glidsonen. I dette tilfellet er det gul glider:

407C75C6-D13D-4734-9193-2EB71F8F8F19.thumb.jpeg.36adfa3fb4c1d71bb05fe9ce4e133b41.jpeg

3. Børst godt med kobberbørste, og så nylonbørste. FERDIG! :ahappy:

639869D3-D5A7-45D0-8EA9-B25B8D048AFD.thumb.jpeg.699c010c28dfc0e0fc946c1375e3d3e9.jpeg

Resultatet blir meget pent, se forskjellen! Jeg har ikke sammenlignet med tradisjonell gliding av høyre ski, for å kjenne på gliden. Men det visuelle resultatet synes jeg blir bedre med «tørrglidingsmetoden».

(4. Noen ganger når jeg ikke har gidden eller tid dropper jeg hele glideren, og bare går rett på kobberbørste og nylonbørste. Det hjelper godt på å få fjernet microhår, og så er det jo en del glider i børstene som har vert brukt endel og blir overført til skien. Skien blir blank og svart etterpå.)

Når det er sagt, så er varme noe som skader en skisåle ganske mye og forkorter levetiden mye (visstnok), så ved å spare skisålen for strykejernet kan man kanskje øke levetiden på skien, hvis dette med varme på skisålen stemmer.

Noen som har prøvd tilsvarende metoder?

Skrevet

Vil ikke den ene skien gli fra den andre om du tar en av hver og dermed forårsake at man faller, tenker jeg? Jeg har ikke erfaring med dette altså, men kan teoretisk tenke meg at dette kan bli et potensielt problem...

• Hehe 4
Gjest Mareng
Skrevet
7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Vil ikke den ene skien gli fra den andre om du tar en av hver og dermed forårsake at man faller, tenker jeg? Jeg har ikke erfaring med dette altså, men kan teoretisk tenke meg at dette kan bli et potensielt problem...

Hæ???.,,

Skrevet

Går å gjøre det slik, spesielt for lagring. Dog vil ikke voks vare så lenge som når den er smeltet inn. Et tips generelt er og ikke bruke gul glider, eller myke glidere generelt. De trekker til seg urenheter fra snøen veldig lett. Bruker kun slike ved helt fersk og våt snø. En enklere måte å glide på er å bruke en flytende hurtigvoks.

https://www.swix.no/produkter/Skismoering/Glider/F4-Easy-Wax-Line/F4-Premium-Cold-Glide-100ml2

• Liker 1
Gjest Mareng
Skrevet

Man bør vel børste skiene først uansett? For å få bort microhår og slikt?

Men men, nå har jeg masse glider å bruke opp før noe nytt skal kjøpes :) 

Skrevet
23 timer siden, Espen Ørud skrev:

😂😂😂 Herlig! 

• Hehe 1
Gjest Mareng
Skrevet
6 timer siden, elgen skrev:

alternativ: Kuzmin sikling????

Elgen

Går ikke på fjellski med stålkant...

Skrevet

Strykjernet er det en fordel å holde seg unna, da metallet ofte er såpass tynt at det kan være utsatt for relativt raske temperaturendringer. Det finnes forskjellige strykjern, men dog. Gjør ingenting å gå over glidesona et par drag med bronsebørsten før du glider, for å få voksen til å trenge bedre inn i sålen. Men på rensing, bruk noe som er ment for glidsona, og ikke noe som er ment for å ta festesmurning, da sistnevnte tørker ut sålen noe voldsomt. Hurtigglideren er et godt alternativ, dersom man vil gjøre glidingen lettvint. 

I forhold til bruk av smørejern som blir nevnt lengre opp, så ja, det er veldig fort gjort å brenne sålen. Dette kjennes igjen ved at du ser små bobler når voksen kjøles ned. Bruk temperaturen som står på boksen til glideren du bruker, for eksempel på den gule @Mareng bruker mener jeg det er 110 grader som er anbefalt. Hold blokka med voks mot jernet, og la voksen renne ned på sålen. Jeg bruker som regel en stripe med voks på hver side av midtranda. Trikset er i stor grad å ikke somle når du drar jernet over skia, men bruke en jevn middels hastighet for hvert drag av jernet. 2-3 drag skulle være mer enn nok til å få fordelt voksen ut over skia. Når voksen og skia er avkjølt (5-10 min), brukes først en plexisikling til å ta det værste av overflødig voks, deretter 20-30 drag med bronsebørste, for så 20-30 drag med nylonbørste. Total tidsbruk er som regel 15-20 min.

Årsaken til at bruk av varme er foretrukket, er at voksen trekker inn i porene i sålen, og hjelper sålen til å holde på fuktigheten/ikke tørke ut. I tillegg ligger den også som et beskyttende lag utenpå skisålen. Totalt gjør jeg dette tre ganger per sesong, så ikke veldig avskrekkende mengde jobb for å ta godt vare på skia etter min mening. Og bruk glider etter temperatur. Gul er myk, og tåler dårlig å gå på høgfjellet i 25 minusgrader.

Ut over det supplerer jeg med flytende hurtigglider, eller gjør noe lignende av det Mareng viser til i første innlegg :) 

Skrevet

Noen ganger går det med et par kopper kaffe, noem brownies, og en formiddag, når stålkanter og såle skal vedlikeholdes. 🤣

IMG_20180428_133750_824.thumb.jpg.5b35830054f8dc11a184a5d09fd0efbd.jpg

Bruker forresten alltid strykejern når skia skal vokses. Raskeste/mest effektive løsning for min del ihvertfall.

20180428_144929.thumb.jpg.fe4a458112d68e3a2fdf594218756de6.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.