Gå til innhold
stenkarlsen

Cumulus eller Roberts

Anbefalte innlegg

Jeg har en uvane at jeg kjøper "alt for bra" utstyr. Nå skal jeg ha ny vintersovepose og ser at jeg holder på å gå i samme felle som vanlig. 

Bruksområdet mitt kommer til å være Sirdalsheiane, Hardangervidda og forhåpentligvis litt lengre ekspedisjoner etterhvert. Regner med temperaturen vil ligge mellom -10 og -25 grader.

Sitter å vurderer en Cumulus Excuistic 1200 med hydrofobisk dun, men er i tvil om Alaska ikke egentlig er god nok. Noen som har noe erfaring med disse?

Har også fått med meg at det er mange som snakker om Roberts poser, feks Voyager. Hvordan er kvaliteten på Roberts vs Cumulus?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Jeg bestilte en Cumulus Alaksa 1100 for noen dager siden, i størrelse S (<173 cm brukerhøyde) og 1/3 glidelås. Posen har doble H-kammer, som skal gi mist kjangse for kuldeboer.

Snakket med roberts om pose også, men det var så innviklet og sette seg inn i utvalget, og prisen ble vel en del høyere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt cumulus Alaska i noen år . Den anbefales. Har brukt den i 30 minus og da sover man godt. Til lengre ekspedisjoner (som du nevner), egner ikke dunposer seg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng
1 time siden, svamp skrev:

Har brukt cumulus Alaska i noen år . Den anbefales. Har brukt den i 30 minus og da sover man godt. Til lengre ekspedisjoner (som du nevner), egner ikke dunposer seg. 

900, 1100, eller 1300?

Med dampsperrepose, og membran samt hydrofobisk dun, som man kan velge på deres poser, så er det vel nettopp det som blir brukt på ekspedisjoner? Eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med vanntett ytterstoff og  hydrofobisk dun ser jeg ingen problem med å ta denne med på "ekspedisjon". I første omgang blir jo hardangervidda lengste turen vi tar, men med tiden er det mye annet spennende på plakaten. Valget falt på Excuistic 1000, da denne ca tilsvarer Alaska 1100, men har litt bedre passform og høyere kvalitet på dunen. Kom egentlig frem til at 1200 fort kan bli for varm. Skulle det bli minus 30 grader får jeg heller dra frem jerven duken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider