Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarpstenger


stigd

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Helsport Bitihorn tarpstenger på 132 cm, bøyer seg mye når det er vind, men knekker ikke.

Har også karbon stenger fra Zpacks også de er faste. Lette og bøyer seg ikke. Du får de i opptil 147 cm og veier 94 gram. 40 USD PR stk. +++ innen du har de hjemme. Zpacks har også et forlengerør til gåstaver slik at de blir ca 25-26 cm høyere. Da blir det mye høyde og lett å justere. 

Avhengig av hvilke høyde du trenger er justerbare gåstaver både sterke og relativt lette. 

Hilleberg har også tarpstenger, men har ikke testet di i praksis.  

Ellers er vel både årer, bunndelen av fiskestenger/skistaver i Carbon ofte brukt. 

Hvis du oppgir størrelse på tarp og litt om bruken høgfjell/ kano/kajakk/ sommer/vinter er det lettere å gi gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enten med en gåstav eller Hillebergs tarpstang. (Gåstav er som regel max 135 så mest tarpstanga)
Tarpstanga er for meg lang (justerbar fra 186-214cm) så jeg klipte strikken og har fjernet ett ledd. (Bruker en runde el-teip for å holde den sammen om det trengs)
For meg så blir det mer korrekt høyde :-)
 

2017-07-29 12.48.50.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor-Erik-L-77
Ja, jeg går med hund så gåstaven er mest til vading/teltoppsett :-)
Bruker man staver under vandring så er jo bruk av de absolutt å foretrekke.(skulle ønske noen produserte teleskopstaver i 155cm lengde)
Hillebergs tarpstang er fin, men har ett par småting å utsette på den egentlig. (Har jeg ikke på resten av mine produkter derfra)
Tarpstanga er dyr, litt tung, pga strikken så blir den lang. En tarpstang til 700kr burde også ha en stangpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

@Tor-Erik-L-77
Ja, jeg går med hund så gåstaven er mest til vading/teltoppsett :-)
Bruker man staver under vandring så er jo bruk av de absolutt å foretrekke.(skulle ønske noen produserte teleskopstaver i 155cm lengde)
Hillebergs tarpstang er fin, men har ett par småting å utsette på den egentlig. (Har jeg ikke på resten av mine produkter derfra)
Tarpstanga er dyr, litt tung, pga strikken så blir den lang. En tarpstang til 700kr burde også ha en stangpose.

Jeg har BlackDiamond teleskopstaver med makslengde 155. Brukes mest til ski, men bør fint kunne brukes ellers også :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er "rik", kresen på vekt og vil ha "det beste" så lager Ruta Locura helt supre stenger! Jeg kjøpte 2 x 137 cm med 2 x adjusters og uten strikk inni. Maksimalt kan jeg da få 157 cm * 2. Ved finvær kan jeg også forlenge enda mer. Elsker simpelthen mix & match muligheten jeg får med å ikke ha strikk(hver stang er 4 seksjoner + adjuster. Tar f.eks. bare med meg 3 seksjoner når jeg sover i A-frame). Litt plunder når de skal settes opp, men jeg får fint opp tarpen alene.

Stengene, inkludert adjusteren, veier 106 gram per sett (totalt 212 gram for paret) og kostet USD 162,5 inkl frakt, ekskl. moms og tollgebyr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 9.8.2017 den 9.54, Tor-Erik-L-77 skrev:

Begynn å bruk gå staver :-D

31922686440_c4d49cd62c_z.jpg.7c2b816c176309de4a0d67480152ed1e.jpg35390521273_3fa9ebfd6b_z.jpg.3a15d68595c927c49d036387cc3a0ed2.jpg36038363610_358f2fedf3_z.jpg.f1dd2f906db5f1e8984f20913ae5f8f4.jpg

Flotte bilder, tarp løsningen skal jeg kopiere. Har akkurat bestemt meg for å ikke kjøpe Ringstind SL 2 som ligger på outlet siden til Helsport. Jeg stopper på det jeg har ,Ringstind SL 1-2. Det holdt hardt. Snakker om karakterstyrke. Men SL tarpen skal jeg bestille. Tenkte på det i sommer så nå når jeg så bildet blir det alvor. Staver og Helinox stol har jeg fra før. Så satser jeg på tidlig snøsmelting neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.