Gå til innhold
  • Bli medlem

Ettårsdagen for min beste toppbestigning :)


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Ja det er jo i natt og tidlig på morran i morra det. Kommer aldri til å glemme Gjertvasstind rundt klokka 4 under soloppgangen i kaldt, klart vintervær! For meg er det ingen tvil om hvilket bilde i kongeboka som er det flotteste... Drømmer meg tilbake nå. Husker usikkerheten og den helt forferdelige starten på selve oppstigninga fra Gjertvassdalen. Alt var så håpløst med skaresnøen og den bratte uendelige 4-500 meters stigninga til å begynne med. Man skled tilbake til det forrige fotsporet stadig vekk.

Fra ca 1700 meter kom håpet på grunn av gryende storform og stadig bedre vær. Glemmer aldri hvordan det var å komme over den meterhøye snøveggen og få Store Styggedalstind midt i mot farget av soloppgangen. Utsikten over alle de fantastiske Hurrungtoppene var og er fortsatt den fineste utsikten jeg noensinne hadde/har sett. Gjertvasstind er en forelskelse for meg, rett og slett kjærestetoppen min :D Men sær som jeg er så spørs det om jeg vil oppleve den under andre forhold. Trenger ikke nødvendigvis en ny nattbestigning, men det må være under snøårstida. De hvite forrevne tindene man hadde under seg ga meg sterke Himalayaassosiasjoner, noe jeg aldri har fått på andre tinder i Jotunheimen uansett hvor flotte de har vært. Håper på en klar vinterdag der en gang i fremtiden. Det eneste som var synd den flotte morgenen var den bitende kalde vinden. Fatter fortsatt ikke hvordan Morten orket å sende tekstmelding fra toppen...

Skal feire årsdagen med fråtsing ved bålet i Drammensmarka. Møter nok ingen forståelse fra mine to turkamerater der som bare er opptatt av vanlig villmarksliv. Men det får så være. Håper å være på plass i Hurrungane igjen neste helg om været blir bra, da er det tradisjonsturen til Stølsmaradalstind som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja det er jo i natt og tidlig på morran i morra det. Kommer aldri til å glemme Gjertvasstind rundt klokka 4 under soloppgangen i kaldt, klart vintervær! For meg er det ingen tvil om hvilket bilde i kongeboka som er det flotteste...

Det bildet er også et av mine favorittbilder oyvindbr. Faktisk et av de råeste bildene jeg har sett tatt av norske fjell! Skjønner veldig godt Himalayafølelsen din. Da jeg så bildet i Fjell og Vidde tidligere i år fikk jeg nesten frysninger, og det var ikke pga kulde. :shock:

Vi gikk jo nesten av skaftet selv da vi sto på Gjertvasstind en klar høstdag i fjor. Å se Styggedalsryggen i soloppgangen under de forholdene du og Morten hadde må virkelig ha tatt kaka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med tilbakemeldinger :(

Ja Gjertvasstind er noe for seg sjøl. Unner alle ekte fjellfolk å oppleve den i knallvær! Det var for eksempel svært spesielt å se forrevne snødekte tinder under snøryggen mens vi enda var på vei mot toppen. At Mannen og Kjerringa var så til de grader mektige gjorde inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.