Gå til innhold
  • Bli medlem

Tråkletape på silikonert stoff - erfaringer/tanker?


a_aa

Anbefalte innlegg

Har så vidt kommet i gang med noen "treningsprosjekt" med symaskin - og ting tar tid, gitt :) Sånn skal det vel være for en nybegynner...

Men da leter jeg jo også etter snarveier som kan gjøre ting enklere og kjappere. Ser jeg bruker mye tid på bruk av knappenåler og tråkling, før jeg endelig kan legge sømmen med maskinen - og så fikk jeg se denne:

Den tapen fester altså godt nok på silikonert polyester (antar også silikonert nylon) til at den kan erstatte knappenåler og tråklesting, ser det ut til. En rull med 60 yards med Sailrite Seamstick 1/4" Basting Tape for Sailmaking & Vinyl koster 4 USD, og 15 USD for brevpostfrakt fra USA, iflg Sailrite.

Har noen FF-ere prøvd noe sånt ved sying av tynne silikonerte stoffer? Fordeler og ulemper? Bør jeg droppe sånne snarveier og heller lære meg å bruke nåler og tråklesting på mest mulig effektivt vis? :huh: Sying "i fri dressur" jeg uansett et godt stykke unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd selv, men det ser ut som mye plunder for lite gevinst... Spesielt hvis det er snakk om lange sømmer, som på en tarp, tror jeg fort man kan få fnatt av en teip som løsner eller sitter sånn halvveis.

Har du prøvd med sånne klyper de har i sybutikken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Humbug: Klyper er notert, takker :)  Har sett sånne på YouTube, men nærmest trodd at det var noen ekstra små klesklyper - de har jeg ikke sett på dagligvaren... Fnatt er for øvrig en god unnskyldning for å "ta fri", fylle opp litt rødvin i glasset og ta en lokal brainbreeze (-storm er for mye pes) ;) 

@esw: Takker for tipset :)! Fester den godt nok på silikonerte stoffer? Setter du tapen på oversiden, sånn at all tape fjernes etterpå? Ser du gjennom tapen hvor sømmen skal gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det ene "treningsprosjektet" mitt (som jeg har gitt navnet Fish Bug Bivy :huh:), funderer jeg på å teste å bruke gaffa- eller seiltape for å forsterke noe PU-belagt polyester der jeg skal ha gjennomføring av webbing. Ser at feigboken som fulgte med symaskinen min sier "FORSIKTIG Hvis du bruker lim til å holde det utklipte designet på plass på stoffet, må du passe på at limet ikke brukes på områder som skal sys med maskinen. Hvis det kommer lim på nålen eller i spolehuset, kan dette gi skade på maskinen."

Satser på at dette er litt som "Hvis du fyrer med en primus i teltet, kan dette gi død og fordervelse"?

Jeg har altså tenkt å sy over tapen, som jo unektelig har lim på seg... Så at Sailrite skrev noe om at man kunne vaske av nålen med alkohol i ny og ne om noe av limet fra tapen deres festet seg der. Noen som har ekle erfaringer med lim/tape i kombinasjon med symaskin, gjerne med gode tips om hvordan de kan unngås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, a_aa skrev:

På det ene "treningsprosjektet" mitt (som jeg har gitt navnet Fish Bug Bivy :huh:), funderer jeg på å teste å bruke gaffa- eller seiltape for å forsterke noe PU-belagt polyester der jeg skal ha gjennomføring av webbing. Ser at feigboken som fulgte med symaskinen min sier "FORSIKTIG Hvis du bruker lim til å holde det utklipte designet på plass på stoffet, må du passe på at limet ikke brukes på områder som skal sys med maskinen. Hvis det kommer lim på nålen eller i spolehuset, kan dette gi skade på maskinen."

Satser på at dette er litt som "Hvis du fyrer med en primus i teltet, kan dette gi død og fordervelse"?

Jeg har altså tenkt å sy over tapen, som jo unektelig har lim på seg... Så at Sailrite skrev noe om at man kunne vaske av nålen med alkohol i ny og ne om noe av limet fra tapen deres festet seg der. Noen som har ekle erfaringer med lim/tape i kombinasjon med symaskin, gjerne med gode tips om hvordan de kan unngås?

Lim på nålen er ikke så farlig, da den er lett å gjøre ren/bytte ut, men om det gugger seg til i spolehuset kan det bli litt mer plunder. Fins det andre måter å løse utfordringen på enn å bruke teip?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Humbug skrev:

Fins det andre måter å løse utfordringen på enn å bruke teip?

I massevis :D Tenkte bare å gjøre det som fremsto som enklest mulig for meg selv. Men dersom det er en reell fare for at det medfører at ting klogger seg til, drøyer jeg nok heller litt med tapebruk inntil jeg kjenner maskinen litt bedre, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.