Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte til hytte med hund


Bosun

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips til hvordan eg kan organisere mat til hunden på hytte til hytte tur i påsken?

Tenkte å ha med frysetørret Vom, hvordan er det å låne en bolle eller hundeskål og få varmt vann på hyttene når vi kommer frem? Får jeg kjøpt matpakke til hunden? Tenker da 2-3 brødblingser med leverpostei han kan få til lunsj. 

Håper på gode tips fra dere med mer erfaring enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta med en sammenbrettbar mat/vannskål .. kan aldri tenke meg at de er så gniene på varmtvannet at du ikke får til hundefôret og brødskiver selger de vel til hvem som helst? Når det er sagt: jeg har aldri _prøvd_ så skal jo aldri si aldri .. men det er sånn jeg tenker, jeg har tatt feil før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke frysetørket vom i seg selv ett fullfôr. Til det så mangler det endel vitaminer.
Frysetørket vom er best egnet som supliment til hardt arbeidende hunder.
Veit at Orijen har ett par typer frysetørket fullfôr som selges i Norge.
Brød med leverpostei er vel lite egnet som lunsj til hund om man skal på langtur (og på generell basis)
Skal hunden jobbe så hardt at det trenger lunsj så vil en liten porsjon med frysetørket vom og gi frysetørket fullfôr
morgen og kveld. Om man føler at tørrfôr blir for tungvint å bære med seg ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ferdigpakker maten i porsjonsposer på forhånd. 1 mindre porsjon til frokost og en større til kvelds. Vanner det godt før servering. Har med egen matskål. Selv om hytter som er tilrettelagt for hund, oftest har vannskåler.  Varmt vann er selvfølgelig aldri noe problem. Er hyttene betjente kan du kjøpe brød og sånn ja. Er de selvbetjente er det knekkebrød og tørrvarer.

Jeg liker en blanding av tørrfor og frysetørket vom. Men skal ikke hunden "jobbe", kun være med på turen, så holder det fint med det (event) vante tørrforet, dog i litt større porsjoner, enn vanlig. Frysetørket vom er ett (bra) tilleggsfor, som nevnt over. 

(Hjemme i hverdagen, så forer jeg med en blanding av vom&hundemat og det tørrforet jeg har med på tur. Og forer normalt sett kun 1 gang i døgnet da).

 

Dette har du sikker gjort, men jeg sier det allikevel. Det er mange dnt hytter som ikke er tilrettelagt for hund. Så sjekk på forhånd at hyttene på ruten du har tenkt deg å gå, er det. :)  God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får vom og hundemat digestive en gang daglig normalt, innimellom supplert med tørrfôr om han har vært litt mer aktiv enn normalt. Tørrfôr veier jo i og for seg ikke  mye; tipset ditt med ferdige porsjonsposer var lurt! 

 

Har sjekket at hund er lov på alle hyttene. Vi var på noen DNT hytter i fjor med varierende hell, så den lærdommen ble lært "the hard way"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bosun skrev:

Hva slags frysetørret tørrfôr vil du anbefale? Har du en link?

Meg bekjent så er det vel bare Orijen som har frysetørket fullfôr
http://www.morene.no/orijen-frysetorket-for

Jeg gjør som TSF når det kommer til fôring.
Blander V&H/tørrfôr til daglig noe som gjør at hunden ikke trenger å tilvennes tørrfôr de gangene man er dagesvis uten kjøl/frysemuligheter
til V&H. Og heller støttefôrer med Provit sin frysetørkede vom ved behov.
Å tilvenne en hund Orijen frysetørket bare for en ferietur blir både dyrt og tungvint.
Og som TSF skriver så er det veldig greit å pakke ned porsjoner med tørrfôr i fryseposer i passe størrelser ☺️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

På tur får mine 2 huskier frysetørket vom + de vanlige nevefuller energi tørrfor (hundekuler med høyt fett innhold). Tørrfor er jo nettopp tørt og veier ikke så voldsomt.Hundene elsker frysetørket vom, som skal stå et stykke tid i varmt vann og kvelle opp. Jeg snacker litt underveis med noe Cronch pemmikan - dessverre svinedyrt her i Norge. Det elsker de også!

Er det bare en ukes tur tåler hunden nok å litt færre vitaminer, likesom vi heller ikke får skørbug av en ukestur, hvis vitaminlagrene i kroppen ellers er noenlunde. På langtur kan man jo også ta en barne multivitaminpille med - MEN de SKAL være uten kunstig søtestoff, da noen av disse kan være katastrofale for hunder.

Brød med leverpostei er nok ikke beste energikilde for hund på tur.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Sjekk endelig med hytter og DNT om mulighet for hundelosji - hunderom! Det er litt ulik hos de ulike DNT - lokalforeninger. 

Jeg bruker Hennig Olsen is plastikk boks med lokk til å oppbevare hunde maten i og samtidig som hundeskål. Litt lettere å vaske enn foldeskålene, som kan bli ganske snaskete av oppbløtt Vom suppe. Om vinteren er det ofte problem å gi hundene vann nok, så server gjerne som "vomsuppe" med kuler i. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, elgen skrev:

PS

Sjekk endelig med hytter og DNT om mulighet for hundelosji - hunderom! Det er litt ulik hos de ulike DNT - lokalforeninger. 

God idè, veldig varierende! Etter et besøk på ei hytte i sommer (uten hund takk og pris) hvor tilrettelegginga var hundebur i bygget med utedoene har jeg konkludert med at det fort kan bli telt når hundene skal med. Hadde nok et trivelig opphold vedkommende som ikke hadde hjerte til å etterlate hunden sin alene der på natta, så det ble madrass å sove på i uthuset. Greit å gjøre litt grundigere undersøkelse enn bare å se at det står "tilrettelagt for hund" i alle fall.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2017 den 14.06, Heriks skrev:

God idè, veldig varierende! Etter et besøk på ei hytte i sommer (uten hund takk og pris) hvor tilrettelegginga var hundebur i bygget med utedoene har jeg konkludert med at det fort kan bli telt når hundene skal med. Hadde nok et trivelig opphold vedkommende som ikke hadde hjerte til å etterlate hunden sin alene der på natta, så det ble madrass å sove på i uthuset. Greit å gjøre litt grundigere undersøkelse enn bare å se at det står "tilrettelagt for hund" i alle fall.     

Jeg trodde det du beskrev her, gjaldt hytter som ikke var tilrettelagt. Det vil si at jeg trodde bikkja alltid var velkommen i vedboden. Uansett. Men siden jeg aldri kunne vurdert lignende, så har jeg ikke sjekket påstanden min og du har sikkert rett...  

En god måte å tilrettelegge selvbetjente hytter på er at hundefolket burde få disponere hele annekset. Noe som er tilfelle mange plasser. Det må være den beste måten å gjøre alle til lags på. Hundeeiere (som er en stor kundegruppe på fjellet) føler også at dem blir verdsatt og dem som misliker hunder, slipper å bry seg om dem:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TSF skrev:

Jeg trodde det du beskrev her, gjaldt hytter som ikke var tilrettelagt. Det vil si at jeg trodde bikkja alltid var velkommen i vedboden. Uansett. Men siden jeg aldri kunne vurdert lignende, så har jeg ikke sjekket påstanden min og du har sikkert rett...  

En god måte å tilrettelegge selvbetjente hytter på er at hundefolket burde få disponere hele annekset. Noe som er tilfelle mange plasser. Det må være den beste måten å gjøre alle til lags på. Hundeeiere (som er en stor kundegruppe på fjellet) føler også at dem blir verdsatt og dem som misliker hunder, slipper å bry seg om dem:) 

 

Niks, står tilrettelagt for hund. Det står forsåvidt i beskrivelsen at det er hundebur i uthus nå, bare ikke at det er 3 meter fra utedoene ;P  Husker ikke om det stod i beskrivelsen tidligere. Tenkte ikke over det da i alle fall. Det hadde nok vært litt styr med det i fjor sommer fikk jeg inntrykk av, så mulig de har endret beskrivelsen i senere tid. Jeg tror også å tillate hund i anneks er en fin måte å tilrettelegge for hund i de hyttene som har mulighet for det. Men jeg faller stort sett tilbake på at hvis jeg skal på DNT hytter for å være sosial så må jeg enten ha med meg selskap som vil sitte på hunderommet sammen med meg og bikkja, være villig til å la bikkja være alene eller rett og slett ikke ta med bikkja på DNT hytter.     

Forøvrig godt mulig at hunder alltid er velkommen i vedboden altså, det har jeg ikke sjekket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at det er et gammelt innlegg. Men kommenterer min mening dersom det er til hjelp for noen.   Jeg mener at på våren, sommeren og høsten er det beste er å kjøpe kløv til hunden og ta med tørrforet til hunden og la hunden bære maten sin selv. Dette er noe de fleste hunder elsker.  Ser mange hunder føler seg som kongen på fjellet når de bærer kløv.   Tar ofte med noen energibokser for ekstra kos til hunden.  Men dersom hunden ikke er i dårlig form. Og bærer de ikke mer enn 30-40 % av sin egen vekt. Og ikke skal jakte.  Kan de gå lengre enn vi klarer på en dag..    Har med en sammenbrettbar plast skål for vann som jeg bruker dersom det ikke er skål på hytta.  Men maten legger jeg ut på bakken/fjell.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.