Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaupe i Rondane


yardbird

Anbefalte innlegg

Ikke altfor tydelige sporbilder, men hva slags dyr har gått her da?? Hvis det er mulig å se, selvsagt...

Jerv. Merk at de faktisk er litt bredere enn skiskoen, og særlig det nederste sporet på det nederste bildet er typisk, der også den buede mellomputen mellom tær og hel synes godt, samt den "svømmehuden" i hele fotsålen, som jeg har nevnt i en tidl. kommentar.

Fra dyra du så i Hesthøi eller?

Eaa,har du gått på Evenstad???

Hehe, nei - jeg har gått på ski i fjellet... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for svar, eaa :roll: Bildet er fra søndag da jeg var på Sørbårn og Bårn mellom Isteren og Sølensjøen. Trodde først det var bjørnen som Kim så i fjor borti der som hadde lurt seg ut av hiet, men spora var ikke store nok ved andre øyekast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, eaa :roll: Bildet er fra søndag da jeg var på Sørbårn og Bårn mellom Isteren og Sølensjøen. Trodde først det var bjørnen som Kim så i fjor borti der som hadde lurt seg ut av hiet, men spora var ikke store nok ved andre øyekast...

Det var i forfjor, Line :wink: Bjørnespora er en del større ja:

http://www.bergtatt.net/turer/ostlandet/040411_sorbarn/photos/photo3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nu återupplivar jag en gammal tråd! Jag har nämligen också ett par gamla bilder med spår som jag undrar över.

Någon som kan tala om vad detta är för djur? Spåren gick på en väldigt rak linje, och ganska långt mellan spåren. Har djuret sprungit eller vad tror ni?

post-351-133474440173_thumb.jpg

post-351-13347444018_thumb.jpg

post-351-133474440188_thumb.jpg

post-351-133474440196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, men mest av alt ligner det på sporet av en voksen rev, men det er kanskje for lang skrittlengde?

Det første bildet til kjiver har jeg en sterk mistanke om at er jerv pga ganglaget (ut i fra det som synes på bildet). Sjelden at gaupa traver. Ofte må en følge sporet ei god stund før en er sikker, og den 5. tåa til jerven kan være vrien å få øye på. Er ellers veldig vanlig at folk tolker jervespor som gaupespor, har gått i fella sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, men mest av alt ligner det på sporet av en voksen rev, men det er kanskje for lang skrittlengde?

Enig. Er nok en voksen rev dette. Selv om revesporene nok har smeltet litt ut i bløtsnøen her, er de fortsatt altfor små til å være gaupespor. Jfr. beskrivelse av artenes sporstørrelse lenger opp i denne tråden. Sporrekka stemmer også godt med rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för era svar! jag hade nog hoppats på något mer eksotiskt dyr, som till exempel jerv! :)

Men det skulle kanske vara en sensation, korten är tagna i mina hemtrakter runt Norrköping i syd-östra Sverige. Men lodjur (gaupe) har vi här omkring! Kanske inte många men ändå.

Det finns även varg som förirrar sig till skogarna häromkring, och det hade ju varit helt fantastiskt! :D

Men rev är ju ett fint dyr, det också! Ett av mina finaste minnen från skogen är fra i somras, då jag gick på en grusväg och plötsligt får se två revungar foran mig; de tar ingen notis om mig till en början, utan brottas med varandra på lek. Efter ett tag får de syn på mig, ca 15 meter bort. De stannar upp, och tittar på mig en lång stund, men eftersom jag inte verkar vara farlig och står helt stilla så börjar de brottas igen!

Efter ett tag slutar de brottas och den ena rävungen, som är modigare och mer nyfiken än den andra, börjar sakta gå mot mig! Helt fantastiskt! När den är ca 5 meter ifrån mig tänker jag att jag skall sätta mig ned för att verka mindre, men så fort jag rör mig så får den en väldig fart och hoppar ned i diket och vidare in i buskaget bredvid vägen! Då går jag vidare. Efteråt har jag undrat över vad som hade kunnat hänt om jag bara hade stått kvar helt blickstilla. Hade den gått ända fram till mig, och hade det kunnat varit dåligt för rävungen på så sätt att mamman då hade känt människolukt och övergivit honom? Det var nog bra att det skedde som det skedde.

Ursäkta, jag far ut i långa haranger här. Skulle bara tacka för svaren. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som klarer å tyde disse sporene? Bildet ble tatt et stykke over tregrensen. Er det en rødrev, eller?

Ikke rev, altfor store og sprikende.

Ingen ideéll fotovinkel, vertikalt ned i sporene er best, så et evt. hælavtrykk blir noe vanskelig å tyde her,

men det ser definitivt ut som gaupe. Se detaljbeskrivelse av slike lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bildet over så går nok mistanken mot jerv, selv om det er umulig å si sikkert. På avtrykket bortenfor nøkkelknippet kan det se ut som avtrykket etter ei femte klo til venstre i sporet, og avtrykket foran nøkkelknippet ser ut til å ha en liten hæl som gjør det noe avlangt. Helhetsinntrykket av sporet er at det ikke er rundt nok for gaupe. At det er et stykke over tregrensa taler for jerv. Har du flere bilder så kan det være lettere å avgjøre, men jeg holder en knapp på jerven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det snart sporsnø igjen, og et lite innspill til den interessante tråden kommer her. Bare for å ha sagt det, sporing behøver ikke være enkelt. Man skal vurdere lengden og formen på sporavtrykket, man skal telle antall tær samt se om klørne vises (for fjellrev også lengden på klørne), man skal måle skrittlengden, man skal se på sporgruppa, og ikke minst så skal man si noe om hvordan dyret har beveget seg (gang, trav, galopp eller sprang), da dette i noen tilfeller kan være artsspesifikt. Men til syvende og sist er det en kombinasjon av disse observasjonene som gjør det mulig å komme fram til et entydig svar.

Kjiver har noe som kan være gaupespor fra indre Helgeland, for meg ser det ut som jervspor, det tydeligste tegnet på det er sporløypa som viser tresprangsspor, og jeg synes å kunne telle 5 tær, samt at det midterste sporet i sporgruppa, som hos jerv vil bestå av to fotavtrykk, er noe større.

Til El Gringo sitt siste bilde mener jeg sporavtrykkene taler for jerv pga mulig hæl og 5 tær, mens det lille vi ser av sporløypa skulle kunne tilsi gaupe. Vel lett skal det ikke være.

På denne lenken finner dere endel bilder av spor og sportegn for de flest pattedyrene i Norge. Håper den kan være til nytte nå i vinter.

http://www.lianvatnet.skole.no/index.php?artikkel=245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Disse Gaupesporene fulgte jeg helt opp til 1293 meters høyde i fjor vår... Friske store gaupespor på Storklumpen-Blåfjellet...

Tenk om man kunne fått tatt bilde av den store gaupen på fjelltoppen.. Kanskje ved soloppgang!

Har også nå fått mer sansen for slikt og legger mer merke til det også. Ikke minst planteliv.

Kjell Iver

Bare for å ha nevnt det; kjiver`s "gaupespor" er definitivt satt av en jerv... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si annet enn at det er et forholdsvis stort dyr. Du har ikke et nærbilde av avtrykket eller et bilde av sporet der dyret har gått rolig?
Jo, jeg tok litt flere bilder, og det var harespor like ved, og dyret har muligens tatt haren, da det er et område med noe flere av samme type spor, og så et spor med et slags slepespor som går vekk fra det området. (Også kattespor i nærheten, men jeg antar den har muligens tatt en hare.)

post-2454-133474451943_thumb.jpg

post-2454-13347445196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror alikevel ikke det er elg, er på vestlandet, og så synes jeg det ser ut som 4 klør fremst på avtrykket (på nærbildet). De slepesporene er bare på sporene som leder vekk fra der den muligens har snudd. Har forøvrig vært hjort her tidligere, men kan ikke helt tro at disse sporene er fra hjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror alikevel ikke det er elg, er på vestlandet, og så synes jeg det ser ut som 4 klør fremst på avtrykket (på nærbildet). De slepesporene er bare på sporene som leder vekk fra der den muligens har snudd. Har forøvrig vært hjort her tidligere, men kan ikke helt tro at disse sporene er fra hjort?

Jeg vil tro at det er hjortespor.

"Slepesporet" er veldig vanlig å se i forbindelse med avtrykk fra hjortedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei *hvisker* noen flere som tror de vet, eller...?

Ja sånne spor går jeg og min grå hund etter hver høst. Ser dårlig på bilde, men kan ikke skjønne annet enn at du har tatt bilde av baksporet til et hjortedyr. Så dyret har gått motsatt vei av hva du mener det har gått. "klørne" du har merket med ringer er bikløve som hjortedyr har bak foten, de har bare to. Den tredje er noe annet, mest sannsynlig så er det etter den første foten. Bakfoten tråkker i sporet etter framfoten. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.