Gå til innhold
  • Bli medlem

Mine erfaringer med Exped Downmat 7LW


whistler

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse

Foreløpig har jeg ikke brukt skumunderlag under, men jeg har det med på vintertur i tilfelle punktering eller om Exped-underlaget skulle bli for lite. I tillegg er det kjekt å ha et skumunderlag til bruk uten for teltet og forsåvidt inne også ved siden av Expeden. Da har du lunere en lunere plass ved siden av soveplassen. Har ikke hatt kaldere forhold enn ca -15 foreløpig, men jeg tror det holder i massevis ned til -20. Skal på Dovrefjell neste helg og satser på under -20 da så jeg får enda mer erfaring med det i virkelig kalde forhold ;-)

Jeg ser ikke helt poenget med 9cm utgaven, men det er smak og behag. 7LW er i utgangspunktet stort og tungt nok når man skal bære sekk. Skumunderlag veier lite og er forsåvidt greit å stroppe utenpå sekken. Jeg bruker nå pulk på vinteren og da har jeg ikke nevneverdige plassproblemer ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, speedbird skrev:

Bruker du skumunderlag under dette, eller det det tilstrekkelig med bare det oppblåsbare? Vurderer det som er 9cm for ekstra comfort og varme, men samtidig når jeg skal bære med skumunderlag i tillegg så er det fort mye som skal i sekken.

Jeg har dette bare 9LW versjonen. Jeg har aldri hatt behov for skum under. Jeg har dog alltid med meg en jervenduk påtur (Sommer som vinter) som jeg legger liggeunderlaget inni hvis jeg skal sove under åpen himmel og det ikke akkurat er silke på bakken. Men i utgangspunktet så trenger man ikke noe for å beskytte undersiden. Jeg klarte å ta hull på mitt men det var en skrue på en feltseng sin feil. 

Jeg vil dog alltid anbefale å ha Exped sitt Repairkit. Det veier ingenting og går ned i originalposen sammens med liggeunderlaget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har Exped synmat 9 cm LW, og bruker det kun sammen med stoltrekket. 2 år gml nå. Madrassen pumpes opp med ei løs Exped hodepute med innebygget pumpe. Gir ingen problemer. Med standard telt disiplin, tror jeg det vil være umulig å punktere madrassen med trekket på. Vil nødig til fjells uten stol settet og hodeputa er genial. Synmat 9 er stor og extremt behagelig, spesielt med trekket på, hvor god-sia er lett fluffet. Der er ei stor lomme i hode enden hvor tøy kan stappes inn og gi ei pute. Synmat 9 lw passer perfekt i Helsport Ringstind 1-2 Superlight på solo tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.