Gå til innhold
  • Bli medlem

Ett lettere alternativ til Bora 80?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Jeg har lest det meste som ligger på forumet allerede, og det er kommet opp mange gode tips i de allerede lagde postene rundt sekkvalg i denne størrelsen. Men syns alle er ganske tunge?

Etter sommerens hardangerviddatur, ser jeg nå på mulighetene for å kutte ned ytterligere på vekta, og det neste er storsekken. Jeg har en Exos 58L, og den kunne kanskje fungert, men føler jeg har befov for noe større, og kanskje noe med noe bedre bæresystem. Bæresystemet på min Bora 80 er ganske bra, selvom jeg føler jeg sliter litt med å få vekta på hoftene. Jeg har kikket litt på aether og xenith. Sekkene ser forsåvidt gode ut, selvom jeg ikke ser det største forskjellen. Jeg vil vel spare en 600g ved å gå for en av dem sekkene. Men er det noen vits? Bør jeg likesågodt beholde Boraen? Eller finnes det andre sekker som er gode å bære og veier noe under 2kg? Helst en sekk som også ikke kun er toppmatet. Liker også ramma og nettingen på ryggen på min Exos, blir ikke så våt på ryggen som på min Bora.

 

 

 

Har mange sekker, men føler jeg mangler en som kan brukes på fjellet, har plass til litt mer klær, ikke veier så mye og som er god å bære i 8timer. Og som passer til ukesturer.

 

Er jo selvfølgelig avhengig av det andre utstyret:

 

Telt:

Big Agnes SUL 1kg

Sovert:

ME Xero 250 ca 550g

Underlag:

Inertia X-Lite 230g

Termarest skomplast (aner ikke vekt)

 

Har klart meg med 44L sekk på helgetur på fjellet tidligere, så kanskje en sekk på rundt 75L hadde passet greit til ukestur, men merket i sommer at det ble minusgrader på fjellet, og at varmt tøy var kjærkomment. Derfor snuste jeg litt på Xenith 88. Men syns vekta virker noe høy, finnes det ikke andre sekker med godt bæresystem som er lettere?

 Eller er jeg helt blåst, og bare burde fortsette med min Bora 80, og heller trene låra bedre neste år? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i samme situasjon som deg, og valgte selv Exped-sekken. Den skal også tåle vekt opp mot 25kg uten at det skal gå utover bærekomforten(jeg har kun hatt ca 15kg i den). Hvis det ikke står på pengene kan du jo også se på Z-packs Arc-haul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenith er litt mer robust enn aether og har litt flere lommer. Også en nyere konstruksjon på hoftebeltet på xentih.

fra osprey bør du også se på atmos. Den er helt ny og kommer i 50 og 65 liter. Har bare sett på den selv og ikke testet den.

men så ut til å ha et godt bæresystem med veldig god lufting. Søk på den på nett så finner du en del reviews, alle jeg har lest skryter veldig av sekken. Veier vel like over 2 kilo. Sekker i den klassen blir som regel ikke de beste når du kommer opp i 22-25 kilo og mer. Men utifra utstyrslista de har du vel tenkt å holde deg godt under det.

har aether 70 selv, det er en god og lett sekk med bra detaljer. Heller ikke den blir så god med tung last. Når det nærmer seg 20 kilo går jeg over til recon pack. Selv om sekk veier 2 kilo mer så er den bedre og bære

Har i tillegg en talon 33 som dagstur sekk og har tidligere hatt, exos 58. Hadde jeg ikke hatt aether kunne det fort blitt en atmos 65 på meg.

så min oppsummering av osprey sekker så langt er lette, mange bra detaljer, fornuftig priset, gode å bære men ikke det beste merket for å bære tungt, veldig mange modeller å velge i. Ingen av mine har fått noen defekter som klips som ryker, sømmer som løsner etc.

Har ikke kjøpt min siste osprey sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.