Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano Tverrsjøstallen til Katnosa


Phaser

Anbefalte innlegg

Det er planlagt å padle Tverrsjøen, Skarvvannet, Buvatn, Pershusvatn, innom Finntjern, Aklangen og Katnosa. til helga.  Hvordan er land etappene? Er det mulig å trille med tralle alle steder eller blir det noen lengre bæringer?    Dette er en Barnas Turlag tur og jeg lurer siden sikkert flere blir bare en voksen i kanoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tverrsjen til skarvvannet er bæring på sti, tralle er uegnet 300-400 meter?

Skarvvannet pershusvsnnet kun noen få meter 50-100? Tralle uegnet da det er sti.

Sti også via finntjern til aklangen/katnosa en bæring 100 meter før og 400 meter etter? Tralle liten hjelp.

Så ville tro det blir mest bæring og at de voksne må jobbe. Buvatnet og aklangen henger sammen med nabovannene og ingen bæring der.

Forøvrig en flott tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke noe problem. Er jo såpass korte strekk at det går fint å gå noen vendinger. Bra trening for de voksne :-)

 

Den siste biten ned til Aklangen fra Finntjern, kan du kanskje ha noe nytte av tralle. Kommer litt ann på hvor god den er på humpete sti. Men jeg har aldri hatt med kano på denne turen. Har vært der noen ganger med packraft. Har tralle selv, men usikker på om jeg hadde tatt med den på en slik tur (har faktiusk aldri brukt den, bare bært :-) ). Kanskje noen andre her som har mer erfaring med tralle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin tur med noen korte bæringer. Har tatt turen både med kajakk og kano. God tur.

En annen fin tur i samme området er Damtjern, Storflåtan, Vesleflåtan. Grei trilling på vei mellom Damtjern og Storflåtan og en kort lemping mellom Storflåtan og Vesleflåtan.

http://home.online.no/~peikp/kanoturer.cfm?FuseAction=Album&pAction=PicDet&pAPICID=389&pAlbumId=24&pStart=1&pDispType=&pExPic=0;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er turen unnagjort.  50kg leiekanoer er ikke spesielt lette å bære.  Å dra derimot.... kremt.    Flere hadde nok pakket litt vell mye eller litt uorganisert så det gikk en del tid på ut og innpakking av kanoer ved de forskjellige etappene.  Fra tverrsjøn ned til skarvannet (skiløypa) var det ekstremt bløtt.  Nesten så man kunne padle ett par steder :P   På tilbaketuren tok jeg og ett par andre å dro kanoen opp til veien ved setra lengst sør på skarvvannet. ca 100m opp til veien på tørr sti og grei trilling på veg til tverrsjøen var mye hyggeligere enn vading i gjørme.   Vi hadde nydelig vær. Flere badet flere ganger og barna fikk både øretter og abborrer.   Det ble 6 telt og en del som sov inne på hytta. Ett nyforelsket polsk par valgte å komme til hytta for å overnatte. tror ikke de fikk helt den opplevelsen som de tenkte med 25 unger skrålende rundt men de fikk låne en kano av oss ihvertfall :)    Konklusjon. En kjempe tur og en fantastisk opplevelse for barna, samt jeg som har hatt mine tvil om Ally kano har nok nå fått snudd det til at den er veldig lettvinn å håndtere mellom vann. Så lettvinn at det glatt veier opp eventuell ulemper ellers :)    En hard kano i samme vekt blir jo ekstrem dyr.  Må vell til noen fancye materialer.    Turen tok 6-7 timer hver vei. og det var nok flere enn mine to som sovnet i bilen på vei hjem :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott dere fikk en fin tur, og heldig med været også. Gjorde den turen via spålen for 2 uker siden.

Nb: hehe. Veldig kritisk til Ally er man gjerne til første turen med mye bæring. Hadde 10 dager i femunden med allyen i førsten av juni. Hadde blitt noen seige bæringer der med tunge plastkanoer. Allyen får mye ufortjent kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally kommer i 2 utforminger, Den 17 er vel i "flatvannsserien" deres. 16,5 er den vanligste i Norge ville jeg tro. Den er beregnet på "litt  mer elvepadling". Selv har jeg 18 DR. Flott størrelse. God plass til 2 voksne og 2 barn og mye stasj. Tåler mer elvestryk enn jeg tørr padle og stabil og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker primært en som er god å padle på flatvann med plass til 2 voksne og 2barn (etterhvert støre barn) samt oppakking til overnatting ett par tre netter.   Av det jeg kan lese meg til så er 17 veldig rask og fin å padle.  18.5 er jo også ett alternativ men begynner å bli vell ballete å holde med på om man drar alene. 16,5 er jo en mulighet men flatvann er viktigere enn elv for meg. 16,5 er nok lettere å finne brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøllengden gjør vel også litt for hastigheten. Den 18 fotern vi har er har ikke så mye rocker (bananform) som 16,5 fotern tror jeg, så den er nok litt raskere. Med to voksne som padler jevnt går det greit å holde 6 kmt i snitt uten at det var slitsomt (under fine forhold)

 

Jeg har ikke prøvd de flatvanns variantene, men er god fornøyd med den vi har. Den er litt bredere enn flatvannsvariantene og litt mer lasteplass av den grunn kanskje. Selv er jeg glad jeg valgte 18 vs 16,5. Fint med stor plass. Når det gjelder å padle min i litt vind alene, så tror jeg ikke det er så lett :-). Der er nok flatvanns variantene bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnattet dere på Katnosdammen?

Det var altså derfor jeg ikke fikk plass på Katnosdammen den natten (mellom lørdag og søndag?).

Undret litt på det, siden hytta var tom så sent som kl 17 på lørdag, lurte på om det var en feil, men da var det fint at den allikevel ble brukt.

Flott der, ikke sant?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.