Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter vi ut Femundsmarka?


larka

Anbefalte innlegg

Dette var tittelen på en artikkel i "Fjell og vidde" i 1987. Siden dette er et populært område for mange her på forumet kan det være interessant å høre synspunkter på dette. Personlig ser jeg ingen problemer med den ferdselen som jeg har sett i marka gjennom mange år. Visse unntak finnes jo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Områdene rundt Nedre Roasten er jo pepret med bålplasser. Det er gjerne 5-7 bålplasser innenfor en radius på det man gjerne kaller en "leirplass". Enten stammer de fra store forsamlinger med folk, eller så er det noe magisk rundt det å bygge sin egen bålplass mens man later som om man ikke ser de gamle bålplassene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor legger jeg aldri ut turrapporter fra områder jeg liker, jeg driver ikke i reklamebransjen(satt på spissen, litt iallefall) - jeg nekter ikke og kan ikke nekte folk å gå i de områdene jeg liker. Men om de som går der har funnet området i kraft av egen friluftsinteresse og nysgjerrighet, så er sjansen mye større for at det er seriøse og folk med kjærlighet til naturen som tusler der(og; jada - jeg har hatt hyggelige møter med folk der jeg har ferdes!) - enn folk som ikke nødvendigvis er så interessert men bare drar dit fordi noen har skrytt av fisket feks. Femundsmarka har ifølge oppsynet der lidd under "Monsen-effekten". Hadde folk respektert vernereglene hadde mye av slitasjen vært unngått.

Det Martin Gjellestad nevner ang bål synes å være utbredt i alle populære skauområder, og totalt unødvendig slitasje. Det holder som oftest med en etabler bålgrue, ikke 8 andre i få meters avstand til hverandre på samme leirplassen. Slitasjefritt blir det ikke på populære leirplasser, men det hjelper likevel noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vernet av tørrfuruene så mistenker jeg at veldig mange ikke har satt seg inn i regelverket for femundsmarka og rett og slett er uvitende. De kjøper seg fiskekort og stikker opp dit de har hørt rykter om bra fiske uten å sitte på nett å granske diverse bestemmelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.