Gå til innhold
  • Bli medlem

Fascinerende (og litt skremmende) temperaturrekorder


morten

Anbefalte innlegg

http://lp.aftenposten.no/sgo/unknown/http://www.aftenposten.no/vaer/article1207003.ece

9,4 grader pluss på Jan Mayen. I januar! På en øy hvor isbreene går helt ned til havet på den ene siden.

De siste årene har det vært en kraftig dreining av luftmassene. Mye luft fra sørvest trykker seg opp mot våre arktiske områder, samtidig som den kalde sibirske luften presse inn mot europa fra nordøst. Har jo med jevne mellomrom vært meldinger om snø rundt middelhavet og slike ting de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I artikkelen står det også at snittet for den varmeste måneden i året, august, er 4.9 grader, mens snittemperaturen i januar er -5.7 grader. Ingen tvil om at målingen på Jan Mayen igår var litt utenom normalen. :idea:

Og som du også er inne på Morten, har øst-Europa fått smake den blå delen av graderstokken i det siste:

http://www.aftenposten.no/vaer/article1205631.ece

Kanskje charterturistene som vil oppleve varme må dreie litt på kompasset i fremtiden? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like bekymret for skiføret om vinteren som for breene. Det første er uhyre viktig for livskvaliteten. En vinter uten skiføre er deprimerende. Dette syn er det veldig mange som deler. Det pussige er (iflg en artikkel i Aftenposten) at mange er bekymret for utviklingen av klimaet, men om de blir spurt om de er viillige til å redusere f eks bilbruken, er svaret nei. At man ute i distriktene er avhengig av å bruke bilen, er forståelig, men i byen hvor kollektivtilbudet er meget bra, er det veldig mye unødvendig bilkjøring. Jeg kjøpte bil først som 40-åring. Jeg var i lange perioder alene med barna som måtte følges til barnehage. Det gikk helt greit uten bil. Det er så forbasket mye syt nå til dags. Er vi blitt altfor sedate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig Svein.

Selv om jeg gjerne skulle ønske det var slik, synes jeg det er litt lettvint å feie den overveiende majoriteten av ekspertene sitt syn på dette. Uansett hvor godt et fenomen er dokumentert vil det alltids være noen som stiller spørsmål (ref. Holocaust og visse historikere).

Synes også det er en interessant teori, men tror dessverre ikke den er hovedforklaringen. Kanskje det er en kombinasjon som spiller inn.

La oss håpe at de mest pessimistiske mildværsprofetene får omtrent like mye rett som en gjennomsnittlig renteekspert e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge forskere på 60-tallet skulle jorden gå under på 70-tallet, forskere på 70-tallet skulle den gå under på 80-tallet osv. osv. Slik er det fortsatt, og fortsatt er det noen som tror på denne propagandaen finansiert av desperate sosialiser som leter etter unnskyldninger for avgiftsinnkrevinger av ulike slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 25 kilometer fra Oslo sentrum og kunne aldri klart meg uten bil. Så so much får ditt "meget godt kollektivtilbud".

Spørs hvor langt ut fra sentrum ods tenker når han sier "byen", men innenfor ring3 er det da ingen problem å ta seg fram ved hjelp av kollektivtransport? De gangene jeg har tatt meg til flere steder "i byen" har det funket glatt å bruke kollektivt. Man må riktignok gå noen meter for å komme til trikk/buss/T-bane av og til, men det greier jo de fleste. Skal man parkere i sentrum, blir det fort litt gåing da også, siden parkeringsplassene som kjent ikke florerer i bykjernen.

Når det gjelder bruk av kollektivt til/fra jobb, tenker jeg av og til på alle som kjører alene i bilen. Er det fordi de MÅ eller fordi de ikke gidder å ta kollektivt? Eller har de ikke muligheten til å ta buss eller lignende? Flere av de som kjører her på jobben, sier rett ut at de kunne ha tatt kollektivt, men det tar så mye mer tid og så er ikke bussholdeplassen rett i nærheten :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om et anseelig antall ansette forskere noen gang har innlatt seg på å tidfeste noen snarlig undergang på jorden. Du er sikker på at du ikke forveksler med en karismatisk frikirke, sekt e.l., eller kanskje det var forskere tilknyttet en slik sekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig Svein.

Bombe :?:

Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet i dag, det er i alle fall sikkert. Klimaforskerne var jo bl.a enig om at utplanting av skog var et tiltak som kunne redusere/motvirke. Se nå:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/januar/1137076945.31

Jeg blir i alle fall ikke overrasket dersom solen/solstråling er det "regulerende" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils skrev:

Spørs hvor langt ut fra sentrum ods tenker når han sier "byen", men innenfor ring3 er det da ingen problem å ta seg fram ved hjelp av kollektivtransport?

Det er jeg enig i.

Nils fortsatte:

Når det gjelder bruk av kollektivt til/fra jobb, tenker jeg av og til på alle som kjører alene i bilen. Er det fordi de MÅ eller fordi de ikke gidder å ta kollektivt?

Myndighetene sørger ikke for noen som helst favorisering av de som sitter flere i samme bil, og da høster de som de sår. Tvert imot legges det opp til at kun rikfolk med minibusser skal få bruke kollektivfeltene. Nei, innfør "carpool" som de har i USA, der biler med 2+ personer får benytte kollektivfeltet.

Personlig MÅ jeg ta bilen fordi jeg skal på ulike oppdrag rundt omkring, der det er helt sjanseløst å ta kollektivt. Ved siden av dette misliker jeg kollektivt sterkt fordi det er så mange shabby mennesker der.

Og: Det er for få parkeringsplasser ved de ulike holdeplasser for buss og tog. Det burde vært rikelig med slike, og gratis "innfartsparkering". Hva hjelper det å ønske å ta kollektivt hvis man ikke kommer seg til stasjonen uten å bli ruinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om et anseelig antall ansette forskere noen gang har innlatt seg på å tidfeste noen snarlig undergang på jorden. Du er sikker på at du ikke forveksler med en karismatisk frikirke, sekt e.l., eller kanskje det var forskere tilknyttet en slik sekt?

Beklager, men jeg klarer ikke etter beste evne å skille sektmedlemmer og radikale sosialister. De har så uendelig mange fellestrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne teorien er interessant og langt mer troverdig enn klimaforskernes "opphausing".

Interessant teori, ja, men tror nok at menneskeskapt forurensning bidrar med en god del allikevel.

Iflg. NASA var fjoråret det varmeste året på kloden siden målingene startet i 1890-årene. Legg merke til topp 5 lista:

http://www.nasa.gov/vision/earth/environment/2005_warmest.html

Klimaforskerne var jo bl.a enig om at utplanting av skog var et tiltak som kunne redusere/motvirke. Se nå:

Enig i at man skal ta forskningsrapporter med en klype salt, da det siden ofte blir motbevist i en annen rapport. Men klimaforskerne har ganske lenge mast om hvor mye menneskeskapt forurensning påvirker jordens klima nå, at noe hold må det vel være i det? Eller skal vi bare sitte bakoverlendt å sløse ennå mer, siden det sikkert ikke stemmer allikevel? Skulle supervulkanen i Yellowstone fyre av snart, går alt til helv*** allikevel, så hva vi gjør i dag spiller ingen rolle. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene sørger ikke for noen som helst favorisering av de som sitter flere i samme bil, og da høster de som de sår. Tvert imot legges det opp til at kun rikfolk med minibusser skal få bruke kollektivfeltene. Nei, innfør "carpool" som de har i USA, der biler med 2+ personer får benytte kollektivfeltet.

Enig! Nesten alltid pisk fremfor gulrot. :?:

og gratis "innfartsparkering".

Selvfølgelig! Men er ikke denne gratis?

Var i Stockholm i sommer og hadde hotell midt i byen, og for å slippe å knote med bil der og dyr parkering, benyttet vi en såkalt innfartsparkering et stykke utenfor byen. Denne var selvsagt gratis der :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av dette misliker jeg kollektivt sterkt fordi det er så mange shabby mennesker der.

:?:):D:(:lol:

De gangene det snør for ille til å sykle, tar jeg banen til jobb, slik som 90 % av de andre som bor i mitt nabolag. Men nå bor jeg på østkanten, der det attpåtil bor endel innvandrere, så du syns utvilsomt at vi er en nokså shabby gjeng, ja... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man skal ta forskningsrapporter med en klype salt, da det siden ofte blir motbevist i en annen rapport. Men klimaforskerne har ganske lenge mast om hvor mye menneskeskapt forurensning påvirker jordens klima nå, at noe hold må det vel være i det?

Ikke noe enestående eksempel dette, f.eks trodde vi tidligere lenge også at jorden var flat.

Jeg bare konstaterer at jorden har vært utsatt for enorme klimaendringer tidligere, noen forklares med vulkaner, meteoritter o.l. Andre uten slik forklaring. Jeg konstaterer også at jorden har vært utsatt for tildels store vulkanutbrudd, klimaet påvirkes i en kort periode (kaldere, slipper ikke solen gjennom) før det er tilbake til "normalen". Jeg mener å huske at jeg leste en gang at en vulkan på Island alene slipper ut mer klimagasser på en dag enn hva alle verdens biler gjør på et helt år. Og når vi attpåtil vet hvor mange vulkaner som er aktive pr i dag..... Nei, miljøpropagandaen nekter jeg å tro på.

http://www.vulkaner.no/v/volcan/nvolakti.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom og Svein: Verdens ledende eksperter i dette særdeles kompliserte temaet er med få unntak enige om at menneskeskapte Co2 utslipp påvirker klimaet vårt. Selvfølgelig er det andre faktorer som sikkert også spiller inn, og klimaet kan stabilisere seg av seg selv, men inntil videre har vi ikke noe bedre å gå etter.

Hva får dere til å tro at dere vet så mye bedre? Hva om ingen noen gang skulle trodd på det eksperter sa?

Darwin= Idiot, Gallilei= Tullebukk, Newton= Fjols. Matematikere, økonomer, statsvitere. Idioter og dumhuer alle sammen.

Hvis ingen noen gang hadde blitt trodd hadde vi vært i steinalderen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.