Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med valg av såvepose. Har landa på to valg, og klarer ikke og bestemme meg. Basic info. Blir ikkje lange turer, max 1mil om dagen. Ellers småturer med ungene. Bur på vestlandet med meget varierende vær. Sover som regel i uoppvarmet telt. Er frostpinne av natur. Soveposene eg har valgt er store, fordi eg beveger meg en del om natta.
Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den-NEW-Large-Size-35-/261080133124? Og har Nemo Cosmo insulated til og ligge på. Setter pris på adle innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den

de syr på mål, og har fantastisk service

Unnskyld, men jeg kan ikke dy meg. Polske Cumulus mistenkes for å bruke dun plukket / ribbet av levende gjess. På forespørsel har de ikke villet garantere at dunen de bruker kommer fra etisk forsvarlig dyrehold. Plukking av dun av levende fugler er forbudt i USA og EU, men Polen er et av de landene der forbudet ikke håndheves i særlig grad.

De fleste seriøse produsenter garanterer (og kontrollerer) at dunen de bruker plukkes av døde fugler. Hver og en av oss forbrukere har altså et valg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har zpacks sin quilt.

Jeg er 190 og 98 kg. Får lettere klaus av vanlige soveposer og har funnet ut at hetten er mitt problem.

Elsker quilt og skal aldri ha hette igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestemt meg for å velge en av di to overnevnte. Som beskrevet i teksten, trenger eg hjelp til å velge en av di :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ligger budsjettet ditt på?

Hvis du beveger deg mye om natten så er det beste å ha en sovepose uten hette (quiltbag). F.eks Skjult lenke - logg inn for å se den eller Skjult lenke - logg inn for å se den . Disse soveposene snurpes tett rundt halsen. På hodet bruker man da dunbalaclava som Skjult lenke - logg inn for å se den . Når man snur seg i en tradisjonell sovepose med hette så ender man ofte opp med å ha hodet feil vei i forhold til åpningen av posen og man må bevisst rette seg opp igjen, noe som går utover søvnkvaliteten og kan være plagsomt dersom det skjer mye i løpet av natten.

Forskjellen på disse soveposene jeg lenker til er at den fra zpacks er svært lett, mens den fra feathered friends nok er litt mer komfortabel og slitesterk, men veier også en del mer. Begge er uansett gode soveposer og dekker en rekke forskjellige temperaturer som du kan bestemme etter ditt behov.

En annen som også kan være aktuell. Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker stor pose selv. 

Prøv Helsport sin Svadalen, perfekt til meg. :-)

Jeg gikk også for Svadalen da jeg ville ha en pose jeg kunne sprelle litt i. Ikke fått for mange netter i den ennå, men svært fornøyd det lille jeg har brukt den i alle fall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Brod
      Hej alle... 
      Overvejer at anskaffe Yeti Fusion Dry 500. Er i tvivl om kvaliteten af deres imprægnering og slidstyrke.
      Finder ingen data om vandsøjle eller stofkvalitet nogetsteds...
      Dunkvalitet og konstruktion synes at være ganske bra.
      Har i nogen erfaringer med fusion poserne?
       /Lars
    • Av Kenngu
      Er på leting etter ny pose, og har nå tenkt å investere litt. Har brukt en Mamut Kompakt mti-3 i mange år nå, og har ikke noe å klage på den enn pakkvolum og litt vekt.
      Målet er å skaffe seg en pose under 1kg, men som holder varmen for -2 inkludert lakenpose og ullundertøy. Til en overlevende pris, max 5000kr. 
      Lest og sett endel på de to som nevnt på tittelen, Rab Mythic 200 og SeaToSummit Spark 3. Med vekt på bare litt over halvkiloen og varme akkurat der jeg vil ha de, så virker det nesten for godt til å være sant. Er det noen her som har en av de eller bedre begge, som vil dele sin erfaring eller sammenligning?
      Også sett litt på Warmpeace sine poser, og vurderes også sterkt.
      Åpen for andre merker også, og stor pluss hvis de tilbyr kortere enn 180cm da jeg er veldig kort (164cm kort) Da slipper jeg å varme opp 16 cm med ekstra pose og vekt hehe

• Av Lillehei
      Hei, har ca. 20 overnattinger i året på fjellet og fram til nå har jeg bodd på DNT sine hytter når jeg er på fjelltur. Har tenkt flere ganger når jeg går forbi flotte steder ved vann eller plasser med utsikt, at her hadde det vært fint å hatt telt å sove.   Jeg syns det er tungvint å planlegge turen etter hyttene og på sommeren er det veldig fullt på hyttene.   Og tenker spesielt i år siden jeg er gift med ei sykepleier, at det er uaktuelt å bruke DNT hyttene i sommer pga Corona.  En annen ting er at det virker som det er lite fisk i vannene som hyttene ligger ved og ofte bedre i flere vann som ikke ligger i nærheten av DNT hyttene.

Vurderer flere telt fra denne produsenten der de alle har lik matrial, bare forskjellige størrelser: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Fordel med akkurat dette er at hundene kan velge å sove inni teltet, eller i forteltet. Eller jeg kan ta av ytterduken for å ha følelsen av å sove under åpen himmel, samtidig som jeg er beskyttet mot knott/mygg. Men vurderer også et annet fra Nemo som nesten er helt lik, men veier 1 kg mindre.
      Bruksområder som må oppfylles:
      Ha følelsen av å sove under åpen himmel.  Må kunne tåle to rolige hunder uten å bli ødelagt. Fra Mai/juni- September.  Reiser kun når det er meldt fint vær, men må tåle uventa regn. Men ikke dagevis. God plass.  Stort, for å kunne brukes av og til med barna (9 og 10 år) mens kona koser seg hjemme alene. Lett, Maks 3 kg  Vet at det er en dyr engangsinvestering å kjøpe inn telt, dunsovepose, liggeunderlag, kokeapperater osv.
      Med med to hunder + ved og div er det fort 20.000 kr i året for å sove på DNT hyttene.  Selvbetjente er ca. 500kr natta, men ikke uvanlig med 1000-1200 kr for ei natt med frokost og middag på betjent hytte.
      Noen som har erfaring med NEMO  teltene? 
      Er det andre telt enn Nemo som passer for meg?  
    • Av linemor
      Hei, jeg er på leting etter en varm, lett fiberpose som tåler litt fukt. 
      Skal på tur i nord Norge i 3 mnd, juli, august og september, og skal være ute på hele turen. Trenger noe som kan tåle litt fukt, da jeg regner med at det ikke blir sol og varmt hver dag i løpet av så lang tid... 😅 Da er vel ikke dunpose et alternativ? 
      Den bør også ha så lite vekt og pakkevolum som er mulig i forhold til varme og komfort. Jeg håper på under 1,5 kg... Kan noen hjelpe meg, går meg litt vill i utstyrsjungelen😮

• Av HannahS
      Har hatt fire netter i hengekøya nå. De tre første holdt jeg fint varmen, men denne helga frøs jeg meg igjennom natta. Temperaturen var nede i minus 2. Brukte Bamse som underlag i køya. 

Vi er helt grønne på dette området, og kjøpte noen forholdsvis billige 3sesongposer. 
      Har prøve å Google litt rundt og sett mange anbefalinger om Rago vinterpose til damer. Ser prisen er oppe i 5700, men kom over denne; 

Er det noen store ulemper med denne i forhold til den til 5700kr? Er det Evt noen andre poser dere anbefaler? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.