Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Haukeli


frode71

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal gå finse - Haukeli i slutten av Juli. Turen skal gå hovedsakelig via betjente hytter (Krækkja-Rauhelleren-Sandhaug-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter). Tenker i utgangspunktet å ta med primus og tørrmat for a ha et varmt måltid midtveis hver dag når vi går (går 6-8timer pr dag). Men ser jo at du kan få laget niste på hyttene. Hva tenker dere som har vært litt på tur niste pakke eller varm mat (og noen ekstra kg i sekken). Et annet spørmål...tenker å fly fra stavanger, men da kan vi ikke ha med gassbeholder. Får en kjøpt dette på finse(kommer på en søndag)? Er det mulig å kjøpe proviat på disse selvbetjente hytten? Tenker tørrmat, sjokolader,nøtter osv. Selges det gassbeholder på disse hyttene? Bør en bestille plass på hyttene? 

 

På forhånd takk for alle svar.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du får kjøpt gass på Finse selv på en søndag om du ikke kommer veldig sent. Ring Finse 1222 for å være på den sikre siden, de har en liten butikk på hotellet der. Ellers kan du jo kjøpe på en bensinstasjon før du tar toget til Finse.

 

Varme måltid kan være kjekt på dagen, men det går jo litt tid. Jeg foretrekker ofte kald mat mens jeg går, men hender jeg tar en lengre lunsjpause med varm mat.

 

Du kan kjøpe proviant på de selvbetjente hyttene, men utvalget er noe begrenset. Her er typisk utvalg fra turistforenings selvbetjeningshytter: http://www2.turistforeningen.no/files/Stavanger_Turistforening/Hyttene/Prisliste%202014%20-%20Proviant.JPG

 

De betjente hyttene har ofte et lite utvalg av snacks, real turmat og slikt i tillegg til at du får smurt matpakke.

 

Du trenger ikke å bestille plass hverken på betjente eller selvbetjente hytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det rett over en måned til vi skal gå Finse - Haukeli og det ser ikke ut som snøsmeltingen er så veldig godt i gang. Har noen en ide på hvordan "føret" blir på Hardangervidda dersom alt blir forsinket? Har hørt at det kan bli mye myr dersom alt blir forsinket. Er det noen som har erfaringer? Vurdere nå å ta turen fra Haukeli og ned over til Sirdalen. Det vil vel være mindre snø den veien i slutten av Juli eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis føret er om ein månad, er avhengig av korleis veret er i løpet av denne månaden. Det kan smelte mykje snø på ein månad, særleg når denne månaden er juli. Den snøen som er att når du reiser på tur, er truleg hard og fin å gå på. Men med mykje snøsmelting, vert det også mykje vatn, og det kan sjølvsagt vera utfordrande enkelte plassar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig helt unødvendig med varmmat på  tur mellom hytte til hytte over Hardangervidda. Du får jo matpakker på de betjente hyttene og masse ting å plukke med seg videre fra de selvbetjente. Jeg går stort sett på tur med telt og primus, men sjelden jeg spiser varm lunsj. Prøver egentlig unngå lange pauser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.