Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårskitur Haukeli-Ådneram, følge sommerrute?


meri

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter et avbrutt forsøk fra Haukeli-Ådneram tidligere i år grunnet storm, tenker vi å prøve oss igjen nå. Vi skal gå på ski. Tenker i utgangspunktet å gå direkte fra Bleskestadmoen til Krossvatn, og ikke gå via Jonstølen. Noen fordeler/ulemper ved dette?

Store deler av turen går på 1000-1200 meters høyde, men ettersom vi er litt nybegynnere på vårskitur er vi litt pysete mtp trygge vann og overvann og tenker kanskje å følge sommerrutene og gå rundt vannene. Noen som har gått denne ruta på våren før, og har noen tanker om det å følge sommerruta vs vinterruta/kvist? Er det noen plasser sommerruta ikke er mulig å følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

Så gøy tur. Dere gikk kanskje nå i mai? Ellers så har jeg litt informasjon til dere.

Jeg gikk fra Haukeliseter til Eiken i februar i år. Fra Bleskestadmoen gikk vi via Kaldevatn - Midtvatnet og Kringlevatn. Løypa ligger inne på Ut.no, men merkes ikke før påske tror jeg. Dette er det desidert tøffeste partiet på ruta og anbefales egentlig ikke for nybegynnere. Men støtter planen om å droppe Jonstølen. Det gir bare mange ekstra høyde meter.

Sommerruta går i flere områder som er skredfarlige, så der må dere ikke gå.

Alle vann er trygge. Det er så høyt oppe.

Skal dere sove i telt eller bo på hytte? Det er veeeldig langt fra Bleskestadmoen til Krossvaten. Jeg vet om flere som ikke har klart turen på én dag. Det er en fryktelig bratt bakke opp fra Bleskestadmoen. så må du gjennom to skar som kan være litt krevende litt avhengig av snøforholdene.

OppfraBleskestadmoen.thumb.jpg.fe2c31a883285bd4a37dcc6f74ab8c34.jpg

Opp fra Bleskestadmoen er det så bratt at vi måtte gå sidelengs. Her går det med mye energi.

 

Frsteskaret.thumb.jpg.80496b2fad303695ab546a86a310d5fd.jpg

Det første skaret kommer på toppen av bakken etter Bleskestadmoen. Her bygger det seg opp noen litt skumle skavler. Det er nok litt tryggere her utover våren. Det var gått ett lite skred på høyre side og så hadde vi en skummel skavell på venstre side. Så her må du velge litt mellom to onder.

 

Andreskaret.thumb.jpg.95d1cac15abdf802e4028efd1738cd51.jpg

Det andre skaret kommer mot Brudlednutane. Her er det ising og skare som kan være den største utfordringen. Dette er også et av de høyeste partiene, så her kan det være sterk vind også.

Så oppsummert har jeg følgende anbefaling:

  • Vent med å gå turen til ruta er merket.
  • Ha med utstyr for å overnatte ute mellom Bleskestadmoen og Krossvatn

 

God tur!

 

Vintermerking: https://www.dnt.no/vintermerking/

Les forøvrig mer om vinterruta på ut: https://ut.no/rutebeskrivelse/137081/fra-bleskestadmoen-til-krossvatn#11.03/59.5241/7.0632

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Jeg vurderer å gå denne turen nå litt senere i sesongen. Tenker å starte på Haukeliseter men er usikker på hvor jeg burde ende opp mtp logistikk og transport tilbake til Oslo.

Gikk du helt til Eiken? Ser at det ikke er kvistet helt dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.