Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av hodelykt


Ørretfiske25

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Timmey78 skrev:

Korleis batteri kjører du på denne? Er den litt gul eller veldig gul? Personlig så hater jeg kritthvite led som jeg blender meg selv med. At dioden er litt varmere går litt på bekostning av styrken men ikke over 10% selv om det kanskje føles slik. 

Jeg kjører dette http://www.ekstralys.no/products/samsung-18650-batteri-led-batteri-acebeam

Samme type lader til også.. har også brukt CR123A men disse er enda dårligere.. Den er ikke veldig gul, men for gul for min smak...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestilte nylig en ny hodelykt, og etter en del overveielser endte jeg på en Nitecore HC30 http://flashlight.nitecore.com/product/hc30

Jeg liker at den ikke har ledninger, alt er integrert i selve lykta foran. Ledninger er alltid et svakt punkt, og en løs batterikasse er bare i veien. Lykta kan også enkelt tas av hodebandet, og brukes som lommelykt eller festes med klips på yttersiden av en jakkelommme el.l. Den bruker ett 18650 oppladbart batteri eller to 123 Lithium engangsbatterier. Jeg setter også pris på at reflektoren er optimalisert for et nokså bredt lysbilde - ikke typisk spotlys som er vanlig på mange lykter. Den er oppgitt til 1000 Lumen max. lysstyrke, og målinger viser at den faktisk holder det den lover. Den har også et ekstra svakt lysnivå som er nyttig ved nærarbeid, og det forstyrrer ikke nattsynet så mye. Nå har jeg ikke fått lykta ennå, så jeg er spent på om den lever opp til forventningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler billige kinagreier for hodelykt.

den under kan du kjøpe 15 av på budsjettet ditt. jeg har kjøpt tre stykker og syklet i snø og regn i høst / vinter. ingen skade skjedd. den er kraftig også har den  justerbart fokus. kvalitetsfølelse er den ikke plaget med, men er veldig funksjonell.

http://www.dx.com/p/ultrafire-xm-l-t6-1-led-900lm-3-mode-white-light-zooming-headlamp-headlight-black-blue-4-x-aa-385624#.VopaGfLhUXc

EDIT: sent ute jeg ja, ser du har bestilt =)

Endret av fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
18 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

Ville bare komme med en oppdatering etter og ha brukt Fenix HP 12 en stund.

Lykta er lett, veldig enkel og betjene, den har ikke justerbar linse, så du får en liten "spot" om du styrer lykta for langt ned. følger med ekstra O-ring så den holder seg vanntett over lang tid.

Fargen synes jeg er for gul, og 900 lumen stemmer ikke, kina lumen isåfall :P .. batteriet dør veldig fort fra hakk 3 og opp til burst. og i kalde temp varer den maks 1,5 time på halv styrke.

 

Alt i alt ikke veldig fornøyd...

 

Prisen var 699.

 

 

 

Godt nyttår :)

 

Har selv brukt HL55 endel nå og er kjempefornøyd. Har ikke testet fullt ut batterikapasitet, men jeg må si resultatene du legger frem høres merkelige ut og er veldig dårlige. Får satse på at det er batteriene dine. Selv har jeg mest brukt hakk 1 og 2.

Hvordan merker man egentlig at batteriene er i ferd med å gå tomme på disse? De skal jo ha elektronisk styrt, jevnt forbruk helt til det er tomt i batteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

Ville bare komme med en oppdatering etter og ha brukt Fenix HP 12 en stund.

Lykta er lett, veldig enkel og betjene, den har ikke justerbar linse, så du får en liten "spot" om du styrer lykta for langt ned. følger med ekstra O-ring så den holder seg vanntett over lang tid.

Fargen synes jeg er for gul, og 900 lumen stemmer ikke, kina lumen isåfall :P .. batteriet dør veldig fort fra hakk 3 og opp til burst. og i kalde temp varer den maks 1,5 time på halv styrke.

Alt i alt ikke veldig fornøyd...

Har selv hatt Fenix HP 12 en måneds tid, og er veldig godt fornøyd. Lett å ha på hodet, og balanserer fint med batteriet bak. Fungerer flott til løping og ski synes jeg. Fargetemperaturen er litt varmere enn andre lykter jeg har, men synes ikke den er _for_ gul etter min smak. Har ikke noe å utsette på lysstyrke, og har heller ikke opplevd at batteriet dør unormalt fort ut. (Men det er mange dårlige 18650-batterier i omløp.)

Bare for å dele min erfaring også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg bestilte nylig en ny hodelykt, og etter en del overveielser endte jeg på en Nitecore HC30 http://flashlight.nitecore.com/product/hc30

Jeg liker at den ikke har ledninger, alt er integrert i selve lykta foran. Ledninger er alltid et svakt punkt, og en løs batterikasse er bare i veien. Lykta kan også enkelt tas av hodebandet, og brukes som lommelykt eller festes med klips på yttersiden av en jakkelommme el.l. Den bruker ett 18650 oppladbart batteri eller to 123 Lithium engangsbatterier. Jeg setter også pris på at reflektoren er optimalisert for et nokså bredt lysbilde - ikke typisk spotlys som er vanlig på mange lykter. Den er oppgitt til 1000 Lumen max. lysstyrke, og målinger viser at den faktisk holder det den lover. Den har også et ekstra svakt lysnivå som er nyttig ved nærarbeid, og det forstyrrer ikke nattsynet så mye. Nå har jeg ikke fått lykta ennå, så jeg er spent på om den lever opp til forventningene :)

Nice:) Har faktisk ikke fått med meg denne modellen! Nitecore har veldig gode batterier og ladere så om du ikke alt har handlet finn et kit på ebay:) Batteriene har en høy spenning når de er fulle og varer lenge. HC50 min er oppgitt til usle 565Lumen men opplever den langt bedre. Når de sier 1000 Lumen så er du nok garantert mindst det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Timmey78 said:

Nice:) Har faktisk ikke fått med meg denne modellen! Nitecore har veldig gode batterier og ladere så om du ikke alt har handlet finn et kit på ebay:) Batteriene har en høy spenning når de er fulle og varer lenge. HC50 min er oppgitt til usle 565Lumen men opplever den langt bedre. Når de sier 1000 Lumen så er du nok garantert mindst det

Jeg har allerede Nitecore D4 lader, så jeg stoler på at lyktene deres holder samme kvaliteten :)
Av 18650 batterier har jeg både "billigdritt" og Olight protected, førstnevnte fungerer forsåvidt, men oppgitt strømstyrke er helt på bærtur, og jeg lader dem bare under oppsyn.
Jeg stoler mye mer på Olight-batteriene (og Nitecore sine batterier er også toppkvalitet).
Det var noen som hadde målt HC30-lykta, og den ga nesten 1200 Lumen, så Nitecore lyver i hvert fall ikke. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte nettopp HC30 er som jeg nevnte over at selve lykta enkelt kan tas av, den har logisk og ukomplisert betjening, og den har ganske vidvinklet lysbilde. Og den har ikke ledninger. Jeg er spent på om den vil virke fremtung, men jeg tror ikke det siden den bruker bare ett batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 353 skrev:

Har selv brukt HL55 endel nå og er kjempefornøyd. Har ikke testet fullt ut batterikapasitet, men jeg må si resultatene du legger frem høres merkelige ut og er veldig dårlige. Får satse på at det er batteriene dine. Selv har jeg mest brukt hakk 1 og 2.

Hvordan merker man egentlig at batteriene er i ferd med å gå tomme på disse? De skal jo ha elektronisk styrt, jevnt forbruk helt til det er tomt i batteriet?

Er lykta, ikke batteriene :) testet flere typer, til og med fenix sitt. men som sagt så er den brukbar på batterilevetid når det er varmt, men kaldt går det skikkelig fort ned.

Lystyrken dimmes bare ned et hakk for og vise at den begynner å bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Baconpåtur skrev:

Har selv hatt Fenix HP 12 en måneds tid, og er veldig godt fornøyd. Lett å ha på hodet, og balanserer fint med batteriet bak. Fungerer flott til løping og ski synes jeg. Fargetemperaturen er litt varmere enn andre lykter jeg har, men synes ikke den er _for_ gul etter min smak. Har ikke noe å utsette på lysstyrke, og har heller ikke opplevd at batteriet dør unormalt fort ut. (Men det er mange dårlige 18650-batterier i omløp.)

Bare for å dele min erfaring også :)

Takk for svar :) er mye smak og behag på lys, og jeg er nok litt kresen på farge og lysbilde.. men som sagt er det batterilevetiden jeg er minst fornøyd med i kaldt vær. ja veldig mye jalla batterier, men har også prøvd fenix sitt som den er testet med... det hjalp ikke mye.. bruker mest hakk to og tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

Er lykta, ikke batteriene :) testet flere typer, til og med fenix sitt. men som sagt så er den brukbar på batterilevetid når det er varmt, men kaldt går det skikkelig fort ned.

Lystyrken dimmes bare ned et hakk for og vise at den begynner å bli dårlig.

Takk for info mtp dimmingen!

Hvor kaldt var det egentlig? Ved mange minus(fra -20 og nedover) anbefales det jo å bruker CR123A batterier, har du testa det?

Eller må jeg jo bare si igjen at driftstiden du oppgir ikke høres normal ut. Blir vel å teste litt selv. 

Endret av 353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

... brukbar på batterilevetid når det er varmt, men kaldt går det skikkelig fort ned...

Akkurat det du skriver her tyder jo virkelig på at det er batteriene som er hovedsynderen. Lyktas batteriforbruk kan neppe påvirkes mye av temperatur, men batterienes kapasitet vet vi påvirkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. januar 2016 at 12.34, Larix skrev:

Jeg går også og venter på ei HC30:)

Og i går kom den. Har ikke hatt tid til å klå og teste så mye ennå, men den virker lovende. Mye og godt lys ser det ut til. Samtidig som en faktisk har nok lys til en del enkle næroppgaver på laveste styrke. Og da er jo batterilevetida vanvittig lang.

Virket heller ikke framtung, og opplevdes som behagelig på hodet. Det foreløpig eneste ankepunktet må være at justeringene på hodebåndet virket litt "løse". jeg er ikke helt overbevist om at de vil holde seg på plass uten litt etterstramming nå og da under bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Larix said:

Og i går kom den. Har ikke hatt tid til å klå og teste så mye ennå, men den virker lovende. Mye og godt lys ser det ut til. Samtidig som en faktisk har nok lys til en del enkle næroppgaver på laveste styrke. Og da er jo batterilevetida vanvittig lang.

Virket heller ikke framtung, og opplevdes som behagelig på hodet. Det foreløpig eneste ankepunktet må være at justeringene på hodebåndet virket litt "løse". jeg er ikke helt overbevist om at de vil holde seg på plass uten litt etterstramming nå og da under bruk.

Aha, min er ikke sendt fra Hong Kong ennå (så jeg bestilte en HC50 mens jeg venter. Uff, dette konsum- og shoppingsamfunnet vi lever i...) 
Det at HC30 har ekstra lav lysstyrke er et pluss, til lesing eller lignende. Også til fotografering vil jeg tro, man kan stille på kameraet uten å ødelegge nattsynet. Mange lykter har for kraftig lys på laveste trinn. Legg gjerne ut en bruksrapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Mulighet til å velge skikkelig lite lys er en klar fordel. Også av årsakene du nevner, og ikke bare pga batterikapasiteten. Jeg skal prøve å følge opp når jeg får litt erfaring med lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.1.2016 at 8.45, 353 skrev:

Takk for info mtp dimmingen!

Hvor kaldt var det egentlig? Ved mange minus(fra -20 og nedover) anbefales det jo å bruker CR123A batterier, har du testa det?

Eller må jeg jo bare si igjen at driftstiden du oppgir ikke høres normal ut. Blir vel å teste litt selv. 

Skulle bare mangle :) 

vært alt fra -2 til -15. ja jeg har som sagt prøvd batterier fra Fenix og kjente merker av CR123A. på første styrken kan nok lykta holde meget lenge, men bruker alltid 2 og 3 mest.. kanskje burst 1 min til sammen på en lading..

 

Det er ikke normalt etter det som står på info fra Fenix.. men kan man stole på dette 100%, tviler..

kan også nevne at Led Ledser T7 jeg har (håndholdt lykt) er oppgitt til 170 lumen lysstyrke, og den lyser bedre enn fenix på "burst" 900 lumen mode.. og da er det testa med en fullladet hodelykt.

Den 5.1.2016 at 10.29, Larix skrev:

Akkurat det du skriver her tyder jo virkelig på at det er batteriene som er hovedsynderen. Lyktas batteriforbruk kan neppe påvirkes mye av temperatur, men batterienes kapasitet vet vi påvirkes.

Alle batterier kan jo ikke være dårlig, testa sikkert 5 forskjellige.. enten er det noe med lykta, eller så stemmer ikke specs fra fenix..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

(...)kan også nevne at Led Ledser T7 jeg har (håndholdt lykt) er oppgitt til 170 lumen lysstyrke, og den lyser bedre enn fenix på "burst" 900 lumen mode.. og da er det testa med en fullladet hodelykt. (...)

Da kan jeg ikke forstå annet enn at noe må være galt med ditt eksemplar. Jeg har en rekke forskjellige lykter som sammenlikningsgrunnlag, og jeg har ingen grunn til å tvile på oppgitt lysstyrke på min Fenix HP12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Baconpåtur skrev:

Da kan jeg ikke forstå annet enn at noe må være galt med ditt eksemplar. Jeg har en rekke forskjellige lykter som sammenlikningsgrunnlag, og jeg har ingen grunn til å tvile på oppgitt lysstyrke på min Fenix HP12. 

Kan være, men var veldig fornøyd i begynnelsen da det var varmt ute.. men vinterstid er jeg ikke fornøyd..

Men om du er fornøyd med din HP 12, så er jo ingenting bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ørretfiske25 skrev:

(...) Men om du er fornøyd med din HP 12, så er jo ingenting bedre ;)

Enda bedre ville det vært hvis du også var fornøyd med din. Det jeg forsåvidt prøvde på gjennom å fortelle om mine erfaringer, var å sannsynliggjøre at du kanskje hadde vært uheldig med ditt eksemplar - og således var berettighet en reparasjon eller bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Baconpåtur skrev:

Enda bedre ville det vært hvis du også var fornøyd med din. Det jeg forsåvidt prøvde på gjennom å fortelle om mine erfaringer, var å sannsynliggjøre at du kanskje hadde vært uheldig med ditt eksemplar - og således var berettighet en reparasjon eller bytte. 

Altså det kan være noe galt, men ser jo en liten forskjell med forskjellige batterier.. men uansett hvem batteri jeg bruker, så er det ikke bra nok. fornøyd med lykta på mange måter, men ikke når det kommer til lys og batteri, noe som er viktig for meg.

 

Har bestilt ny lykt, så kan bruke HP 12 som reserve. Du jobber ikke tilfeldigvis på Sportsland vel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

(...)Har bestilt ny lykt, så kan bruke HP 12 som reserve. Du jobber ikke tilfeldigvis på Sportsland vel? :P

Slettes ikke. Jeg er hovedsakelig kontorrotte, og i en helt annen bransje. :)  Jeg ville bare forsøke å hjelpe, helt uten annen agenda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg testet endel selv å må si meg delvis enig med trådstarter. Skal ikke gå mer i detalj enn at jeg vil nevne visse fakta mtp batterilevetid.

Har testa Fenix HL55 sin batteristyrke ganske grundig og vil dele mine erfaringer her. Har som sagt testet batterilevetid, både innendørs og utendørs ved temp. rundt nullpunktet. 

Konklusjonen er at lykta holder mellom 2t 45min til 3 timer, alt etter temperaturer,  på full styrke. Oppgitt kapasitet er 3t 45min batteritid. Så Fenix sine batteritider kan en ta med en sån ca 25% klype salt...

Ellers bra hode lykt, ser frem til tilbakemeldinger fra dere som har handlet Nitecore HC30. Spent på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 353 skrev:

Da har jeg testet endel selv å må si meg delvis enig med trådstarter. Skal ikke gå mer i detalj enn at jeg vil nevne visse fakta mtp batterilevetid.

Har testa Fenix HL55 sin batteristyrke ganske grundig og vil dele mine erfaringer her. Har som sagt testet batterilevetid, både innendørs og utendørs ved temp. rundt nullpunktet. 

Konklusjonen er at lykta holder mellom 2t 45min til 3 timer, alt etter temperaturer,  på full styrke. Oppgitt kapasitet er 3t 45min batteritid. Så Fenix sine batteritider kan en ta med en sån ca 25% klype salt...

Ellers bra hode lykt, ser frem til tilbakemeldinger fra dere som har handlet Nitecore HC30. Spent på den.

Da vil jeg si din er fremdeles bedre enn min, men ikke god nok.. Hadde vært morro og du kunne testa den i litt mere kulde -10 eller mer :)

 

Men over til Led Lenser H14R2 som jeg nå har kjøpt. Testet den siden Torsdag og brukt den ca 10 timer. det jeg kan si er at den har et virkelig behaglig lys, kan stilles fra 60lm og opp til 350lm, derfra kan du "burste" den om det trengs til 850lm. vil si bruken her er veldig åpen, alt fra sykkel til vandring i marka. du har justerbar linse, så du kan kaste lyset bortimot 300m, eller du kan lyse opp et veldig stort området med mye spredning.

Har brukt den i -15 et par dager og etter ca 10 timer lyser den like bra. har brukt alle styrker litt ettersom. mange moduser på den, men dem mest nødvendigste er veldig lette og bruke.

Denne har også oppladbart batteri, men du kan også bruke AA som reserve om det skulle trengs.

Eneste minuset for noen kan være tyngda (340gr), men balanseres veldig behaglig på hodet uansett.

 

alt i alt så langt, veldig fornøyd :)

 

 

Litt info her: Batteri: oppladbart 2200mAh batteri (alternativt 4 stk standard 1,5V AA batteri)
Lader: 220V vegglader + USB lader
Lysstyrke: 350 lumen + boost-funksjon
Rekkevidde: opptil 300 meter.
Brenntid: 6-40 timer.
Vekt: 340 gram.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.