Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Debatten forsetter videre ut på viddene her. SUV eller ikke SUV har ingen ting med snøscooterkjøring i utmark å gjøre. Kjøring til og fra fjellet har heller ikke med denne debatten å gjøre, miljøbelastningen er ikke sammenlignbar idet hele tatt. Det er jo bare ett tegn på at gode argumenter mangler for kjøring i utmark. Debatten her handler ikke om klimadebatten idet hele tatt. Forbudet mot kjøring i utmark har bestått siden problemstillinga var aktuell. Og det er ikke slik som essem fremstiller det, som et fortrinn for lokaldemokratiet at bestemmelsene skal gjøres lokalt i sin helhet.

Essem, jeg kan jo gjerne samtidig utfordre deg til å argumentere på samme måte for lokaldemokratiet når det gjelder rovdyr-”plagen” :D , hyttebygging, skogsvern/landskapsvern…etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er det jeg mener. Hvorfor trekke inn SUV? Det finnes miljøvennlige SUV'er og ikke så miljøvennlige SUV'er. Har inntrykk av at hvis man kjører snøscooter, har hytte eller kjører SUV så er en miljøversting. Mens de som pusser opp huset hvert 5. år eller drar til syden 4 ganger i året gjerne kunne vært grønne ambassadører. Det er rett og slett så mye tull ute å går. Her inne f.eks bråker folk over forurensningen fra en scooter eller to, så stusser en selv ikke på å kjøre 50 mil på en dag for å gå noen timer i fjellet. Stille skal en ha det selv, så driter en i all støyen, veistøvet og CO2'en en legger igjen på disse 50 milene. Hvis folk tenker over hva en selv gjør, så kan de godt moralisere andre i en miljøvennlig retning. Det har jeg ingen problemer med. Men hvis en lever urbant, tenker urbant, reiser til syden, kjører lange bilturer for å nå fjellet osv osv så bør en rett og slett holde kjeft i slike diskusjoner, da kaster en digre murstein i skjøre glasshus.

Dette er det beste jeg har lest på denne lange kjedelige og tildels usaklige laaange komentarer.

Det er nok flere her inne som gjerne kjører bil noen mil for å komme til fjells for å gå på ski i tillegg til å kritisere over snøscooterkjøring fordi det er miljøutslipp osv...

Tror ikke jeg tar feil hvis en på denne siden ble truffet av en spiker nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mitt på det rene. Det er ikke for å være hovmodig eller noen bedreviter, men jeg skulle ønske at folk gikk seg selv litt nøyere etter i sømmene. Strammer man inn frivillig i forkant slipper man å oppleve at restriksjoner blir gjort senere fordi bruken var uforsvarlig, og kanskje desverre kommer restriksjonene for sent til å hindre seneffekter. Tar man det for gitt at skuter forurenser, men at det fremdeles er ikke utbredt nok til å ikke ha noen stor effekt, så betyr ikke det at skuterkjøring blir ok, bare at det blir "mindre viktig" sammenlignet med andre. Men skal man snakke om skuter og forurensning, så er ikke sammenligninger til å unngå for å kunne vurdere hvor mindre viktig det er.

Skal man se det isolert fra dette, så syns jeg selv at skuterkjøringen ødelegger all opplevelse av å være ute i naturen. Hva støyforurensning har å si vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke referere til noe spesielt,men dette er og blir for dumt,det aller beste må nu være å respektere hverandres interesser. Eller hur??

Men det som er litt rart er at dere kan gå på disse skiturene etter at dere har farta et antall mil for å få skia på beina for så å sitte å prate om da dere har vært på feriene deres f.eks i land der eksosutslippene er 10000 ganger værre en der dere sitter akkurat da eller kanskje i båten som dere ferierer med eller som der bruker for å komme dere til hytta, eller så lite som å gå i sentrum av Oslo og kjøpe allskens mannskit og selvfølgelig hvor fint det var og dette gjør dere av fri vilje og klager dere da.?

Unnskyld meg,men dette blir litt dumt.

Dere kan trekke til ting der dere f... meg blir nedunga i "farlige" Utslipp og sette dere ned å klage på at det passerer 10 scootere i fjellet og derreter når de har passert dere så skal dere gå i sporene som de lager, hallo.....???

Kjøp dere ei gassmaske og finn dere en fjelltopp som dere rekker opp til med skiene deres og til sist ser jeg helst at dere blir der hvis dere ikke kan leve sammen med oss fordi dette er rett og slett "pongfæra".... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke referere til noe spesielt,men dette er og blir for dumt,det aller beste må nu være å respektere hverandres interesser. Eller hur??

Men det som er litt rart er at dere kan gå på disse skiturene etter at dere har farta et antall mil for å få skia på beina for så å sitte å prate om da dere har vært på feriene deres f.eks i land der eksosutslippene er 10000 ganger værre en der dere sitter akkurat da eller kanskje i båten som dere ferierer med eller som der bruker for å komme dere til hytta, eller så lite som å gå i sentrum av Oslo og kjøpe allskens mannskit og selvfølgelig hvor fint det var og dette gjør dere av fri vilje og klager dere da.?

Unnskyld meg,men dette blir litt dumt.

Dere kan trekke til ting der dere f... meg blir nedunga i "farlige" Utslipp og sette dere ned å klage på at det passerer 10 scootere i fjellet og derreter når de har passert dere så skal dere gå i sporene som de lager, hallo.....???

Kjøp dere ei gassmaske og finn dere en fjelltopp som dere rekker opp til med skiene deres og til sist ser jeg helst at dere blir der hvis dere ikke kan leve sammen med oss fordi dette er rett og slett "pongfæra".... 8)

Nei vi blir neddynga i infernalsk støy. Har ingen problemer med lovlig skuterkjøring, men dessverre så holder svært få i Finnmark seg til lovverket. Går man en skitur til et vann hvor det ikke går noen løyper så kommer det en 2-3 skutere på familietur. Foreldrene lar gjerne barne kjøre fram og tilbake på vannet hele dagen. Fatter dere ikke at det er ekstremt plagsomt? Enda verre er det når man er på jakt og noen tullinger kommer for å kjøre i bakkene i fjellet man jakter. Slike folk fortjener å få skuteren inndratt og solgt til inntekt for staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært borti noe lignende, jeg og en kompis var ute en dag med våre 2 fuglehunder, den natta hadde det falt 30 cm nysnø, og vi var de første som var ute den dagen. På vei mot bilen igjen en 4-5 timer senere så møtte vi en gjeng skiløpere som kom gående i de sporene vi hadda trakka om morgenen. De var rasende sinte fordi hunden hadde løpt bak meg og ompisen og "ødelagt skisporet", da ble vi forbanna, fortalte de hvem som hadde tråkka løype til de den dagen. Så snudde vi, og gikk fiskebein innover, mye raskere en de andre greide å følge på. Da ble det stilt blant folkene i kondomdress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne diskusjonen er helt nytteløs. det ligger så fundamentalt ulike holdninger i bunnen at noen enighet aldri kan oppnås.

IH

Godt poeng.

Bra innlegg sakset fra diskusjon.no i forbindelse med ny lov for motorisert ferdsel i utmark:

Jeg blir helt matt av det som skjer i Norge nå til dags. Skal prøve å begrense min frustrasjon, og sette opp noen få punkter:

1. Hele opplegget bærer preg av svindel og lureri fra DN. Forslaget ble sluppet i fellesferien, og høringsfristen så tidlig at kommune- og fylkespolitikere ikke fikk tid til å behandle dette skikkelig.

2. Man vil at snødekt innmark skal under samme restriksjoner som utmark. Med andre ord, en bonde som kjører en runde på jordet sitt kan bli bøtelagt med 10 000. *sykt* Men da det er utmark, kan miljøaktivistene slå opp telt som de vil på det samme jordet.

3. DN har nok som intensjon å bli kvitt ALL scooterkjøring på sikt. Det betyr at ingen har råd til å ha en scooter de ikke får bruke. Det betyr at ingen kan kunsten å kjøre scooter under krevende forhold. Det betyr at skifolket er i deep shit trouble når de har lagt ut på tur uten tilstrekkelig utrustning, kunnskap eller lokalkjennskap. Hvilket skjer svært ofte.

4. Man vil forby hytte-eiere å selv kjøre 3-6 turer til hytta langt til fjells med proviant/ved hver vinter. Dette støttes også på det sterkeste av nikkerspampene i Den Norske Turistforening. Kjører selv proviant for nevnte forening, vi kjører svÆrt mange turer for å få inn alt av god mat, paller med øl og kasser med vin som nikkersfolket ser på som en selvfølge å få servert langt til fjells når de er på den årlige påskeutflukten.

5. Ser noen uttaler seg om forstyrrelse av dyreliv. Det er en kjent sak blant fjellfolk at blant annet reinsdyr skremmes langt mer av skiløpere enn scootere. Gidder ikke lete opp link, men søk litt omkring om noen betviler det.

6. Å argumentere mot utslipp blir kun patetisk og desperat. En drita nordmann på en chartertur slipper ut flere ganger mer dritt enn en snøscooter gjør i hele sin levetid. Sett at den er i daglig bruk, noe de aller fleste ikke er.

Her kan jeg fortsette i all evighet, men skal nå belyse noe av det som svekker scooterforkjempernes sak:

1. Svært mye av argumentasjonen mot DN skjer i form av svært usaklige korte påstander, flere eksempler på denne tråden, som denne fra bruker SelbuRmx"JEG bryr meg katta i det! Jeg kjører uansett!". Slikt gjør mer skade enn nytte for de som vil beholde scooteren. I tillegg preges de fleste innleggene av håpløs analfabetisme og dysleksi. Dessverre var og scooteraksjonens høringsuttalelse tildels preget av grammatiske feil, men der holdt man seg saklige, som er det viktigste.

2. Denne båt vs scooter argumentasjonen er helt på trynet!! Visst er det for j**** at båtfolket får holde på slik som idag, men byfolket og beslutningstakerene ler av denne type argumentering. Fokuser heller på nytteverdien av scooteren istedet, som scooterkompetanse i forbindelse med turister som går seg bort osv osv.

Puh..Til slutt, tullkjøring er jeg helt imot. Er selv aktiv skiløper og ser helt klart verdien av urørte fjellområder. Men det er faktisk ikke alle områder vi trenger å reservere til viltet og byfolk på påsketur. F eks i forbindelse med skianlegg. Tror og at mange flere ville støttet oss om de visste mer, problemet er at de fleste kun ser debattinnlegg fra uhøvlete nordlendinger.

Alt som er skrevet gjelder kun snøscooter, barmarkskjøring med ATV hører ikke hjemme noe sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Meningsmåling utført av NRK.

Spørsmålet var:

Skal fritidskjøring med snøskuter forbys?

Ja (16%)

Nei (83%)

Bryr meg ikke (1%)

Ser ut for at scootermotstanderne har påberopt seg en tilhengerskare som ikke er helt sant.

Husk også at det ble spurt om fritidskjøring, ville nok vært ennå flere nei hvis det ble spurt om kjøring til egen hytte.

I dag var det et program på NRK radio, det var det 85% motstandere til det nye lovforslaget og 15% for.

Ingen tvil for hvor flertallet ligger!!!!!!!!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
La oss nå slippe støy og eksos i fjellet da! har nokk av det i byene osv.

Ja, ikke sant.

Dere ønsker dere vell 150-200 år tilbake i tid.

Bøndene i bygdene skal stå i veikanten med lua i handa når byfolk og andre storkarer kommer kjørende forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsmåling utført av NRK.

Og vi venter med spenning på en link/referanse. Dette er neppe et såkalt representativt utvalg, men fx en nettspørring som er bombet...

Heldigvis arbeides det mer grundig enn dette når lover skal lages...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Heldigvis arbeides det mer grundig enn dette når lover skal lages...

Ja, vi ser det på lovforslaget til DN hvor de har svaret klart før de lager undersøkelsene, så er det bare å lage en undersøkelse som svarer med målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell & Vidde nr 2, mars '08 s. 68:

De sju siste årene har TNS gallup gjennomført en spørreundersøkelse om folks holdnigner til friere kjøring i utmark. Et stort og stabilt flertall vil ikke ha oppmykning av reglene: I 2007 sa 72 prosent av de spurte at de er helt eller ganske uenig i at det bør bli lettere å få tillatelse til å bruke snøscooter i norsk utmark. På spørsmål om bruk av motorkjøretøy i utmarka, svarte 82 prosent at de var helt eller ganske uenig i at reglene bør bli mer liberale.

Samtidig har Snøscooterimportørene og fått utført en spørreundersøkelse av TNS om skuterkjøring, oppgitte tall er positive:

Regulering på kommunenivå: 63%

Snøscooter til egen hytte: 80%

Kjøring på skogsbilveier: 69%

Ferdsel på islagt vann: 65%

Snøscooterturisme vil gi økt sysselsetting: 66%

Merking av snøscootertraséer: 75%

Benyttet snøscooter sist vinter: 24%

Tilsynelatende står disse i et motsetningsforhold, men ikke slik jeg ser det. Om lovgivningen i praksis ikke er nyansert nok, så er resultatene på begge undersøkelsene forenlige med mulig unntak om ferdesel på islagt vann. Lov til å kjøre på skogsbilveier er det liten grunn til å protestere på, og nødvendigheten av bedre merking av løypenettet kan understrekes med den siste ulykken i Troms hvor en 17-åring omkom når han kjørte utenfor et stup ved løypa og omkom. At skuterturisme vil gi økt sysselsetting er nesten selvfølgelig, et bedre spørsmål ville muligens være om økt man tror at snøscooterturisme vil gi nok sysselsetting til å være verdt det.

Forenlig med mindre liberale regler fordi det kan bety at man innfører sammen krav til sertifisering som på motorsykkel. Ved fylte atten år kan man ta sertifikat til å kjøre opp til og med 34hk, og så over dette når man er fylt 21 eller har hatt sertifikat i to år. Ikke nødvendigvis fordi at så mange under 21/18 år forulykker, men fordi en slik sertifisering vil på samme måte som jegerprøver muligens kunne gi en mer ansvarlig snøscooterkultur. Med svært svært få unntak er alle jeg vet av som er å regne som aktive brukerere av snøscootere folk som heller vil lage broderier i fjellsidene enn folk som ser på snøscooteren som nyttetransport. De har altså mer til felles med motorsyklister enn folk som kjører minivans eller kassebiler. Omleggning og reoarganisering av løypenettverket kunne helt sikkert åpnet for mer nyttetransport med et mindre antall km. Slik det er i dag er det i mange tilfeller oppstykket og levninger etter offentlige servicelinjer som ikke er i bruk og ikke leder til annet enn ulovlig kjøring fra en stump for å komme til en annen.

Like fullt ut er min personlige mening at ingens subjektive opplevelse av hva som er festlig eller morsomt er noe som kan overstyre verdien av både det å ta vare på og forstå naturen - noe som ikke nødvendigvis ikke står i et motsetningsforhold til snøscooterkjøring, men som per i dag i stor grad er unntaket framfor regelen. De fleste hytteeierne hjemme i Sør-Varanger har scnøscooter, og bruker den gjerne fornuftig, men antallet folk som eier snøscootere er langt høyere og kjører ikke på et vis som kan kalles fornuftig. Sammenlignen med fritidsbåter er populær, men også der er tilfellet at lovgivningen blir mindre liberal. Om ikke lenge vil båtførerprøver være obligatorisk for båter over 23 fot, med mer enn 10 hk eller som gjør mer enn 10 knop.

EDIT: Et poeng som kanskje er vitktig å få med seg at undersøkelsen som ble gjennomført av snøscooterimportørernes forbund er begrenset til Finnmark, Troms, Nord- og Sør-Trønderlag, Buskerud og Telemark. Altså de fylkene hvor befolkningen i størst grad benytter seg av snøscooter. Sett på en annen måte er jeg derfor litt overrasket over at tallene ikke er høyere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har ferie og er i nord så har jeg lagt av 10 høvdinger for å betale en evt. bot... :)

Jeg har til nå ikke fått denne boten og har hatt mange scooterturer på fjellet for å herje fra meg litt.. ;-)

Forøvrig kan jeg vel telle på en finger antall skiløpere jeg har møtt på disse turene så til den ene person jeg forstyrra med litt lyd i ca 10 sekunder så må jeg bare be innstendig om unnskyldning...

Eller ikke...

Fordi han jeg møtte var en kjenning jeg stoppa opp og prata med å tok en kaffekopp før vi dro videre hver vår vei...

God påske...

Bare så synd jeg må jobbe og ikke får vært på fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, fulgte linken din og det ser ut som meningene har snudd oppe i Nordland?

Eller skal vi konkludere med at en internettavstemming på NRK Nordland sine hjemmesider er av minimal statistisk interesse?

Nei, meningene har ikke snudd, de har alltid vært sånn. Men det siger ikke inn hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, meningene har ikke snudd, de har alltid vært sånn. Men det siger ikke inn hos dere.

Kanskje jeg ikke gjorde poenget mitt tydelig nok. Målingen du refererer til viser at 86% ønsker forbud mot fritidskjøring.

Synes du fortsatt det er en statistisk meningsfull måling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Kanskje jeg ikke gjorde poenget mitt tydelig nok. Målingen du refererer til viser at 86% ønsker forbud mot fritidskjøring.

Synes du fortsatt det er en statistisk meningsfull måling?

Har du sotte hele natta og trykt ja? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan dere heller vurdere undersøkelsene som er gjort av TNS gallup over sju år og hele norge og den som er gjort av snøscooterimportørene.. At YES viser til en undersøkelse som ikke er spesielt representativ betyr ikke at det ikke finnes undersøkelser som er representative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.