Gå til innhold
  • Bli medlem

Magellan GPS explorist 100, er den bra???


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vurderer å gi min kjære en gps i julegave, og har prøvd å orientere meg litt i markedet. De fleste modellene er litt for dyre for min lommebok, men Magellan GPS explorist 100 har en grei pris på ca.1800 kroner. Har sett på noen forbruker-tester, og der kommer den stort sett bra ut. Men gidder ikke kjøpe et halvbra produkt, så lurer på om noen her har erfaringer med bruk av denne gps`en, og om den kan anbefales som et kjøp. Kjæresten min vil benytte en gps på kortere turer i fjellet, f.eks ved bærplukking.

Blir også glad for anbefalinger av andre gps`er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan melde om at XXL selger denne for kr 949,-! Jeg kjøpte meg en slik en for ikke så lenge siden, og har desverre bare rukket å teste den ut på en liten tur. Selv med mine svært få erfaringer virker det som om E100 er et godt produkt.

  • Noen grunner til hvorfor jeg kjøpte M Explorist 100:
    - Helt basis GPS uten fargeskjerm og kart (kart må man ha med uansett)
    - Rune Gjeldnes bruker den på "The Longest March" 4600 km på ski over Antarktis
    - God batterikapasitet (18 t)
    - Svært rimelig i pris
    - Fargen sees lett i terrenget
    - Enkel menustyring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg kjøpte meg også denne på xxl for ca 1000 kr og ble svært overasket.Den er utrolig presis og batterikapasiteten er det ikke no og si på. :? Leste dessuten en god test på denne etter og ha kjøpt den,den følger her:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=421&z=3

Men angret på at jeg ikke kjøpte en med bakgrunns- kart,noe jeg gjorde bare et par tre mnd etterpå :) .Dette ble en Garmin e trex legend c.Meget bra saker annbefales sterkt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Explorist 100 er en av de enkleste gps'ene på markedet, og nettopp dette er det jeg mener gjør den til et så bra kjøp. Den forteller deg hvor du er i koordinater, og dette gjør den relativt raskt og nøyaktig. Du må kunne bruke kart ved siden av for å få noe særlig ut av disse, men jeg mener det bare er en fordel i de fleste situasjoner. Den har dessuten er sporlogg funksjon som gjør at den kan loggføre ruta du har gått slik at du kan følge denne tilbake bare ved å se på gps'en! Fint på bærturer både med og uten bær! (Husk alltid kart og kompass uansett.)

Hvis du er ute etter en helt enkel gps, som spytter ut koordinater, men som ikke kan ta innebygde kart er det et meget godt kjøp. (Bruk av kart og koordinater bør du kunne uansett når du bruker gps, enten med innebygde kart eller ikke. Tatt prisen i betraktning får du mye for pengene! Jeg er storfornøyd med min. Bare pass på å skifte batteriene før de går ut av seg selv. Har opplevd at dette gjør at alle lagrede punkter slettes. Et alternativ i samme prisklasse er garmins lille gule, etrex euro,som har mye av de samme funksjonene, men jeg tror explorist er litt mer nøyaktig, uten at det har så mye å si. Skal mye til å klare å jobbe nøyaktig på metern på et 1:50 000 kart uansett. Så er det en smaksak hva man liker best. Jeg synes menysystemet til Explorer er mer praktisk enn garmin, men liker at menyen til garmin tillater at du har større valgfrihet over hvilke data du vil ha oppe på skjermen samtidig.

Jeg tror din kjæreste vil bli fornøyd med begge, men hvis du ser for deg en modell alla de som er vanlige i bil omdagen, med kart på skjermen som viser hvor du er, må du høyere opp i pris! Både etrex euro og explorer bør du få til rundt 1000 pluss! Tror kanskje explorer er hakket billigere.

se link om etrex euro: http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1457&parentid=1426%20&pid=40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøpte explorer 100, brukt den på et par turer. Godt fornøyd, absolutt mye for pengene her. Men at det ikkje er kart gir jo endel arbeid. Skal eg for eksempel gå på ski til ei hytte inne på fjellet må eg på førehand ta ut posisjonen på hytta og legge denne inn som et punkt. Bruker kartverket sin Norgesglasset til å hente ut posisjoner. http://ngis2.statkart.no/norgesglasset

Finner de fleste DNT hytter der. Noen som veit om det finnes ei nettside med posisjon på DNT hytter?

PS! Takk for tips om å bytte batteri før tomt, hadde vært tragisk å mista lagra posisjoner no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det arbeidet med å legge inn hytta som et punkt før du drar ut bare er positivt :D

Da "tvinges" du til å se litt på kartet og tenke litt på rute og terreng på egenhånd. Dette bør du egentlig gjøre uansett mener nå jeg. Men det er klart at det er enklere med kart lagt inn på gps'en. Et lite tankekors her er at ihvertfall for garmin, som er det jeg tror det er lettest å få kart til, er norge delt opp i 20 soner eller noe slikt med kart. Kart for en sone koster ca 1000 kr! Verdt å ta med i betraktningen på regnestykket til gps kjøp. Finnes også et kart over hele Norge i 250 000 tror jeg, men dette er ikke noe særlig å gå efter.

Trist å miste alle lagrede punkter ja :( men så lenge man har kart med er det heldigvis ikke noe stort problem å finne koordinatene på ny! Bare litt trening så er det fort gjort å finne ganske gode koordinater fra et 1:50 000 kart.

Desverre kom linken din ut litt feil, men ellers er den fin den. Bare den ikke blir en erstatning for gamle gode papirkart :)

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det arbeidet med å legge inn hytta som et punkt før du drar ut bare er positivt :D

Da "tvinges" du til å se litt på kartet og tenke litt på rute og terreng på egenhånd. Dette bør du egentlig gjøre uansett mener nå jeg. Men det er klart at det er enklere med kart lagt inn på gps'en. Et lite tankekors her er at ihvertfall for garmin, som er det jeg tror det er lettest å få kart til, er norge delt opp i 20 soner eller noe slikt med kart. Kart for en sone koster ca 1000 kr! Verdt å ta med i betraktningen på regnestykket til gps kjøp. Finnes også et kart over hele Norge i 250 000 tror jeg, men dette er ikke noe særlig å gå efter.

Trist å miste alle lagrede punkter ja :( men så lenge man har kart med er det heldigvis ikke noe stort problem å finne koordinatene på ny! Bare litt trening så er det fort gjort å finne ganske gode koordinater fra et 1:50 000 kart.

Desverre kom linken din ut litt feil, men ellers er den fin den. Bare den ikke blir en erstatning for gamle gode papirkart :)

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Jeg kjøpte meg en magellan 100 ex,men fant fort ut at jeg måtte ha litt mer "action"og gå etter. Og det og se hvor man befinner seg til enhver tid er jo kult da!! ;=)Det ble en garmin etrex legend c.Og denne er utrolig bra,man får masse kule finesser for ca 3000,-Bla.. du ser hvor langt du har gått stopptid og høyde kompass "måne/ sol opp -ned" beste fisketider++masse annet.Det tar litt lenger tid før satelitter blir funnet i forhold til magelanen,men der er alt og. Kartene koster i dag 699 pr stk i nafbutikken,kjøpte oslo kartet og lastet over på min garmin,og masse rå detaljer her.!! Løp og kjøp.

http://194.132.117.74/butik/default.asp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hm, klokka på min Expl100 viser ein time feil. Altså sommertid. Ut av bruksanvisningen forstås det slik at den henter tid fra satelittene så en kan ikke endre dette selv. Da har vel kanskje dere andre E100 brukere også samme problemet da? Håper Sol og måne instillingene og annet blir rett allikevel...

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, klokka på min Expl100 viser ein time feil. Altså sommertid. Ut av bruksanvisningen forstås det slik at den henter tid fra satelittene så en kan ikke endre dette selv. Da har vel kanskje dere andre E100 brukere også samme problemet da? Håper Sol og måne instillingene og annet blir rett allikevel...

Eller?

Jeg har ikke lagt merke til at klokka på min E100 går feil, så alle har nok ikke dette problemet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.