Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridsykkel, hva burde jeg kjøpe?


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte ny hybrid rett før sommeren. Hovedsaklig bysykling, men også turer i marka med ungene etterhvert. Vurderte lenge cx, fant et kjempetilbud på XXL, men takket nei pga tung utveksling. Dette da jeg så for meg sykkelvogn med bagasje på tur, og da er det greit å ha lette gir til motbakker eller når barna sykler ved siden av. Styret var også veldig smalt, dette er nok en vanesak, men jeg var redd for at det var for smalt med min dårlige balanse.

Valgte tilslutt en annen fra xxl, hybrid med fast forgaffel. Til bysykling er dempegaffel bortkasta krefter i motbakkene. Vagte tynne slicks. Disse er ubehaglige på grus, nedover i løs grus sliter jeg med å svinge da forhjulrt bare sklir yt i stedet for å ta grep i svingen. Har også tre tannhjul foran og ni bak. Dette er minst to for mye, blir bare til at girveksleren hopper og spretter og ikke treffer riktig, i tillegg til au det blir for stort skråspenn på kjedet mellom foran og bak til å ha noen glede av det.

Slicks til bybruk er fantastisk. Jeg triller utrolig godt, ikke noe problim ellers. Kjøp sykkel etter hovedbruken din. Skal du sykle til og fra jobb, kjøp hybrid. Skal du på tur, velg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger hjelp til kjøp! Jeg vurderer å kjøpe denne. http://www.gsport.no/produkt/138154/giant-hybrid-roam-0-disc hvis jeg kan prute meg til samme avslaget som jeg fikk på kona sin sykkel (2000kr avslag, samme pris). Er dette en ok sykkel? Burde jeg heller vurdere noe annet?

 

Bruksområdet er hovedsaklig tenkt å være transport og litt tursykling i marka / bikepacking.

Jag gillar inte cyklen i länken av flera skäl:

 

Skall du ha cykeln till bikepacking så behöver du en gaffel som du kan montera väskor eller packning på. Alltså inte dämpargafel och inte styv gaffel i kolfiber. Det finns gafflar i aluminium och stål som passar bra till detta.

 

Det verkar inte finnas fästen till väskhållare (bagagebrett) i bak. Det måste du ha om du skall cykla med packning.

 

Styrstammen har för brant vinkel uppåt = obekvämt.

 

Sadelstolpen är troligen för kort.

 

 

Vidare: Skall du cykla med packning går det tungt. Skall du cykla i Nordmarka så kommer du att tillbringa ca 75-80% av tiden i uppförsbacke eftersom det är kupperad terräng där. Alltså måste du sitta bra när du cyklar uppåt. Då kommer man till en detalj som var vanligt för 10-15 år sedan men som i dag anses som "tung och onödig); Barends. Varför skall man ha barends, frågar vän av ordning. Jo, håll ut händerna framför dig. Den mest naturliga, minst belastande positionen är om händerna hålls raka, alltså tummarna upp. Vrider du händerna 90 grader, som när du håller i ett rakt cykelstyre, så får du högre belastning.

Jag kan lova att den här skillnaden märks snabbt när man sliter sig uppåt i någon av nordmarkas många uppförsbackar.

 

Skulle jag skaffa en transport/bikepacking-cykel idag skulle jag se till att ha styre i stil med detta:

 

http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMA/on-one-mary-handlebar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall du ha cykeln till bikepacking så behöver du en gaffel som du kan montera väskor eller packning på. Alltså inte dämpargafel och inte styv gaffel i kolfiber. Det finns gafflar i aluminium och stål som passar bra till detta.

 

Det verkar inte finnas fästen till väskhållare (bagagebrett) i bak. Det måste du ha om du skall cykla med packning.

Demperen har lockout.

Tenkte å pakning fra Alpkit så jeg trenger hverken bagasjebærer eller å feste noe til gaffelen.

 

Styrstammen har för brant vinkel uppåt = obekvämt.

Hvordan er dette ubekvemt? Hvordan mener du den burde være?

 

Sadelstolpen är troligen för kort.

Så lenge den kan justeres slik at avstanden mellom setet og pedalene blir riktig i forhold til benlengden min, hvordan er den da for kort? Og hvordan kan du se dette fra bildet?

 

Vidare: Skall du cykla med packning går det tungt. Skall du cykla i Nordmarka så kommer du att tillbringa ca 75-80% av tiden i uppförsbacke eftersom det är kupperad terräng där. Alltså måste du sitta bra när du cyklar uppåt. Då kommer man till en detalj som var vanligt för 10-15 år sedan men som i dag anses som "tung och onödig); Barends. Varför skall man ha barends, frågar vän av ordning. Jo, håll ut händerna framför dig. Den mest naturliga, minst belastande positionen är om händerna hålls raka, alltså tummarna upp. Vrider du händerna 90 grader, som när du håller i ett rakt cykelstyre, så får du högre belastning.

Jag kan lova att den här skillnaden märks snabbt när man sliter sig uppåt i någon av nordmarkas många uppförsbackar.

 

Skulle jag skaffa en transport/bikepacking-cykel idag skulle jag se till att ha styre i stil med detta:

http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMA/on-one-mary-handlebar

Barends har jeg ingen problemer med, det virker praktisk. Men det styret du linker til kommer jeg aldri til å kjøpe. Jeg har levd med diverse styrer av den typen i Amsterdam og jeg synes de er de mest upraktiske styrene jeg noen sinne har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ville jeg vurdert. Den er riktignok litt dyrere enn du skisserer, men komponentene er gode. Også ville jeg spurt Birk om de kan bytte til en stiv gaffel og semi slicks dekk eller Thunder burt e.l. Ettersom både gaffelen og dekkene som står på er av høy kvalitet burde det kanskje være mulig.

 

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=882_887&products_id=6524

 

Sykkelen er litt tung, men vekten faller bra om du får satt på en stiv karbongaffel og lettere grus/asfaltdekk. Samtidig har du en sykkel med et mer utvidet bruksområde enn en ren hybrid. Denne tar deg hvor du vil og en hybrid til 10 kg vil bare være marginalt raskere på asfalt. Denne takler imidlertid alt av grus og traktorveier og vil med få grep kunne blitt en fin stisykkel også, om lysten skulle melde seg. Samtidig er den mer enn god nok for en mosjonist om du får lyst til å prøve i ritt etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperen har lockout.

Tenkte å pakning fra Alpkit så jeg trenger hverken bagasjebærer eller å feste noe til gaffelen.

 

Hvordan er dette ubekvemt? Hvordan mener du den burde være?

 

Så lenge den kan justeres slik at avstanden mellom setet og pedalene blir riktig i forhold til benlengden min, hvordan er den da for kort? Og hvordan kan du se dette fra bildet?

 

Barends har jeg ingen problemer med, det virker praktisk. Men det styret du linker til kommer jeg aldri til å kjøpe. Jeg har levd med diverse styrer av den typen i Amsterdam og jeg synes de er de mest upraktiske styrene jeg noen sinne har vært borti.

 

Alpkit-grejjorna verkar bra. Jag körde själv en bike-packing tur nu i veckan (1 natt, med tält) och jag hade inte fått plats med alla saker utan väskor i bak. Men det hänger ju på vad man skall ha för saker med sig. Tänk på att tyngdpunkten hamnar väldigt högt utan packväskor. Jag skall skaffa väskor att ha i fram för att få vikten längre ned. Men skall man inte ha så tung last så fungerar ju alpkit-grejjorna utmärkt!

 

Styrstamen borde vara rak eller ha möjligen 5 grader lutning. Styret hamnar för högt som det är på bilden.

 

Sadelstoplar är ofta för korta. Inte alltid, men ofta. Sadeln och styret bör vara på ungefär samma höjd. +/- några cm. Ofta så blir då sadelstolpen för kort. Men det kan man ju kolla i butiken före köpet.

 

BIkepacking är en bra metod på att lära sig  packa lite och lätt. Man får helt enkelt inte plats med så mycket på en cykel.

Själv skall jag skaffa mig en tarp för att få bort tältet. Tält tar för mycket plats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus

Du kjøper selvsagt ikke sykkel denne helgen.

Det er helt i slutten av august, nesten september. Om 3-4 uker begynner butikkene så smått å rydde vekk sykkelutstyr for å få plass til 100 meter hyller med ski og 3 par skøyter - DA er det salg på sykler.

 

Som @Larsdx sier er det også mange overambisiøse mellomledere uten treningsgrunnlag som har skrubbsår og diaré etter birken denne helga og ikke har større ønsker enn å kvitte seg med den jævla sykkeldritten (mens de ser etter de feteste carbon skiene for 14/15 sesongen og melder seg på vinterBirken). Det er alltid masse bra, lite brukte, sykler til salgs på FInn nå på høsten (men ikke riktig enda).

 

Eller så er overliggere i rene sykkelbutikker på våren et alternativ. De ønsker å kvitte seg med dem før neste sesongs utvalg skal monteres og stilles ut. Fikk selv omtrent halv pris på en Trek 1,5 racer med litt diverse ustyr midt i april i en ren sykkelbutikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.