Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjært barn, mange navn


eaa

Anbefalte innlegg

Hesten er brukt som fjelltoppnamn fleire stader i vest, som t.d. Lihesten nord for utløpet av Sognefjorden, og Hesten i Bremanger (mellom Florø og Måløy), og Kvamshestane mellom Dalsfjorden og Førdefjorden i Sunnfjord, Romhesten på austsida av Fjærlandsfjorden, Hest mellom Balestrand og Høyanger, Hestfjellet i Arnafjorden vest for Vik i Sogn og Gotopphesten ved Jostefonni.

Rundsennknipa deler ein inn slik: Rundsenn-knipa, slik at Knipa er eit ord for topp.

Hovden, jfr. Skjerjavass-hovden, 1264 m.o.h., det høgaste fjellet i Vaksdal kommune i Hordaland, ligg inne i Stølsheimen.

Taket, 1211 m.o.h., vest for Modalen nord i Hordaland. Elles er det ein topp med namnet Taket i området Vadheim/Gaular mellom Lavik og Førde i sogn og Fjordane. (Agnar kjenner sikkert til det).

Keipen innanfor Esefjorden i Balestrand, og eit anna Keipen nært Svelgen i Bremanger.

(Kjem eg på fleire, noterer eg det sidan).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Ordene bør ihvertfall finnes som stavelse i mer ett toppnavn for å kvalifisere til lista.

Morten:

Veggen finnes faktisk - Borveggen i Osdalen/Hedmark er nevnt. Tipper det finnes flere også.

Panda:

Brenna er normalt mer en mo enn en topp. Typisk navn på skogsområder/flater/furumoer Trysil bla.

Flaka kan bety noe liknende - flak - altså en slags flate/område det også?

Foreløpig ikke typisk nok til å tas med her disse?

Kim:

Tua/Tuen er allerede inne via Tuva.

Vollen hørtes for flatt ut!

Fonni og Skavlen er vel egentlig ikke "høgdeord", så vi venter litt med disse også.

Ellers så kom jeg på Kjølen!

Tas resten av forslagene med, så er vi nå oppe i 75! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt tvilende til Veggen. Tviler ikke på det ene fjellet, men beskriver ordet veggen en topp generelt? Regner med at dette fjellet har en karakteristisk vegg på minst en kant?

Inntil jeg får noen gode argumenter kjøper jeg ikke veggen som beskrivende ord på en fjelltopp.

Tilbøyelig til å være enig. Hvis vi er enige om at listekravet er at ordet må finnes i mer enn ett toppnavn, så vet jeg kun om Borveggen (der veggen ligger mot øst). Andre som vet om flere ("xx-veggen")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra egennavn, hvordan faller ordet pinakkel inn: Det beskriver en topp, spiss og gjerne relativt lite selvstendig.

Apropos tidl. innlegg om Fonn.

Nupsfonn er et toppnavn ved Hardangervidda. Blåskavlen er også et topp navn. Det er jo klart ikke toppens form som beskrvies, men det faktum at den er dekket av en fonn eller skavl.???

Hva med teigen finnes det flere enn Hårteigen?

Det var en som nevnte Ronden, men det blir vel på en måte litt feil å bruke så lokale ting. For eksempael hva med smeder og belger i Rondane. Det er flere topper som er belger der, men.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke å blande inn søta bror her vel :?

Eller vestlendinger! :) (no harm intended...)

Herover bruker vi Kjølen om "Langfjella" også, altså over fra østlandet til vestlandet.

Hvis vi ser bort fra egennavn, hvordan faller ordet pinakkel inn: Det beskriver en topp, spiss og gjerne relativt lite selvstendig.

Apropos tidl. innlegg om Fonn:

Nupsfonn er et toppnavn ved Hardangervidda. Blåskavlen er også et topp navn. Det er jo klart ikke toppens form som beskrvies, men det faktum at den er dekket av en fonn eller skavl.???

Hva med teigen finnes det flere enn Hårteigen?

Det var en som nevnte Ronden, men det blir vel på en måte litt feil å bruke så lokale ting. For eksempael hva med smeder og belger i Rondane. Det er flere topper som er belger der, men.....?

En pinakkel har jo sjelden noe "fornavn" (fx Blåpinnakkelen el.), og men det er jo mange av dem, så noen må da ha et fullt navn inkl. stavelsen "pinakkelen"? Og da må vi jo ta med "Fingeren" også? Da tar vi med disse.

Fonner/skavler beskriver egentlig noe annet enn høgde.

Vet om kun én "teig" - Hårteigen som du også nevner.

Mener videre at Rondanetoppene er mer spesifikke egennavn enn "høgdeord".

Og Nils - Knippen anser jeg å være inne via Knipa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg!

Vollen inne (kommunetopp a'gitt!). Kammen og Skallen likeså.

Dere er flinke! :)

Lista har nå 80 ord!

Aksla

Berget

Borgen

Eggen

Fingeren

Fjellet

Hatten

Haugen

Heia

Hogna

Horgi

Hornet

Hovden

Høe

Høgda

Kallen

Kampen

Kar

Keipen

Kinnet

Kirka

Kjølen

Kletten

Klumpen

Knappen

Knatten

Knausen

Knipa

Knollen

Kollen

Kringla

Krona

Kulen

Lia

Loftet

Mellen

Muen

Nakken

Natten

Nebbet

Nibba

Nipa

Nosi

Novi

Nubben

Nuten

Nykjen

Nåla

Piggen

Piken

Pinnakkelen

Ryggen

Sida

Skarven

Skrymten

Skåla

Slottet

Spiret

Stabben

Staken

Staven

Suen

Svukua

Svulten

Sylen

Synet

Sølen

Taket

Tanna

Tinden

Toppen

Tunga

Tuva

Tårnet

Veggen

Vola

Åsen

Kammen

Skallen

Vollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Bukkehåmåren på lørdag. Er det noen flere hammertopper rundt omkring?

Er det ikke en topp som heter Hamarøyskaftet. Er det flere "toppskaft" kringimellom?

Ahh, sjelvfølgelig. Hammeren må jo med! Bra!

Og Skaftet er vel en del brukt langs kysten, på fuglebergliknende saker... Kommer vel i klassen med Staven, Nyken, Stabben ol.

Tenkte sjøl på Nabben, men det er vel samme som Nubben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen var å finne ord som umiddelbart assosieres med landskap og høgder.

Vi har nok mange stavelser som er brukt både her og der, uten at ordet/stavelsen alene gir slike assosiasjoner.

"Kjerringa" gir ikke et slikt inntrykk/mening. Dermed burde vel også "Kar" (som jeg har på lista) også falle ut.

Men ord som vola, høgda, nuten mm. er klart i rette sjangeren.

See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev "i Norge" eaa, og ikke på norsk :)

Mange av oss har sikkert vært el er i Finnmark:

Noen samiske, hvis jeg husker riktig?

Alas = høyde

Gaisa = høyt fjell

Cåk`ka = fjelltopp

Harji = høyderygg

Rassa = Vegetasjonsløst Høyfjellsområde

Varri/Varre = fjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev "i Norge" eaa, og ikke på norsk :)

Joda, jeg skrev da "norsk" - sitat:

Men hvor mange substantiver har vi i norsk som beskriver en høyde av noe slag eller størrelse?

Samisk er vel å regne som et annet språk, og da må vi jo ta med litt av hvert! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen var å finne ord som umiddelbart assosieres med landskap og høgder.

Vi har nok mange stavelser som er brukt både her og der, uten at ordet/stavelsen alene gir slike assosiasjoner.

"Kjerringa" gir ikke et slikt inntrykk/mening. Dermed burde vel også "Kar" (som jeg har på lista) også falle ut.

Men ord som vola, høgda, nuten mm. er klart i rette sjangeren.

See?

Ok, da. Gir deg en ny en Tran. Det er norsk, muligens dialekt, og betyr en spiss fjelltopp. Derav bygda Trandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er ikke Varden nevnt. Det finnes i hvertfall i navnene Vestbyvarden og Surtvarden på Holtefjell i Øvre Eiker. Der har vi også Myrehogget, den høyeste toppen på Holtefjell. Både Hogg og Varden finner vi i sammensetningen Hoggvarden i Modum.

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.