Gå til innhold
  • Bli medlem

Mange store og små på tur rundt Oslo


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bidra til å spre friluftsglede i omgangskretsen og har i flere år "organisert" en helgetur på forsommeren for venninnegjengen med familie. Organiseringen begrenser seg stort sett til å bestemme tid og sted, sende ut en pakkliste og låne ut litt utstyr, så det er ikke voldsomt mye jobb det er snakk om. Utfordringen er å finne en god leirplass. Vi blir gjerne 15-25 personer med stort og smått, fordelt på 5-6-7 familier. Hittil har vi stort sett holdt oss rundt Storflåtan, men helgen vår kolliderer med Marka24 i år og da lurer jeg på om det blir veldig mye folk i de traktene. Derfor prøver jeg her for å se om noen har andre forslag.

 

Kriteriene:

Ved et vann. Barn i juni = bading. Bonus hvis det er fisk der også. 

Ganske nære Oslo - ikke lenger fra Oslo S enn Damtjern

Stor nok leirplass som det er rimelig sannsynlig å finne ledig på fredag ettermiddag etter jobb/skole

Ikke  mer enn 1 time å gå fra nærmeste parkering. Veldig fint hvis det er skogsbilvei (i alle fall deler av veien), siden noen ofte er kommer med vogn eller sykkelvogn. 

Og så er det jo hyggelig hvis det ikke er alt for mye folk som suser forbi hele tiden

 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyungen har jo store plasser, bare 2,5 km å gå fra Skar. Et par godkjente bålplasser. Ok fiskevann, kan slenge på en fin ørret nå og da. Men dere blir nok ikke alene der oppe.

store Daltjuven, inn fra Stryken. Er grusvei så og si helt frem men noe kortere å gå hvis man går litt sti. Så vidt jeg husker er det store gresssletter i nordenden. Lenge siden jeg har vært der så jeg husker ikke helt hvor stor plass det er. Kanskje du bør ta en prøvecamp. Bra fiskevann med bra størrelse på ørreten, men da også litt lenger mellom hver fisk.

Gjeitsjøen innenfor Mønevann, går inn fra Losby. Vei ganske langt men sti siste 300-400 meter. Er en odde der med god plass. Sist jeg var der var vi vel 10-12 stk og da var det plass til litt flere. Men 25 er jeg litt usikker på. Kommer littt an på om det er få store telt eller mange små. Mange store lavvoer f.eks er det vanskelig å finne plass til uansett. Populært å trille kano inn til mønevann og padle innover. Et par korte bæringer rundt demninger. Hvis noenmangler bolig så mener jeg de leier ut lavvoer på losby.

er og en god del plass ved Nøklevann og Lutvann men er jo veldig nærme byen.

De stedene jeg husket i farten. Selv ville jeg nok siktet på Daltjuven, minst folk i det området. Men ville tatt en befaring først for å vurdere størrelse på plassene der.

om plassene er ledig er umulig å si. Kommer an på vær og hvor tidlig de første kommer seg avgårde.

når vi er på Fjorda stikkerr noen fra onsdag eller torsdag for å sikre beste plassen for helgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips. Jeg er enig i at Daltjuven virker som fineste plassen, men jeg er redd det blir litt i lengste laget, særlig tatt i betraktning høydeforskjellen. Jeg skal kikke litt mer på kart de neste ukene, har jo egentlig god til til å tenke meg om enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor langt det er til Damtjern fra Oslo S. Kan hende Hurum er for langt?Men den plassen vi padlet over til ved Langvann (der jenta di badet), der er det plass til mye folk. 40 min å gå fra parkeringsplass. Plass i skogen + gressbekledd flate ved vannet, det tror jeg du så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vet ikke hvor langt det er til Damtjern fra Oslo S. Kan hende Hurum er for langt?Men den plassen vi padlet over til ved Langvann (der jenta di badet), der er det plass til mye folk. 40 min å gå fra parkeringsplass. Plass i skogen + gressbekledd flate ved vannet, det tror jeg du så.

 

25 barn og voksne fikk en fabelaktig helg i Hurum. Super leirplass, nydelig badetemperatur og deilig vær. Tusen takk for godt tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.