Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Tipper Roger'n tusler på Kvitingskjølen med kurs mot vesttoppen (2060)? Mistanken ble styrket med Rogers hint om barndomshjem ja. :oops: Ellers er det nok ikke så lett ta den uten videre. Ikke veeeldig særegen form på den toppen akkurat.

Så sant jeg ikke har bomma stygt, er det vel ingen flere reelle bidrag som står uløst?

Oh yeah! Hva annet enn riktig fra den kanten! :wink: Men som jeg også sa, Roger'n var nok litt raus med veiledningen... :wink:

Så derfor atter en ny (gir meg ikke!):

Fire 2K denne gangen... (beklager elendig bildekvalitet).

post-51-133474402203_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der har du brukt kraftig zoom eller gjort et utsnitt av et bilde eaa!

Vet ikke om det er bildekvaliteten som gjør det, men på høyre side av bildet, bak og til høyre for den svarte nabben som stikker opp, ser det nesten ut som du har fått med et spøkelsesfjell. Kanskje er det skjermen min eller så trenger jeg litt mer kaffe, men det virker da som et høyt fjell rager opp bakerst? Hva kan dette isåfall være? :wink:

Ellers skal det faktisk være mulig å se 7 topper over 2K på venstre halvdel av bildet, medregnet den i midten. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er bildekvaliteten som gjør det, men på høyre side av bildet, bak og til høyre for den svarte nabben som stikker opp, ser det nesten ut som du har fått med et spøkelsesfjell. Kanskje er det skjermen min eller så trenger jeg litt mer kaffe, men det virker da som et høyt fjell rager opp bakerst? Hva kan dette isåfall være? :?

Ellers skal det faktisk være mulig å se 7 topper over 2K på venstre halvdel av bildet, medregnet den i midten. :wink:

Oi, dårlig research fra min side! :oops: .

Ja da ble det verre gitt! Setter meg nesten fast i eget bilde, jeg!

Men 7 stk.? Kan se 6 gjenkjennbare i venstre halvdel mener jeg, men den sjuende...?

Så herved fritt fram for å navngi disse! 8)

Og det spøkelsesfjellet er høyst reélt! :wink:

Så hvis 7 i venstre halvdel, blir da dette det åttende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva betegnelsen Fire 2K betyr? Er det en intern betegnelse i en eksklusiv gruppe, eller....?

Det betyr 4 topper over 2000 meter, men hvorfor forkortelsen 2K for 2000 meter vet jeg ikke. Men som sagt, eaa har blingset litt og det er mange flere av dem...

Så da mangler det fortsatt to av dem, ods :). Og hvis jeg ser det riktig, er det Nørdre Styggehøbreatinden til venstre foran Store Veotinden og Søre (?) Blåbreahø (usikker om det t.o.m. kan være Surtningsui) bak til høyre??? Og så ses jo både SV of SØ Styggehøbreatinden bak til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa's bilde er Store og Høgste Veotind. Syd-østre Veotinder til venstre for Store. Surtningssui til høyre.

Til venstre for store Veotind (2240) og bakerst, med takkete egg imellom, er vel Styggehøbretind SV (2220) og SØ (2232). Litt nærmere og helt til venstre sees nordre Styggehøbretind (2167). Foran sistnevnte igjen skal det være mulig å skille ut nordre Veotind med sine 2 topper: 2120 og Veotind N-A (2115).

Den svakt synlige til høyre i bildet, kan det være Memurutind Ø-1 (2301)?? Eller er det virkelig Surtningssui? :)

Da skulle jeg har kommet til 8 stk inkl. den til høyre og høyeste Veotind som ods også nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til venstre for store Veotind (2240) og bakerst, med takkete egg imellom, er vel Styggehøbretind SV (2220) og SØ (2232). Litt nærmere og helt til venstre sees nordre Styggehøbretind (2167).

Så langt var jeg riktig, da. :)

Den svakt synlige til høyre i bildet, kan det være Memurutind Ø-1 (2301)?? Eller er det virkelig Surtningssui? :)

Så svakt ses den ikke en gang, jeg synes den er svært tydelig. Det ligner veldig på Surtnigssui som vi har bilde av fra Memurutinden V6 og fra Søre Blåbreahø... Men det betyr at Blåbreahøene må ligge skylt bak Veotindane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia skrev;

men hvorfor forkortelsen 2K for 2000 meter vet jeg ikke

k(litenk) er forkortelse for kilo som i kilogram(kg) som er 1.000 gramm.

Velkjent betegnelse for alle som er vokst opp med PC-er som max kunne ha 640k minne(og her blir det litt mer komplisert fordi her betyr eggentlig k 1.024) :). Men det er jo evigheter siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svakt ses den ikke en gang, jeg synes den er svært tydelig. Det ligner veldig på Surtnigssui som vi har bilde av fra Memurutinden V6 og fra Søre Blåbreahø... Men det betyr at Blåbreahøene må ligge skylt bak Veotindane.

Du (og ods) har nok rett i det Julia! :) At det er Surtningssui. Jeg skal se nærmere etter på en annen PC. Her på denne skrotskjermen fra steinalderen er fjellet til høyre bare en svak skygge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svakt ses den ikke en gang, jeg synes den er svært tydelig. Det ligner veldig på Surtnigssui som vi har bilde av fra Memurutinden V6 og fra Søre Blåbreahø... Men det betyr at Blåbreahøene må ligge skylt bak Veotindane.

Hau, hvor dere er gode! :)

Ble jo litt verre enn ment denne da, men kan ikke du legge på noen streker og navn her da, Nils?

Og ta en slags konklusjon, mener jeg...? Tror vel du er omtrent på fasiten som du er.

Og den store der bak til høyre, som også jeg finner temmelig tydelig i bildet, er Surtningsue/2368.

Bildet er tatt m/ 10x zoom fra Hesthøi/2021 på Lomsegga.

Merk også Juvass-vegen i forgrunnen.

Som flere nevner, K betyr altså kilo=1000. (bruker stor k her, for å bedre visualiteten/lesbarheten, ikke heng dere opp i det).

Man sier jo Km om avstander, ikke? Og da mener man x antall 1000 meter...

Derfor altså 2K for 2000-metringer, sånn for korthets skyld.

Og siden jeg aldri kommer til å sette dere fast, så får jeg leke toastmaster, og som ren underholdning legge inn neste da...? :D

På den synes tre 2K topper.

Nok enklere denne, enn den forrige! :P

post-51-133474402217_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Austre Glittertindsoksle i midten av bildet ? I så fall skimter vi vel Nautgardsoksle og Besshø oppe i venstre billedkant.

I høyre billedkant ser vi øverst ryggen mot Glittertind, lenger ned deler av Dronningje/Trollsteineggi.

(u)kvalifisert gjetning kaller jeg dette :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Austre Glittertindsoksle i midten av bildet ? I så fall skimter vi vel Nautgardsoksle og Besshø oppe i venstre billedkant. I høyre billedkant ser vi øverst ryggen mot Glittertind, lenger ned deler av Dronningje/Trollsteineggi.

(u)kvalifisert gjetning kaller jeg dette :):)

Meget kvalifisert, spør du meg! :D Alle rett, unntatt Besshø som ikke er med her, den ligger godt gjemt bakenfor et sted midt i bildet...

Helt i venstre bildekant Nautgardsoksle/2089, i midten Glittertindoksle/2260, og helt i høyre bildekant sees toppspissen på Dronningje/2189.

Bildet tatt fra Trollsteinsrundhøe/2170.

Men jammen er dere håpløse å lure! Får se hva jeg finner på next. :P

Dere får bare vente å se - "undres meg på hva jeg får se" osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - "soga held fram" (dere får si fra hvis dere ikke vil mer!) :)

Jeg holder meg til 2K-topper. Blir nesten håløst vanskelig ellers, synes jeg.

Er vanskelighetsgraden på denne quiz'n passe eller? (mine egne bidrag altså)

Vel, jeg prøver en til åkke som er - synlig topp på en enstaka 2K her.

Lykke til! :)

post-51-133474402233_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"synlig topp på en enstaka 2K her. "

Skjønner ikke hva den setningen(?) betyr, men på bildet er i alle fall Søre Dyrhaugstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"synlig topp på en enstaka 2K her. "

Skjønner ikke hva den setningen(?) betyr, men på bildet er i alle fall Søre Dyrhaugstind.

Setningen er norsk, og betyr:

"På bildet er det synlig en eneste fjelltopp som er høyere enn 2000 meter over havet."

Og løsningen er riktig! :)

Var nok muligens vel lett denne, idet svært mange antakelig har sett fjellet slik, ettersom bildet er tatt fra oppi Storen, litt ovenfor hytta på bandet.

Men nå har jeg "mast" nok på dere med dette, så nå bør heller andre få slippe til...

Snowman - signing off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo litt verre enn ment denne da, men kan ikke du legge på noen streker og navn her da, Nils? Og ta en slags konklusjon, mener jeg...? Tror vel du er omtrent på fasiten som du er.

OK, da har jeg gjort et forsøk på å sette på noen streker og navn på bildet ditt eaa. Så sjelden jeg gjør dette at jeg må prøve å feile en del ganger før det blir sånn noenlunde greit:

post-42-133474402245_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa skrev:

Men nå har jeg "mast" nok på dere med dette, så nå bør heller andre få slippe til...

Da får jeg prøve meg, selv om jeg tidligere har bevist hvor langt på jordet det går an å komme.

Dette fjellet når ikke opp i k2-status, men mangler et par hundre meter. Det som ellers kan sies om det, er at det har dimensjoner...

post-474-133474402257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilete, andersno. Eg veit ikkje kva fjell dette er, men eg tek sjansen på å tippa. Eg trur me skal til indre Nordmøre, som byr på dei flottaste djupe fjelldalar i Norge. Sjølv har eg vore 5 gonger til ho Torill og han Iver i Innerdalen, ein såre vakker dal som ikkje treng ytterlegare skildring i dette innlegget. Nordmøre har ingen toppar over 2k, men de nemnte at fjellet har store dimensjonar, men eg er litt usikker pga. det de nemnte om at det mangla eit par hundre meter på 2k, (og ikkje berre vel hundre meter). Vel, eg føreslår likevel Norges største og mest monumentale fjell, Store Kalkjin, 1880 m.o.h. Eit anna forslag er Kaldfonna, 1849 m.o.h. Begge fjella ligg mellom Litjdalen (mot aust) og Sunndalen (sørsida). Eg er kanskje heilt på jordet, men det får våga seg.

No har eg ikkje lært og leggja ut bilete sjølv, men eg noterer ein biletlink her. Spørsmålet er kva heiter fjellet midt i biletet langt der bak? (Eg byrjar med noko lett, sjølv om utgangspunktet kan verka "umogleg". Arnt Flatmo kan nok forklara kvar eg står, kva fjell som er til høgre og venstre, namn på dalføre og siktelinje, og visa i kart óg, trur eg).

http://www.stoelsheimen.no/galleri/vaksdal/d/pages/Trolladalen-1.htm

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ut bilde slik:

-klargjør bilde på din harddisk

-Når du skriver innlegg har du "filnavn" under feltet du skriver i, bla og finn bildet, velg deretter "legg til filvedlegg", evt og skriv en kommentar til bildet.

-velg forhåndsvisning og du kan se om du har fått det til :)

Annet alternativ er hvis du har liggende ute bilde på nettet kan du med egen kode linke bildet direkte, bildet vil da vise i stedet for linken. Link fungerer også greit :)

Lengste tråden på forum dette nå...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuttjukken skrev:

Eg trur me skal til indre Nordmøre, som byr på dei flottaste djupe fjelldalar i Norge.

Godt tenkt, og æ e itj uenig me dæ, men du havna i feil område allikevel.

For at de av oss som itj kjæm sæ opp i fjelle den her helga, ska æ spe på me et ekstra bilde av toppen som vise litt mer av bakgrunnen, men e redd for at de bli for enkelt for lokalkjente.

Fjelle e enkelt å gå opp på, og når de itj e foillt 2k, e de itj så mang som går dit. Men de e da en brukanes varde på toppen.

post-474-133474402329_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med at det mangla eit par hundre meter på 2k, altså. Vel, eg trur ikkje me skal så langt frå Nordmøre uansett, kanskje kun til grensa mellom Nordmøre og Romsdal, då. Eg tippar vidare eg, andersno, og vonar at det er greitt, (snufsen med ei kraftig forkjøling, og kjem meg ikkje på tur denne helga heller).

På grensa mellom Sunndal (Nordmøre) og Nesset (Romsdal) kommunar finn me fjellet Vikesoksa, 1809 m.o.h.

Takk for tipset, Svein. Vonar at eg får det til ein god dag.

Det gjer ingenting om denne tråden skulle verta aldri så lang, gjerne hundrevis av sider for den del, (om det ikkje skulle vore delt inn i ein tråd pr. landsdel eller fjellområde).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuttjukken skreiv:

På grensa mellom Sunndal (Nordmøre) og Nesset (Romsdal) kommunar finn me fjellet Vikesoksa, 1809 m.o.h.

Det har du helt rett i, og du bevege dæ i riktig retning, men e itj heil fræm enno. Har enno et tipsfoto, men vil itj bruk de for da kjæm vel Svein på hugge. Dét får vær nok tips foreløpig.

(snufsen med ei kraftig forkjøling, og kjem meg ikkje på tur denne helga heller)

Føle med dæ, hold på å plukke fram regnklærn for å begynn klatringa i veggen(husveggen) 8) Får håp høsten bli fin me klarvær og turmuligheta. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.