Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg grublet litt. :roll:

Jeg tror Kim har rett, han kan vel sies å være en autoritet når det gjelder Rendalssølen. Jeg ser på måten de tre Dovre-kjempene ligger på at bildet må være tatt fra et sted som ligger et godt stykke øst for både Rondane og Alvdal Vestfjell. Og så langt øst i Norge er det jo bare Rendalssølen som er så til de grader steinete.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan Svånåtind og Snøhetta kan være så digre sett fra Sølen? Og som sagt, jeg husker nordsiden av sørtoppen på Sølen som langt brattere. Jaja!

Hvilke fjell blir det i så fall vi ser mellom bakgrunnen og forgrunnen? Den litt avrundede spisse f.eks...og den runde under Snøhetta?

Tron ville kanskje vært til høyre for Snøhetta dersom bildet hadde vist mer?

"Jeg tror Kim har rett", sier du - som jeg også har bekreftet ovenfor. Jeg vet jo hvor jeg tok bildet, jeg også da!

Men bakgrunnen er fortsatt ikke Dovre! På bildet (https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1926) går Sølenskaret (mellom Sør- og Stortoppen) nede til venstre, og synsretningen i bildet krysser skaret med en vinkel på (gjetting) 30-40 grader. Retningen til Dovre er omtrent i flukt med skaret...

Vedlegger også til din info et bilde av Sørtoppen, tatt fra litt nedenfor stedet quiz-bildet ble fotografert. Jeg gikk forøvrig på samme turen over både Stortoppen/1755 og Sørtoppen/1688, tvers over skaret mellom disse. Gikk opp snørenna du ser på bildet nedenunder.

Quiz-bildet er da tatt ut til høyre for dette.

post-51-133474407324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm...

Må vel snart bøye meg for flertallet her, men fatter ikke retningen til fjella i forhold til retningen på Sølenskaret. Som nevnt krysser her synsretningen skaret med 30-40 grader, mens Dovre ligger nesten i ren flukt med dette, altså minst 30 grader mer til høyre.

Tror Kim må utrede dette litt, han som har sett denne utsikten drøssevis av ganger...

Sjøl trodde jeg dette var Besshø og Surtningsue. Resten borti der var borte oppi skyene...

Men om sagt initielt, dette var kun et slengebilde uten at jeg egentlig definerte eller tenkte over hva jeg så der og da.

Men retningen da gitt, retningen...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok slutte meg til de som mener det er Dovrefjell i det fjerne jeg også. :roll: Umiddelbart når jeg så bildet tenkte jeg Dovre, og etter kontroll på kart og andre bilder er det ingen tvil. Storstygge Svånåtind er midt i bildet, og helt til høyre sees breen ("Gryta?") som ligger innunder Snøhetta-toppene. Den breen man har utsikt mot på normalveien til Snøhetta. Legg merke til den tydelige buen som fjellet gjør øverst på denne breen, og sammenlign med et annet bilde av Snøhetta som ligger ute på fjellforum:

Eaa's quiz-bilde: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1926

Annet Snøhetta-bilde: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1235

Det siste bildet er fra Julia og Morten sin tur 10. september i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det Dovre i det fjerne. Dovrefjell synes fint fra oppstigningen mot Stortoppen fra Sølenskaret. For meg passer dette fint med retningen, både i virkeligheten og på kartet. Besshø blir bak Sølen, S-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn kan det gå, fort - og gæli. Beklager! :wink:

Men jeg får fortsatt ikke retningen til å stemme. Så skrått over skaret blir retningen mer vestover mot Jotunheimen, enn NV mot Dovre... Men jeg både skal og må kikke nærmere på dette neste gang jeg går der, får ikke fred før, for dette blir som å gå på tvang etter kompasset, mens hue vil en annen veg! Så i mellomtiden får jeg bare ligge å vri meg da, sånn en 30-40 grader til høyre! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Det begynner å bli mange Fjellfinn! Mer enn jeg kan telle.. :wink:

Og for å øke antallet ytterligere, prøver jeg et bilde til som sikkert mange drar kjensel på, ihvertfall bakgrunnen. :roll: På hvilken topp ligger Johan Kristian her og nyter sommeren?

Jau jau :?

Men mitt siste fant du ikke ?

Vedlegger et sommerfoto - hvor soler jeg meg nå ?

post-511-133474407342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er det på tide med en "enkel" oppgave nå?

Her er et bilde som ble tatt i dag 8.12.2005: Hva heter fjellet i midten og hvor er bildet tatt fra?

Det der rett fram må da være Skorvhatten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skreiv:

Det der rett fram må da være Skorvhatten ?

Nei, æ dro itj nordover i dag. Det ligg sør for Trondheim.

Skuill for en gangs skyld bruk et ikke-zoomet bilde, men sjer at skya i bakgrunn gjør det litt mer vanskelig. Får la noen te prøv sæ, så ska æ legg ut et zooma bilde der de e lettar å kjenn fjelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger ut en til med det samme...hva heter de to småspisse toppene som stikker opp bakerst?

Raudsjøpiggen/1306 (til venstre) og Elgpiggen/1604 i Tolga, kanskje?

Og når man først er i Hedmark-modus, så kanskje toppmasta på forrige er på Tron/1666?

(aner ikke hvordan den ser ut i dag, har ikke vært på Tron siden 1976)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Ditt forrige bilde på s.33 ja, det kan vel være Tyrikvamfjellet (1252 moh)? :shock:

Jau, jau - de stemme de :wink:

De ettepå e jo selvfølgele Snota !

Einn no da - kor e vi no:

post-511-133474407386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skreiv:

Einn no da - kor e vi no:

Kan de vær Trollhetta - 1.616?

De vart mang oppgav på en gang no, så kjæm me hint på min oppgave og lægg ve et innzoma bilde.

Bør vær enkelt å finn ut ka fjellet hete no, men kor e bilde tatt ifra?

post-474-133474407396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

eaa (Erik?): Raudsjøpiggen og Elgpiggen er korrekt. Forøvrig sett fra øvre del av Klettdalen mellom Skittenkletten og Blåkletten.

Tron er ikke korrekt. På Tron står den digre dippedutten på en tydelig forhøyning over platået.

Fjellfinn: Kan det være hovedtoppen av Store Sølnkletten sett fra nordtoppen, den på 1690 moh?

Andersno: Kan det være Ilfjellet vi ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tron er ikke korrekt. På Tron står den digre dippedutten på en tydelig forhøyning over platået.

Jeg tror det er Gråhøgda like ved Os/Tolga. Masta på toppen har en slik form. Toppen er vel drøye 1500 moh. Har et ganske identisk bilde fra en tur hit mars i år. Litt bedre vær, men ellers ganske likt :shock:

post-48-133474407405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dæven så stilig bilde, forresten...masten ser liksom ut som den kommer opp av ingenting. Ser ut som en alien-base på Pluto heller enn en gammel NATO-base i Hedmark. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn: Kan det være hovedtoppen av Store Sølnkletten sett fra nordtoppen, den på 1690 moh?

Jau jau :?

Her e de Anders trodde, den e lettar å kjenn igjen:

post-511-133474407425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.