Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Yeeeii, endelig! Denne satt langt inne, du!? :wink:

Regla du ramser opp er helt rett.

Og fjella sees godt fra både riksvegen over Golsfjellet, og langs Hemsedalsvegen fra Fagernes/Vaset.

Tenkte at bildet var tatt i en retning mellom vest og nord, ut fra skyggene på et par steiner i forgrunnen og at det var tatt i februar. Dessuten var det et eller annet kjent ved bildet ditt, men hadde ikke tjangs til å plassere det. Ikke før dine siste hint og bilde nr.2 kom. Det hjalp! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor mange topper er hittil presentert i denne tråden Nils ?

Det begynner å bli mange Fjellfinn! Mer enn jeg kan telle.. :P

Og for å øke antallet ytterligere, prøver jeg et bilde til som sikkert mange drar kjensel på, ihvertfall bakgrunnen. :) På hvilken topp ligger Johan Kristian her og nyter sommeren?

post-42-13347440727_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bakgrunnen først...det er Stølsnostinden, Falketind og Hjelledalstind.

Bildet er meget likt et jeg tok fra toppen av Søndre Dyrhaugstind i fjor, men det er ikke derfra.

Jeg er ganske sikker på at bildet ditt er tatt fra Store Midtmaradalstind!

Mulig jeg tar turen opp dit til sommeren. Er Store Midtmaradalstind grei å komme seg opp på fra sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen først...det er Stølsnostinden, Falketind og Hjelledalstind.

Bildet er meget likt et jeg tok fra toppen av Søndre Dyrhaugstind i fjor, men det er ikke derfra.

Jeg er ganske sikker på at bildet ditt er tatt fra Store Midtmaradalstind!

Mulig jeg tar turen opp dit til sommeren. Er Store Midtmaradalstind grei å komme seg opp på fra sør?

Du brukte for lang tid på resonnementet :)

Jeg har bare gått på toppen fra nord (Lavskar). Der var det noe sikring + rappell ned igjen. Nils kan sikkert redegjøre for vegen fra sør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Midtmaradalstind

Jeg er ganske sikker på at bildet ditt er tatt fra Store Midtmaradalstind!

Har ihvertfall ikke vært der sjøl, men skyter fra hofta: St. Midtmaradalstind/2056, med Vesle/2017 nedenfor...?

Oi, 3 som svarte rett nesten samtidig her! :P Og kjappest var gi! :D

Oops! Sånn er det når flere er inne samtidig!

Får man en tlf. imens, så blir man for sen!

Og ja, du må drite i telefonen når du svarer her vet du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar turen opp dit til sommeren. Er Store Midtmaradalstind grei å komme seg opp på fra sør?

Gikk turen alene i fjor fra Stölsmaradalen - en lang dagstur. Opp mot Søre Midtmaradalstind (1958m) blir det en del klyvning i flere hamre.

Ellers lett opp Vesle Midtmadalstind og Store etterpå.

Se også turbeskrivelse på Bergtatt:

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/030808_midtmaradalstind/midtmaradalstind.htm

post-258-133474407276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar turen opp dit til sommeren. Er Store Midtmaradalstind grei å komme seg opp på fra sør?

Litt klyving mellom 2017 og 2056 er det, men lettest om man går litt ned i vestsiden fra 2017. Eggen direkte fra denne er luftig og noe utsatt pga store blokker. Opp mot 1958 fra sør var det noe klyving. Og så er det drøyt fra Vetti, med mye høydeforskjell. Jeg la ut en rapport fra turen her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=258

Her er forresten et bilde mot vesle (2017) og store Midtmaradalstind (2056) fra samme tur:

post-42-133474407285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilbake til quizen....noen som vet hva dette merkelige fjellet heter?

Jeg tror dette er Sleukampen (1442), sett fra ca sørøst? :) Stemmer rimelig godt med kartet ihvertfall, at det ligger noen mindre topper til høyre da på 1379 og 1394 moh. Typisk fjellterreng øst for Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppgave: Hva troner i bakgrunnen her, og hvorfra er bildet tatt?

Helt i bakgrunnen er Dovrefjell. Fra venstre Skredahøin, Svanåtindan og Snøhetta.

Hvorfor bildet er tatt: Et strålende eksempel på mye gråstein i den norske fjellheimen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i bakgrunnen er Dovrefjell. Fra venstre Skredahøin, Svanåtindan og Snøhetta.

Bakgrunnen finnes det ikke noen tvil om. Kan bildet være tatt fra Dørålglupen?

Hmmm...!

Nå ble ihvertfall jeg i tvil, for jeg mente sjøl dette var noe helt annet! :)

Som nevnt er dette kun et gammelt "slengebilde", tatt i farta uten at jeg finmyste på hva motivet egentlig var.

Har andre horisontdekkende bilder av Snøhettaområdet, som jeg ikke finner å passe helt med denne oppgaven.

Som sagt altså, mente sjøl dette var helt andre fjell, riktignok 2k de også.

Og bildet er ikke tatt fra Dørålglupen, men fra noe som ligger dobbelt så langt øst - fra det jeg mener er motivet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er tatt fra Sølenskaret, eller litt oppafor på vei mot hovedtoppen da serru Erik "fjell-quiz" Aaseth :?

Jarra jarra, riktig det Kim "bergtatte" Dahlen! :P

Hold på å kommentere på oppgaven at du var inhabil, men det i seg selv ville jo vært et clue for mange...! :wink:

Men hva ser vi i bakgrunnen da? Jeg tror ikke det er Dovre, nemlig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi fått en konklusjon her nå?

Det er i alle fall Skredahøin, Storstygge Svånåtind og Snøhetta!

Det jeg ikke skjønner er hvordan de kan se så store ut dersom bildet er tatt fra Rendalssølen.

Dessuten så har såvidt jeg husker sørtoppen på Sølen en temmelig bratt vegg vendt mot hovedtoppen. På bildet er det jo bare slappe steinrøyser.

Uansett, nå skal jeg prøve å være litt vanskelig her...hvor er dette?!

post-436-133474407319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi fått en konklusjon her nå?

Det er i alle fall Skredahøin, Storstygge Svånåtind og Snøhetta!

Det jeg ikke skjønner er hvordan de kan se så store ut dersom bildet er tatt fra Rendalssølen.

Dessuten så har såvidt jeg husker sørtoppen på Sølen en temmelig bratt vegg vendt mot hovedtoppen. På bildet er det jo bare slappe steinrøyser.

Uansett, nå skal jeg prøve å være litt vanskelig her...hvor er dette?!

Joda, bildet er som Kim sier tatt litt oppi lia mot Stortoppen fra Sølenskaret, med brennvidde tilsv. 380mm (7.6x). Og bratta opp fra skaret mot Sørtoppen er knapt klyving engang, så det er vestre munningen på skaret du har i forgrunnen her. Og bakgrunnen er fortsatt ikke Dovre... :roll:

Råsjangs på ditt bilde:

Hurrbrefallet ut mot Leirdalen, sett fra innunder Tverrbotntindene et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg grublet litt. :roll:

Jeg tror Kim har rett, han kan vel sies å være en autoritet når det gjelder Rendalssølen. Jeg ser på måten de tre Dovre-kjempene ligger på at bildet må være tatt fra et sted som ligger et godt stykke øst for både Rondane og Alvdal Vestfjell. Og så langt øst i Norge er det jo bare Rendalssølen som er så til de grader steinete.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan Svånåtind og Snøhetta kan være så digre sett fra Sølen? Og som sagt, jeg husker nordsiden av sørtoppen på Sølen som langt brattere. Jaja!

Hvilke fjell blir det i så fall vi ser mellom bakgrunnen og forgrunnen? Den litt avrundede spisse f.eks...og den runde under Snøhetta?

Tron ville kanskje vært til høyre for Snøhetta dersom bildet hadde vist mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.