Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

(https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1731)

Denne var også litt småvrien, men det er rart med det, plutselig :wink: ! Ligner veldig på Illmanndalen og Simlepiggen (1721 moh) oppe til høyre?

Yeeei! Stemmer det! :)

Jeg sitter og koser meg i sola omtrent der Storrond-stien tar iveg like ovenfor Rondvassbu.

Bildet tatt 14.04.2003, en praktdag hvor jeg alene gikk turen fra Mysusetra og over Vinjeronden til Rondeslottet.

Orrespillet sjoet gjennom granholene nede i lia, gåseplogene jublet mot nord under en blankblå himmel, og fjellrypa skrålte av full hals bortetter glitterflatene. Og jeg brukte dagen fra demring til skumring. Noen ganger er det også godt å være menneske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt moro at ditt siste quiz-bilde er tatt fra nesten samme sted som mitt forrige bidrag. :) En sånn dag som du ser ut til å hatt der er det ingen vits å haste ned igjen til bilen nei. Da er det greit å fomle med bilnøklene ved 1-2 tiden på natta. :wink:

Den forrige jeg la ut ble raskt løst. Får se om denne går like kjapt:

post-42-133474404908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesle Stølsmaradalstind, klarer ikke sette fast meg, Nils ;)

Javisst er det det Espen! :lol: Nei, jeg har en mistanke om at du er godt kjent enkelte plasser. Jeg får kanskje grave fram noen sterkere kort etterhvert. :P

Torgeir burde forresten kjenne igjen den toppen etter sommerens turer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har myst litt nærmere på Snøhetta-gåten fra s.23, med utgangspunkt i TrondE sin retningsvinkel-liste.

Dette er vanskelig sjøl når man vet fasitrekkefølgen, fordi man fortsatt ikke vet hvilke topper av denne rekkefølgen som faktisk synes.

Mange av dem ligger kliss i hverandre langs tilsiktsretningen, og ikke vites hvor høyt skydekket skjuler heller...

Nedenstående bilde er et utsnitt av quiz24.jpg fra s.23: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1700

Jeg tror nå at bildet viser følgende topper, sett fra Hesthøi/2021, listet med nr. som påtegnet i bildet.

Lista viser navn - høgde - retningsvinkel - avstand.

Utsnittsbilde: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1714

1. (kun SØ skulder på Storstygge)

2. Storstygge Svånåtinden - 2209 - 47,684 - 82098

3. Snøhetta Vesttoppen - 2253 - 47,648 - 86794

4. (ingen reéll 2k-topp)

5. Hettpiggen - 2261 - 47,619 - 86962

6. Snøhetta Midttoppen - 2278 - 47,529 - 87367

Både Larspiggen og Langvasstindene ligger da formodentlig under skyene til venstre for Snøhetta,

mens Skredahøin gjør det samme til høyre...

Tror det er vanskelig å komme stort nærmere enn dette.

Men svaret på det opprinnelige spørsmålet fra s.23 om hvor mange 2k-topper i bildet,

skulle da bli 6 stk. (inkl. Hesthøi, som jeg fortsatt velger å telle med...) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke godt å si, men du er iallfall i området. Kanskje på nordre Vinjeronden eller noe deromkring.

Kan vel godkjenne den, Kim! Kan jo ikke være for pirkete heller, men jeg står på bandet mellom Storronden og Vinjeronden!

Og du hadde jo så mye rett ellers - det er Rendalsølen der ute på horisonten, og bildet er fra samme turen som mitt forrige bilde! :roll:

Så da tar vi en til!

(Hvilket minte meg på en vits, forøvrig (for de som er gamle nok til å huske nyhetsoppslagene...):

Vet du hva man helst ikke bør si, når du sitter sent på en bar i Bjugn? ...

"Nei, da tar vi en liten en til!" :D )

Så til quiz'n - ikke av den vanskeligste sorten, denne...

Hva skuer Roger imot her, og hvor har han tenkt seg?

post-51-133474404988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa vil sikkert flira seg skakk av forslaget mitt, men eg prøver meg likevel. Rondane sett frå Muen (Ringebufjellet)..

Ikke noe å flire av det :D Er nok det ja... kjenner igjen utsikten fra et bilde på et annet forum.... :wink:

Hvor mange juledager teller du forresten, Lisje Nyttårsaften.... :roll::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa vil sikkert flira seg skakk av forslaget mitt, men eg prøver meg likevel. Rondane sett frå Muen (Ringebufjellet).

Yiihahh! Blink indeed! Godt jobba det, Stuttjukken! :wink:

Sjøl om jeg antydet at denne ikke var den vanskeligste, så blir det fort det likevel, om man ikke har vært i eller i nærheten av landskapet!

Blir litt som med meg og dine oppgaver... :roll:

Hvor mange juledager teller du forresten, Lisje Nyttårsaften...

Er det ikke normalt 6 da? Her har vi fx gamle juletradisjoner med sjettedagsball... Lille nyttårsaften blir det ikke sagt herover.

Er det ingen som vil prøve seg på mitt bilde?? Det ligger midt på side 25.

Joa, men jeg finner ikke ut av det. Dette kan jo være nesten hvilken som helst "Gråhøgda"... (https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1738)

Men skitt la gå, noen må begynne - jeg skyter blindt fra hofta, og råtipper :D :

Heimtjørnshøi i Kvitdalen på Dovre. Topp 1555 til høyre, 1554 til venstre.

Sett fra nordskuldra på Råtåsjøhøi/1583...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være passasjen mellom Storgrovhø og Storgrovtinden, Nils?

Det er nok det Kim! :D Bildet viser vestsiden og omgåelsen av det litt vriene hakket mellom disse to toppene. Hakket/skaret ligger mellom oss, utenfor bildet til høyre. Litt av Storgrovhø (2259) sees bak til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har myst litt nærmere på Snøhetta-gåten fra s.23, med utgangspunkt i TrondE sin retningsvinkel-liste.

Dette er vanskelig sjøl når man vet fasitrekkefølgen, fordi man fortsatt ikke vet hvilke topper av denne rekkefølgen som faktisk synes.

Mange av dem ligger kliss i hverandre langs tilsiktsretningen, og ikke vites hvor høyt skydekket skjuler heller...

Nedenstående bilde er et utsnitt av quiz24.jpg fra s.23: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1700

Jeg tror nå at bildet viser følgende topper, sett fra Hesthøi/2021, listet med nr. som påtegnet i bildet.

Lista viser navn - høgde - retningsvinkel - avstand.

Utsnittsbilde: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1714

1. (kun SØ skulder på Storstygge)

2. Storstygge Svånåtinden - 2209 - 47,684 - 82098

3. Snøhetta Vesttoppen - 2253 - 47,648 - 86794

4. (ingen reéll 2k-topp)

5. Hettpiggen - 2261 - 47,619 - 86962

6. Snøhetta Midttoppen - 2278 - 47,529 - 87367

Både Larspiggen og Langvasstindene ligger da formodentlig under skyene til venstre for Snøhetta,

mens Skredahøin gjør det samme til høyre...

Tror det er vanskelig å komme stort nærmere enn dette.

Men svaret på det opprinnelige spørsmålet fra s.23 om hvor mange 2k-topper i bildet,

skulle da bli 6 stk. (inkl. Hesthøi, som jeg fortsatt velger å telle med...) 8)

Har sittet og studert litt jeg også etter TrondE sin liste, og sammenlignet med "nærbildet" jeg la ut link fra tidligere:

http://www.worldwidevikings.no/Dag/Oppland/Storstygge_Svaanaatinden/32.%20Snoehetta%20sett%20fra%20toppen_resize.JPG

og bildet ditt eaa, med tall på:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1714

Jeg får ikke din siste konklusjon til å gå opp. Punkt 5 & 6 er jeg enig i, men ellers ser jeg at du ikke har med stortoppen på Snøhetta. :o Det må da være nr. 1/2?? Iflg. retningsvinklene til TrondE skal jo sistnevnte ligge lengst til høyre... :roll:

Numrene på ditt bilde mener jeg er:

1. Toppunktet på stortoppen, rett før det militære bygget på toppen - 2286 - 47,892 - 87834

2. Det militære bygget, som synes tydelig på linken ovenfor fra worldwidevikings.no.

3. Stortoppen, vest - 2282 - 47,762 - 87699. Profilen på denne og stortoppen stemmer meget godt når de to bildene sammenlignes. Dette kan nesten ikke være Snøhetta, vesttoppen, siden den er ganske spiss sett fra sørvest.

4. Snøhetta, vesttoppen - 2253 - 47,648 - 86794.

5. og 6. er jeg enig i!

Etter hva jeg kan se, stemmer dette godt med retningsvinklene fra TrondE. Storstygge Svånåtind, ligger så vidt til høyre for Snøhetta/vesttoppen, dvs mellom punkt 3 og 4, men klart nærmest 4. Denne er såpass mye lavere enn laveste Snøhetta-topp (vesttoppen), og selv om den ligger noe nærmere fotografen, vil den ikke dekke Snøhetta-toppene, men smelte inn i Snøhetta-massivet foran. Det lyse grå området foran punkt 4 og 5 kan være Storstygge, eller er det skyer også? :lol:

Hva tror du eaa (eller andre)? (Ble utrolig hekta på bildet ditt må jeg si... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da har jeg endelig klart å finne en vanskelig en!

Hint 1) Mange av dere har antageligvis vært omtrent akkurat der jeg sto da jeg tok bildet i forbindelse med totusenmetersamling.

Hint 2) Fjellet på bildet har fått navnet sitt etter et dyr de aller fleste har støtt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Elgvasshøi i Atndalen.

Det tror jeg stemmer! :roll:

Har ingen digitale bilder av denne sjøl, gikk traversen Høgronden-Digerronden 15.09.2002, før jeg fikk digitalt utstyr, og har ei vært der siden. Hadde derfor ikke noe å sammenlikne med på direkten, og kjente den faktisk ikke igjen heller ( :roll: ).

Men jeg ser det nå, når du sier det... Får det ihvertfall til å rime, så jeg tipper du har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vert ikkje overraska over at Eaa klarar mine bilete. Eg vert berre overraska over at eg i det heile teke klarar så mykje som eitt av hans bilete. Eg trudde sjølvsagt ikkje at eg skulle få rett på interne austlandsmotiv, men når det er sagt nemner eg at eg var ein tur over Ringebufjellet sommaren 1984, og hugsar at eg såg Muen på eine sida og Rondane på andre sida. Og eg kan ikkje hugsa å ha sett biletet hans i ein annan tråd her inne.

Eaa, ta turen over til fjellstroka "mine" då neste sommar, eller på vårskitur sidan de likar dykk best på ski. To fine skiturar er Vikjafjellet - vestover gjennom sentrale Stølsheimen til Modalen, 2-3 dagar, og Modalen - nordover gjennom vêrharde nordvestre Stølsheimen til Ortnevik ved Sognefjorden, 3 dagar. De ville ha elska desse turane, ikkje minst sistnemnde med nedrenn til Sognefjorden og utsyn rett inn i Jotunheimen der nedrennet startar på litt over 1000 m.o.h. På sistnemnde tur får de venta med å renna ned til hytta første dagen, til etter solnedgangen i havet.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.