Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Annonse
Tipper at bildet er tatt mot Skårene og at ????-toppen er Storvasshornet på 1829 moh.

Riktig Nils, men at høyeste toppen på Skårene heter Storvasshornet visste jeg ikke :)

Ha, det burde jeg visst. Men det gjorde jeg altså ikke :wink:

Ikke sett dem fra den kanten før.

Bildet er tatt fra Alnestinden 31. juli 2005 :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at denne her blir litt for vanskelig, men jeg prøver. Er det noen innfødte (innavlede?) nord-hedmarkinger her, så klarer de den vel. :?

Det kan muligens også være Svartdalshøga med topp/1414 til venstre og topp/1405 til høyre?

(i det minste så går eliminasjonen går videre... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er tatt fra Alnestinden 31. juli 2005 :wink:

Det skjønte jeg, men såg ikke nøye nok etter når vi var der. Har heller ikke bilde av de.

Her er de også fra Roaldshornet en kald romjulsdag i fjor. Grøtet til venstre, synd vi fikk ei snøbyge på den turen...

post-283-13347440274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Nils, men at høyeste toppen på Skårene heter Storvasshornet visste jeg ikke :?

Ikke jeg heller, før jeg kikket på kartet på Norgesglasset. Når jeg zoomet litt ut, hadde toppen det navnet.

Forøvrig var det tipset om vei med mye sommertrafikk som ga meg en idè om hvor det kunne være. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, før jeg kikket på kartet på Norgesglasset. Når jeg zoomet litt ut, hadde toppen det navnet.

Forøvrig var det tipset om vei med mye sommertrafikk som ga meg en idè om hvor det kunne være. :wink:

Shit! :) Jeg var også på Norgesglasset og søkte på Skårene, men fant ikke noe! (kun en ås i Tysvær). Visste jo ellers ikke hvor Skårene var...

Men men, jeg var temmelig nære ved da! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det går mye i 2000-metertopper og topper i Møre og Romsdal her, så jeg legger inn et bilde fra Hedmark. Det er jo nydelig natur der også, er dere ikke enige?? Uendelige lavvidder og avrundede kletter og voler.

Mulig at denne her blir litt for vanskelig, men jeg prøver. Er det noen innfødte (innavlede?) nord-hedmarkinger her, så klarer de den vel. :)

Enig at det er fin natur der også El Gringo! Har litt sansen for den mosebevokste naturen der. Nå er jeg utflytta hedmarking med slekt som stammer fra Rendalen, så jeg er vel dømt til å like naturen der? :? Men har vært lite i nord-Hedmark på veeeldig lenge, og er vel egentlig ikke så kjent lengst nord akkurat. Kan allikevel gjette: Fjellet til venstre er Storkletten (1318 moh) og den litt lavere til høyre er Blåkletten (1236 moh), sett fra Klettsetra i Klettdalen (ble mye klett her... :wink: )??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar har rett på dette med Raudberget, "fyrtårnet" av eit fjell midt i Stølsheimen.

No er eg litt usikker på om det framleis er uløyste gåter her, men eg prøver til med denne biletlinken. Kva heiter dette artige fjellet, fjellpartiet, evt. med fleire namn på dette markerte fjellet? Den som veit det, tek nok toppen som er gøymt av skodda i venstre kant av biletet óg, med sin fine spisse topp. (Frå same staden der eg tek dette biletet ser eg både Ålfotbreen, Store Skagastølstind, Austabottstindane og Urdanostind. Det er berre å snu seg på det 1109 meter låge fjellet.

http://www.stoelsheimen.no/galleri/hoyanger/b/pages/Brydalsfjellet-2.htm

Trykk på linken for og sjå biletet.

(De som vil sjå utsynet mot Jotunheimen, trykk på denne linken: http://www.stoelsheimen.no/galleri/hoyanger/b/pages/Brydalsfjellet-1.htm ).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva heiter dette artige fjellet, fjellpartiet, evt. med fleire namn på dette markerte fjellet? Den som veit det, tek nok toppen som er gøymt av skodda i venstre kant av biletet óg, med sin fine spisse topp.

Står det ikke Brydalsfjellet i både linken og som undertekst på bildet da? :roll: Eller menes det der at bildet tas fra Brydalsfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som foreslo Svartdalshøgda, Tron og Elgpiggen...dere var på rett spor, bildet er fra det samme området. Nils traff spikeren på hodet med Storkletten og Blåkletten sett fra Klett(dals)sætra. Imponerende gjetting! 8)

Elgpiggen og Svartdalshøgda ligger litt lenger mot sørøst mens Tron ligger litt lenger mot sørvest.

Da jeg torsdag morgen svingte av fra Tynset og inn i Gokkoland/Huttiheita var jeg overbevist om at jeg beveget meg inn i et område de færreste kjente til eksistensen av, men tror dere ikke DNT hadde vært der også med sine røde T'er?! :roll:

Uansett er fjellområdet fra Brydalen i vest til Hodalen og Holøydalen i øst/nordøst et kjempeartig fjellområde med markerte topper som Elgpiggen og Gråhøgda i sør og noen vidstrakte, lavdekte vidder i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, du er konge på dette! :)

Vel, jeg snakker om den Brydalen som ligger øst for Østerdalen og Tylldalen, nord for Rendalen, sør for Gammeldalen og vest for Hodalen, Holøydalen og Tufsingdalen! :)

Du glemte vest for Jämtland og Härjedalen! :P

Fint i den Brydalen der ja. I det dalføret tok jeg min livs første ørret, og der har jeg hørt gaupa skrike kaldt under snødekte berghamre i den kneppstille fullmånenatta... I det hele tatt, Rendal/Engerdal er nyyydelige trakter!

Hvis jeg velger at Stuttjukkens oppgave avslørte seg selv, så er det vel ledig for neste da?

Også denne godt under 2k...

post-51-133474402748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du er på vei fra Eggi til Kvassryggen over breen. Du fotograferer oppover mot Høgdebrotet.

Riktig :P Dvs. at stedet er riktig, men jeg er på vei mot Eggi fra Kvassryggen :) Så den var den litt for enkel... Skal se om jeg finner et vanskeligere bilde her et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotsbov var på tur på Konehornet, Stålberghornet og Blåhornet i sommar. Dei brukte tausikring siste biten opp på Blåhornet, så om du vil ha vidare turbeskrivelse veit du kor du finn han Svein :)

Ser sånn ut på bilder også... langt å bære ekstra kilo på en slik tur.... Notert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biletet er teke FRÅ Brydalsfjellet som det står i linken. Spørsmålet var kva det markerte fjellet de ser på biletet heiter, gjerne med meir enn eitt namn, då det er fleire lokale toppar i denne mystiske fjellverda på biletet. I tillegg nemnte eg at kanskje nokon kunne tenkja seg kva fjell som har toppen inne i skodda nærare venstre biletkant. Eg veit at det er fleire på Fjellforum som kjenner til det markerte fjellet på biletet, og Arnt Flatmo har vore der óg, trur eg.

Linken er notert på nytt her, så ein ikkje treng leita tilbake etter den.

http://www.stoelsheimen.no/galleri/hoyanger/b/pages/Brydalsfjellet-2.htm

Det er nok fleire stader som heiter Brydalen, ja, men namnet er nok ikkje så veldig vanleg, då. Eg veit om den Brydalen i Hedmark, mellom Elvål i Rendalen/Unset og Tynset, men då eg var på dei kantar køyrde eg Tylldalen (og såg på Jutulhogget). Det er mykje flott fjellandskap i det området.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt dette må jeg vise dere at jeg ikke bare går på moseturer i Hedmark.

Noen som vet hvor og hva dette er??

Må tygge....

Men siden intet tips er kommet på mitt forrige bilde (https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1542 ,)

kan jeg vel tipse om at du ihvertfall ser Sålekinna godt derfra. Og så er den kommunetopp!

Så nå var ver vel den røpt, vil jeg tippe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.