Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin BaseCamp - Tips & Triks


Abnorm

Anbefalte innlegg

Annonse

Et annet spørsmål: Har en Garmin 62s, og opplevde noe merkelig på siste tur. Fikk ikke fram koordinatene på skjermen, brukte mye tid på å gå gjennom menyen, men fant ingen måte å få fram koordiatene. Bruker et Topo Experience Pro-kart. Var ikke særlig fornøyd med det, veldig lite navn på det. Og en annen rar ting: Når det ble mørkt ute, så forandret myrområdene seg til svarte områder på gps-kartet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål: Har en Garmin 62s, og opplevde noe merkelig på siste tur. Fikk ikke fram koordinatene på skjermen, brukte mye tid på å gå gjennom menyen, men fant ingen måte å få fram koordiatene./...

For å få fram koordinater er det flere måter å gjøre dette på.

Les i denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/29199-koordinater-på-garmin-62s/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har valgt et datafelt kan du individuelt endre hva som vises i datafeltene,

Gå til kart. Trykk meny. Velg så en type Data Felt. Trykk enter og du returnerer til kart med ditt valgte Data Felt. Så trykker du meny igjen. bruk piltaster og velg Bytt Data Felter. Endre med å trykke på piltaster til koordinater dukker opp. Trykk så enter.

Voila :-)

Dersom du velger egendefinert og trykker enter kan du velge koordinater der.

 

PS: Det er ingen skam å snu (på sidene i bruksanvisning) :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg får det ikke til. Når jeg er inne på datafelt og trykker enter kommer jeg ikke til noe kart. Trykker jeg på meny kommer jeg bare tilbake til hovedmenyen. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å få fram koordinatene. Bruksanvisninga er til ingen hjelp på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @fjellfoto.

Jeg har 60GSx og det er mulig det er endringer i oppsett fra den til din 62s. Men jeg har tilgang til både 62 og 62s og skal se om jeg kan sjekke det ut for deg i morgen.

Det kan være at svaret kommer litt sent da jeg har noen guideturer i morgen, men jeg skal se om jeg rekker det innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellfoto

Trykk page til du kommer til hovedmeny - Velg Oppsett - Bruk piltast til Kart og trykk enter - Velg så Datafelt 1 stor og trykk enter.

Trykk så page til du kommer til Kart (Kartet ditt vises da med 1 datafelt) Trykk Menu - Velg Endre datafelt og trykk så enter to ganger - Så kan du scrolle nedover med piltaster til du finner Posisjon (len/bre) og trykker enter når det er markert.

 

Dermed vises din posisjon i Datafeltet på Kart.

  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der satt den ja, tusen takk! Nøkkelen var å trykke enter to ganger. Jeg tar et annet spørsmål med det samme. Ser at posisjonen min har en lengdegrad "N" med 7 tall og en østlig breddegrad "E" med åtte tall.

Jeg har valgt UTM-UPS på posisjonsformat og kartdatum WGS 84. Korrekt? Jeg har diverse turbøker, og der er koordinater oppgitt som f eks "33 W 598748 7575557". Her er jeg ikke helt med, hvilke koordinater er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at når jeg velger "Posisjon valgt" så kommer 34W og deretter 7 sifre + UTM og 7 sifre.

Ved å velge "Len/bre" får jeg "N 69 (grader) 36.587´" og "E 020 (grader) 31. 036´

Jeg ser at i alle de turbøkene som jeg har sett, er det oppgitt "34W..." osv, så da antar jeg dette er det mest opplagte å bruke i en slik bok, som jeg nå skal lage.

Noen kommentarer?

(Som dere kanskje skjønner, er jeg ikke superdreven med gps).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal skrive bok om noko du sjølv ikkje forstår? jaja.

Det mest hensiktsmessige, så lenge ein ikkje opererer over veldig store avstandar eller skal til nordpolen eller sørpolen, er å bruke UTM. UTM er i meter, så det er enkelt å sjå kor langt det mellom 2 punkt (Pytagoras). Skal du til ein av polane, er det lettvint med breddegrader, for polen er 90°. Ein annan grunn til å velge UTM, er at kartet har rutenett og koordinatar i UTM.

UTM består av ein aust-koordinat der 500000 er på sentralmeridianen. Verdien 500000 er valgt for å unngå negative koordinatar. Det er 6 grader mellom kvar sone. For at det ikkje skal vera for stor måestokkfeil i ytterkantane av sonene, er det ein lagt inn ein målestokkfaktor på 0,9996 (altså -400ppm). Sentralmeridianane for 32, 33 og 34 er hhv 9°, 15° og 21°. Nord-koordinaten er avstanden frå ekvator. Nord-koordinaten er typisk 7 siffer (90° er ca10000000, men UTM er ikkje definert så langt nord), aust-koordinaten er typisk 6 siffer, så når GPS-en viser 7, er det fyrste sifferet 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg kommet så langt at jeg skal ta inn gpx-filer inn i Qgis, som jeg skal bruke til å eksportere trykklare kartfiler med tracking etc.

Problemet mitt nå er at gpx-filene inneholder både opp- og nedturen, mens jeg kun ønsker å ha med trackingen den ene veien (til fjelltoppen f eks).

Men når jeg tar en kopi av trackingen i Garmin Basecamp og begynner å redigere i den, så berøres også originalen, noe jeg ikke ønsker.

Er det noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Base Camp viser enheten.

 

Det er litt dumt har kart for flere tusende - men på CD og min nye "PC" har ikke CD-leser...

Har kopiert kartene fra et annet SD kort, over på kortet til den nye GPS (Oregon 600), og for også kortene opp på den, men ikke i Base Camp... 

 

Litt sent, men mulig dette fortsatt er relevant: Du kan jo vurdere en usb dvd leser/brenner til den nye pc'en din. Koster ca 300,- (https://www.komplett.no/samsung-dvd-writer-se-208gb/826619) Grei investering hvis du har kart for flere tusen, som du ønsker inn i basecamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor skifter GPS koordinater format..??

Når jeg finder et GPS-punkt på http://ut.no/kart/ ( 60°47'42.1"N 6°55'22.55"Ø )

og lægger det ind som Waypoint på Base Camp skifter den til ( N6° 55.376' W0° 47.702' ).

 

På min Etrex 10, vises koordinatet ( N6° 55.376' W0° 47.702' ), men hvis jeg nu skal bruge koordinatet til en redningstjeneste, - kan de så finde mig på den rigtige GPS-punkt..??

 

Jeg bruger WGS84, HDD.MM.MMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor skifter GPS koordinater format..??

Når jeg finder et GPS-punkt på http://ut.no/kart/ ( 60°47'42.1"N 6°55'22.55"Ø )

og lægger det ind som Waypoint på Base Camp skifter den til ( N6° 55.376' W0° 47.702' ).

 

På min Etrex 10, vises koordinatet ( N6° 55.376' W0° 47.702' ), men hvis jeg nu skal bruge koordinatet til en redningstjeneste, - kan de så finde mig på den rigtige GPS-punkt..??

 

Jeg bruger WGS84, HDD.MM.MMM.

Her er det noko som er riv ruskande gale. Dersom du fortel redningstjenesta i Noreg at du er på N6° 55.376' W0° 47.702', kjem dei til å stille deg nokre kotrollspørsmål, for dette er veldig langt frå Stordalen. Og eg trur ikkje dette er GPS'en som gjer feilen. Eg misstenker at du skriv noko gale når du "lægger det ind som Waypoint på Base Camp"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i likhet med afe at du gjør noe feil når du taster inn koordinatene.

 

Jeg gjorde et forsøk med Nonsbu, koordinatene fra ut.no er 69°42'17"N, 19°18'56"E. Først satte jeg Basecamp til samme koordinatsystem (grader-minutter-sekunder) og så tastet jeg inn koordinatene ved å erstatte siffer for siffer. Ikke slett koordinatfeltet i Basecamp for så å taste inn koordinatene. Byttet til formatet du oppgir (grader-desimalminutter) og koordinatene endret seg til (N69 42.283 E19 18.933). Veipunktet ble stående på samme sted.

 

Hvorfor ut.no ikke viser koordinatene som utm skjønner jeg ikke, men det er kanskje ingen som bruker papirkart lengere. En annen ting jeg stusser på er at de oppgir koordinatene i grader-minutter-sekunder i beskrivelsen av hytta, mens når man er i kartet og vil gå til en posisjon så må man bruke et annet format, desimalgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopier GPS-koordinaterne direkte fra kortet på ut.no, og sætter det ind i et nyt waypoint på BaseCamp, - derfor kan jeg ikke skrive det forkert.

 

Når jeg sammenlignet de koordinater jeg har lagt ind på BaseCamp med papir-kortet, ser det ud til at det er de rigtige steder på kortet i BaseCamp.

 

Det der bekymrer mig er, hvorfor bliver koordinaterne ændret i BaseCamp.

 

Skal jeg prøve at ændre HDDD.MM.MMM, - eller er det en dårlig idee, - og hvis en ændring til hvilket format...???

 

Vil I prøve at benytte de to GPS-koordinater jeg har oplyst, og se om det giver det samme resultat på ut.no...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N6° 55.376' W0° 47.702' er i Ghana.

60°47'42.1"N 6°55'22.55"Ø = 60°47.702'N 6°55.376'Ø Når eg samanliknar dette med dei galne koordinatane du oppgjev, er det påfallande at nokre siffer går att. Øst-koordinaten har vorte nord-koordinat, og Nordkoordinaten har vorte vest-koordinat der 6-talet i 60° har vorte borte.

Greit nok at du har klypt og limt og derfor er sifra riktig, men du har limt inn i gal rekkefølge eller på feil plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg at vise det som sker:

1) Finder punktet på ut.no

post-14687-0-60029100-1432912605.jpg

 

2) Henter GPS-koordinaterne

post-14687-0-22877700-1432912566.jpg

 

3) Opretter et waypoint (tilfældigt sted)

post-14687-0-62773000-1432912645_thumb.j

 

4) Indsætter GPS-koordinatet i et tilfældigt felt i waypointet ( her lagt in på "vej" for at kontrollere)

 

5) Indsætter GPS-koordinatet i "Position", - og det skifter koordinater........!!!!!!!!!!!!

 

HVIS - dette er et eksempel: jeg bytter rundt på N60°49'48.68'' E6°59'3.17'' og tilføjer '' efter hver position, får jeg det korrekte koordinat, - uden at det ændre koordinaterne. Hvorfor...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.