Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og solid tursekk på 60-70 liter


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Jeg har en 60 liters sekk nå, og den størrelsen holder egentlig bra, men den sitter ikke spesielt godt på meg og er forholdsvis tung. Så jeg ønsker meg en ny, litt lettere, sekk som ikke gir gnagsår på hofter og kravebein :P

 

Jeg vil ikke ha noe mindre sekk enn dette. Sekken skal brukes på sommerturer, opptil en uke alene (jeg har en større sekk for vinterturer og om jeg av en eller annen grunn skulle trenge større sekk). Jeg har også to hunder som bærer kløv og kan ta litt utstyr i tillegg til egen mat. Jeg har forholdsvis lett 3-mannstelt (vil ikke ha mindre siden jeg har bikkjene inni teltet) på rundt 2 kg (3,4 kg på det til vinterbruk, men da blir det annen sekk). Ganske lett dun sovepose og ønsker en forholdsvis lett sekk. Men sekken må tåle litt, så jeg er ikke på jakt etter ekstremlett sekk. Bruker å bære med meg maks 10-15 kg på sommern, så den trenger ikke god bærekomfort på mer enn 15 kg. Jeg har faktisk ikke vekt, så nøyaktig hvor tung sekk jeg pleier å ha vet jeg ikke. Vil ikke legge fryktelig mye penger i en sekk, 3000 kr er absolutt maks. 

 

Trenger ikke masse smålommer, men jeg liker veldig godt at det er en liten lomme på hoftebeltet. Skulle veldig gjerne hatt D-ringer i hoftebeltet til pulk. Ikke for å trekke pulk, men for å feste en hanefot til hundekobbel i så jeg slipper å holde det i hånda. Eller om det er andre hemper som er solide nok til å feste to sterke hunder i. Må ha mulighet til å feste et bamse ekstrem liggeunderlag utenpå, resten vil jeg ha oppi sekken.

 

Jeg er ei jente som er 163 cm høy og ganske smal. 

 

Noen forslag til tursekk?

 

Jeg vurderer Osprey - Ariel 65, men finner ikke denne i small-medium, det finner jeg bare i 55 liter. Nå har jeg ikke målt enda, men er ganske sikker på at jeg vil trenge SM i størrelse, og lurer på om 55 liter blir litt lite. 

 

Eller Osprey Xena, den er 66 liter i størrelse small. Hva er forskjellen på denne og Ariel, bortsett fra at topplokket kan gjøres til rometaske?

 

Noen andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osprey er gode sekker, ganske lette og ganske billige

Forskjellen på Ariel og Xena er et par ting.

Bæresytemet på Xena er en nyere versjon siden modellen var ny 2012 eller noe.

Xena har og noen yttre "sidelommer", det har ikke Ariel.

Xena er beregnet på litt mer vekt i sekken enn Ariel.

Begge har varmetilpasset hoftebelte.

Begger har lommer på hoftebeltet men ingen har D-ringer.

Så vidt jeg vet kan du gjøre om toppen til rumpetaske på begge.

 

Jeg har herremodellen Aether 70. Brukes til dagsturer på ski om vinteren og lettpakketurer på få dager om sommern. Skulle jeg kjøpt for å være borte opptil en uke hadde jeg nok valg Xenith(herreversjon av Xena) istedet.

Rett og slett fordi den tåler noen kilo ekstra oppakning og litt mer plass og er en litt tightere sekk. Vekt på disse er ganske like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en reklame fra Bergans i eposten i dag - en ny sekkeserie kalt Rondane. Så ut som noe helt nytt fra den kanten, opp til 65 liter. Med forholdsvis lav egenvekt. Kan jo være verdt en titt. Ikke alt for stiv pris heller.

 

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Rondane-65L-Lady-Black-Amethyst--155153-p0000864245

 

Har dog ingen erfaring med denne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Sånn uten å ha prøvd så jo den nye berganssekken ganske lik ut som osprey-modellene, og litt billigere. Av smådetaljer har den ikke lommer på hoftebeltet og lokket kan ikke gjøres om til rompetaske (men jeg bruker nok heller pakkposen min som kan brukes som sekk istede til små dagsturer), men det er ikke det aller viktigste. Og selv om jeg ikke skal pakke ekstremt tungt, så høres jo Xena ut som et mer fornuftig valg enn Ariel av Osprey-sekkene. Den er noen hundre kroner dyrere da, men det kan jo fort bli opp mot 15 kg vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.