Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle fra Majavatn til Mosjøen


Puma

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen prøvd seg på dette før (deler eller hele turen), og hvilke erfaringer har dere?

Jeg vurderer turen med Packraft og fiststang til sommeren. Noen som har ideer på hvor lang tid jeg må planlegge med?

Håper noen kan bidra med erfaringer og tanker rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende ide!

 

Har ingen erfaringer med å padle vassdraget, men da jeg har vokst opp ved vassdraget har jeg noen tanker rundt et slikt prosjekt.

 

Vil tro at den største utfordringen i den øverste delen av vassdraget er liten vannføring. Mellom Sefrivatnet og Kjerringvatnet heller landskapet betraktelig, og en del mindre fosser og stryk må påregnes. Større vannføring nedenfor Svenningvatna. Svenningelva begynner der elva fra Svenningvatna (Vasselva) og den noe større Holmvasselva forenes. Denne er tidvis brei, men kan være svært grunn på seinsommeren. Kun en større foss i Svenningelva (Storforsen).

 

Ved tettstedet Trofors renner Svenningelva ut i Vefsna (Nordlands største elv). Noen fosser på strekningen nedover mot Mosjøen. Laksforsen først og fremst, men også Fellingforsen, Forsjordforsen og Kvalforsen. Ellers er den nedre del av Vefsna stort sett stilleflytende, og bør være en grei affære. Bøndene langs med elva hadde på 1600-1800-tallet egne elvebåter som de tok seg nedover til Sjøgato i Mosjøen med.

 

Vet ikke om dette var til hjelp. Lykke til uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt.

Du kan også høre med @erlendne - han planla noe lignende en gang. Mener å huske han også studerte elva fra Holmvatnet . http://www.fjellforum.no/topic/13610-er-det-mulig-%C3%A5-padle-vefsna-fra-hattfjelldal-til-mosj%C3%B8en/

 

Mener å huske at man før i tiden bygde båter vinterstid innpå land der (Kvannlia) og at fraktet de båtene ned til sjøen på somrene. Derav navnet Båtskardet f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle starte der riksvei 76 starter ved E6? Mister mye padling, men slipper unna flatt vann og ev problemer med lite vannføring i elva.

Skulle være enkelt å komme dit med buss fra Mosjøen.

Noen som vet noe om fiskekort nedover i vassdraget fra rv76/E6?

Har ikke planer om å fiske laks eller sjø ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt et alternativ, men i så fall går du glipp av mye flott natur. Synes selv at disse middels store vannene som ligger på rekke og rad nedover har sin sjarm. Omtrent ikke bosetning i det hele tatt langs de øvre deler av vassdraget, bortsett fra Majavatn. Blir vel en vurderingssak... Bussen mellom Mosjøen og Brønnøysund kjører riksvei 76, så det er enkelt å komme seg til det utgangspunktet du nevner, selv om den ikke går spesielt ofte.

 

Fisk og fiske har jeg dessverre ikke særlig greie på :-)

 

Legger ved noen bilder av Laksforsen, når den viser muskler:

post-1580-0-82073300-1388690212_thumb.jp

post-1580-0-11908500-1388690238_thumb.jp

post-1580-0-17211300-1388690276_thumb.jp

post-1580-0-93468400-1388690302_thumb.jp

post-1580-0-80577500-1388690329_thumb.jp

post-1580-0-34660200-1388690348_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.