Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om Skagastøls-/ Styggedalsryggen.


Alek

Anbefalte innlegg

Jeg har en del spørsmål angående Skagastølsryggen og Styggedalsryggen. Vi er ca 3 til 4 personer som planlegger en tur på disse ryggene. Vi er ikke dumdristige spurtere men vanlige tinderanglere.

Hva er vanlig tid å bruke fra: a) Nordre Skagastølstind til Vesle Skagastølstind?

:? fra Vesle Skagastølstind til Store Styggedalstind (Østtoppen)? Eller fra sistnevnte topp tilbake til Vesle Skagastølstind?

Er Slingsbybreen såpass bratt at et fall uten sikring kan være fatalt, selv med gode snøforhold? Hva er normal tid å bruke fra bandet og opp Slingsbybreen til Mohns skard? og hvilken vanskeligheter kan en møte på denne ruten.

Hvis man ikke har nok tau, Kan da den ca 50 meter lange rapellen fra Store gjøres i kortere etapper? eller blir det da vanskelig å nå ned til hyller der man kan ta ny rappell?

Kan noen gi meg noen detaljer om overgangen mellom Gjertvasstind og Store Styggedalstind(Østtoppen) Er det mer problematisk å komme seg fra Gjertvasstind til Store Styggedalstind enn omvendt? Jeg tenker da under gode snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri tatt tiden på disse strekkene, men om dere går fra Turtagrø og begge ryggene og tilbake over Keiserpasset, så regn med bortimot et døgn hvis dere er fire stykker.

Regn ikke med å komme dere opp eller ned øvre del av Slingsbybreen hvis den er avsmeltet (hvis dere ikke har med isskruer).

Ned fra Storen kan dere gjøre i et par kortere rapeller. Først ned Heftye’s renne til hylla under. Neste ned svaet til galleriene. Derfra kan dere gå uten sikring.

Det er enklere fra Gjertvasstind mot Styggedalstind enn omvendt. Dette fordi dere kan rapellere ned fra Gjertvasstind som er det vanskeligste partiet mellom disse to toppene. Opp fra skaret mot Styggedalstind kan dere gå uten tausikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tiden folk bruker på Skagastølsryggen varierer fra drøye 5 timer (solo og rekord (tror jeg)) til 4 døgn. Det siste er ikke mindre dumdristig enn det første. Hvis man sikrer hele ryggen og ikke har øvet opp evnen til å bevege seg raskt og sikkert i utsatt terreng, er faren for en overnatting overhengende. Hvis du oppholder deg lenge på ryggen, er muligheten for å bli overrasket av drittvær større, og hvis du i utgangspunktet beveger deg sakte går det enda saktere under våte, sleipe forhold. Da ligger situasjonen til rette for alvorlig trøbbel.

Hvis du tviler på at du klarer ryggen/ryggene uten overnatting ville jeg ventet til du har opparbeidet den nødvendige erfaring og trening til å gjøre det raskere. Både Skagastølsryggen og kombinasjonen med Styggedalsryggen går greit på en lang dag, hvis man nøyer seg med å sikre de mest utsatte punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen beskrive denne rappellen ned fra Gjertvasstind mot skardet. Er det nødvendig med flere enn en rappell? Hvordan er terrenget osv.

Tja, det spørs hvor mange skruer du vil sette igjen, og hvor komfortabel du er med 45+ grader på is og snø. Jeg gikk solo, usikret og MEGET forsiktig ned den første 2/3-delen av flanken før jeg tok en rapell på den siste tredjeparten. Der var det en spiss stein som var utmerket for en rapell slynge.

Er dere flere kan dere selfølgelig vandre med løpende forankringer ned den første 2/3-delen av flanken (der det er snø og is) for så å rapellere ned over is-og klippepartiet.

Her er foresten tur-rapporten fra sommeren 2004:

http://distantpeak.com/web/mountains/norway/skagastoelstindane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ikke med å komme dere opp eller ned øvre del av Slingsbybreen hvis den er avsmeltet (hvis dere ikke har med isskruer).

Jeg har tenkt på om jeg skulle ha prøvd å komme meg opp på Sentraltind og Vesle Skagastølstind via Slingsbybreen. Er det slik at det er lettere å komme opp Slingsbybreen tidligere på året, for eksempel månedsskiftet juni/juli :-)

Jeg har vært på de tre "hjørnene" i massivet: Gjertvasstind, nordre og store Skagastølstind, men har aldri trengt inn i massivet. Det er mulig jeg hyrer en guide for oppgaven, men det bør ikke være for vanskelig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kommet tilbake fra en kjempefin tur på Skagastølsryggen og over Storen. Vi tok oss god tid, og hadde to (planlagte) overnattinger underveis, den første rett under Nordre og den andre nesten på toppen av Storen, nærmere bestemt i "hakket" rett sør for Mohns fortopp. Det er andre gang jeg sover i telt på toppen av Storen, og mer spektakuler teltplass har ikke jeg vært borti.

Vi var to stykker og brukte 10 timer fra Nordre til Storen. Vi sikret mye av veien. Jeg har også gått Styggedalsryggen på samme måte, og har sovet i telt rett sør-vest for Østtoppen på Store Styggedalstind.

Personlig har jeg funnet ut at "telttur" på slike rygger passer meg bedre enn å måtte fram over før dagen er omme. Det finnes en god del helt ok teltplasser underveis på disse ryggene.

Det er forøvrig fint å rappellere ned ruta Sydvestveien på Storen. Det er to 25m-rappeller. Jeg så noen hadde rydda vekk slyngene der nå, men har du med en del meter med slyngebånd skal det gå fint.

-samboeren til lph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.