Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det bare jeg som reagerer?


Kristian123

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen hos NRK hvor det står at gruppen på seks personer klarte å skadeskyte elgen tre ganger før de så tok livet av den med et skudd i et tjern.

http://www.nrk.no/telemark/kastet-seg-i-vannet-etter-elg-1.11300012

 

Jeg trodde at litt av grunnen med jegerprøven var å unngå skadeskyting og heller felle dyret med et skudd. Ville tro det er noe seriøst galt med siktet til disse jegerne, eller er det kanskje normalt å skadeskyte dyr selv på størrelse med en elg?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på vinklingen i artikkelen. Mer fokus på at han ble våt og kald enn at man faktisk hadde skadeskutt en elg sim pintes til døde. Jeg syns ikke det var noen god jakthistorie i hvert fall. 

Er det ikke fast rutine ved skadeskyting - ringe etter assistanse - søkehund etc..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du påstår er på linje med å si at en har da førerprøve på bil for at en ikke skal krasje. Krasj skjer alikevel selv om ingen vil at de skal hende uten at det er noe seriøst galt med hverken fører eller bilen. Det er helt normalt at elg blir skadeskutt, men det er selvfølgelig ikke ønskelig.

 

At dyret blir påskutt flere ganger er bare naturlig når det allerede er blitt skadeskutt. Da handler det ikke om å avlive et friskt dyr på en human måte, men å ende lidelsene til dyret så fort som mulig. Da skyter en så lenge det er forsvarlig for sikkerheten, uten å tenke på at det ene skuddet skal drepe.

 

Mange jaktlag har egne hunder som er godkjente ettersøkshunder. Da ordner en fint opp i slike situasjoner selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si jeg stusset på vinklingen i artikkelen, at mannen ble våt og kald og at det litt av et "karstykke" å hive seg i tjernet for å hente elgen de hadde først skadeskutt og så drept i vannet. At det er en viss "pinsel" ved jakt må en nok bare avfinne seg med, men jeg er relativt sikker på at den jevne jeger ikke ønsker skadeskyting men en så sikker og rask avlivning som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skutt ganske mange elger (vet ikke antallet), og har også skadeskutt. Det er IKKE noen god følelse, men om man er aldri så god til å skyte så er det alltid variabler i en jaktsituasjon som kan føre til skadeskyting. Noen ganger kan det være f.eks. en kvist som man ikke ser som kommer i veien, andre ganger kan det være direkte "kuktabber" fra skytteren. Det viktigste for jegeren i etterkant er å analysere hendelsen, finne fram til årsaken, og ikke minst innrømme egne feil og ta lærdom av dem!

Når en elg først er påskutt og man oppfatter skadeskyting er det helt vanlig kotyme å fortsette å løsne skudd mot den på hold og vinkler der man ellers vil holde tilbake skudd. Dette for å prøve å avslutte dyrets lidelser så fort som mulig.

Og du har rett Martin.m: de fleste jegere ønsker en så sikker og rask avlivning som mulig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.