Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø på toppene


Torgeir

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er alltid en vinter på vei, men jeg tror nok denne kula var et skremmeskudd. Kanskje kommer likevel vinteren tidlig som de seneste årene med noe som ligner skiføre over 2000 moh i slutten av september. Husker ennå godt eventyrturen vår til Tverrådalskyrkja sist september i dyp blåvokspudder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ikke ut til å være så mye, og det er spådd noen grader varmere de nærmeste dagene. Men dessverre er det mye møkkavær nå, til sorg for en viss person som har/hadde toppturplaner mot slutten av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren på vei ja... :):( Synes ikke det er lenge siden den slapp taket i fjellet jeg. Men, det der var ikke mye, og den bør nok ikke bli liggende.

Nysnø på toppene skjer jo rett som det er. I fjor hadde vi en flott tur på nordre Knutsholstinder 24. juli i godt sommervær på tørt fjell. Neste morgen var det nysnø ned til 2000 meter. :D

Forøvrig husker jeg september 1996. Var på Austabotntind 21. sept, og nysnø fantes knapt ennå da. Håper på en sånn september til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gleder meg til vinteren jeg.

Ser fram til klokkestille turer i et øde og urørt landskap, alene med jervesporene og vindsuset...

Helt enig, så tjukt av folk det har blitt i f.eks Jotunheimen om sommeren, ser jeg også frem til snev av villmarksfølelse i vinterhalvåret. Vinteren overgår på mange måter sommeren, særlig sensommern. Den er døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå folkens, det er fortsatt begynnelsen av august. Det er et par måneder igjen før snøen begynner å sette seg for godt.

Jeg sliter med å glede meg til vintersesongen. Først må man gjennom oktober og november, som suger føremessig. Desember til februar pleier å være så bikkjekald at det ikke er noe morsomt uansett. Først i mars blir det kult med masse snø, brukbar føreforhold, lengre dager og litt varmere vær.

Nei, bedre å nyte sommeren så lenge som mulig, og i oktober når sommeren definitivt er over kan man begynne å glede seg til mars. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til vinteren jeg.

Ser fram til klokkestille turer i et øde og urørt landskap, alene med jervesporene og vindsuset...

Joda eaa, det er absolutt ikke å forakte det du nevner der. Vinteren på sitt beste med skiturer i fjellet er helt fantastisk. Og så er det en særdeles behagelig måte å ta seg fram på. Føttene setter veldig stor pris på skiturene. :)

Det er innslag av vinter midt på sommeren jeg ikke synes er like festlig. Sommeren er jo så kort. Men, men, man får vel bare ta det som det kommer... :D

Jeg sliter med å glede meg til vintersesongen. Først må man gjennom oktober og november, som suger føremessig. Desember til februar pleier å være så bikkjekald at det ikke er noe morsomt uansett. Først i mars blir det kult med masse snø, brukbar føreforhold, lengre dager og litt varmere vær.

Enig! Det er lenge å vente til snøen har satt seg skikkelig og det blir trivelig å rusle på urørte vidder. Men det gir god tid til å planlegge. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Kalvehøgda idag, 2208 moh. Gikk fra vandrerhjemmet på Valdresflya over Rasletind og eggen bortover.

Lett å gå i starten mens snøen enda var hard. Utover dagen ble det verre.

Opptil en halvmeter med klissen nysnø. Noen steder bar snøen, andre steder sank jeg i til hofta. Tung tur, men flott vær.

Spesielt tungt der man måtte passere partier med stor stein.

Truger hadde vært egnet fremkomstmiddel, men det hadde jeg dessverre ikke med meg ! Etter 2 døgn med nedbør, sannsynligvis det meste som snø på toppene lettet endelig været. Meldingen sa fint vær kun på formiddagen, så med start fra vandrerhjemmet ved 0515-tiden fikk jeg en flott tur. Med denne toppen har jeg besteget alle kommunetoppene i vårt fjellfylke nr 1, Oppland.

Forøvrig vil jeg gi en stjerne i boka Turid og de andre i betjeningen på vandrerhjemmet, her er personlig sørvis for overnattingsgjestene. Få som overnattet, men masse besøk i kafeen på dagtid. Jeg bodde 4 dager her, mens jeg samlet sammen de siste kommunetoppene i Oppland, samt 1 dag der jeg bare koste meg inne i møkkaværet. Herved er dette stedet anbefalt !

post-480-133474396609_thumb.jpg

post-480-13347439663_thumb.jpg

post-480-13347439665_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å se høyfjellet pudret i nysnø igjen Snilen. Det var et godt utnyttet finværshull du fant, var ikke lenge utpå tirsdagen før det dro seg til, i alle fall lenger nede i Valdresdalen.

Kan for øvrig skrive under på at Turid er trivelig vertskap. Vi var der "alene" påskedagen i fjor og fikk skikkelig service. PS! Hadde hun igjen noen kalendere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst å ha gjennomført en slik tur lenge før lunch, og i tillegg allerede ha en oppdatert rapport her! Gratulerer med kommunelista også!

Pipipen er en Boltit (Charadrius morinellus).

Dette er en vadefugl, men den kunne nok likevel ha ønsket seg ennå lengre ben i djupsnøen oppi der nå!

Du har sikkert sett den før, da Boltiten er den vadefuglen i norsk fauna med mest alpin utbredelse. Den hekker på grus, gress- og lyngvokster helt opp mot den alpine sonen. Den er ekstremt tillitsfull, og med litt forsiktighet, kan du få den til å ruge i hånda di! Dette er selvsagt ikke å anbefale, da man respektfullt skal la egg og reir i fred - som alltid, over alt, med alle arter fugl... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Norge er spennende og vakkert. Dessuten: Den kommer til å smelte sin vei, opptil flere ganger før vinteren er her.

I alle år har det vært mer regelen enn unntaket at det har kommet noen snøkuler over 2000 moh i Jotunheimen i juli og august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik : Tusen takk for artsbestemmelse av pippip, jeg lurte litt på denne, tenkte det kanskje var en unge av en eller annen sort. Boltit hadde jeg ikke gjettet på, men kjenner jeg arten.

Morten: Jeg tyvtittet på kalenderen din, så et utstillingseksemplar hadde de i alle fall igjen, vet ikke noe mere om beholdningen utover det. Fine bilder, men jeg nøyde meg med å tyvtitte.

Nå blir det avslapping ved sjøen noen dager. Etter å ha fullført kommunetoppene i Hedmark og Oppland, vurderte jeg å ta en tur bort på Hallingskarvet for å få med den ene toppen jeg mangler i Buskerud, men jeg var såpass gåen i beina etter all baksingen i dypsnøen, så jeg sparer Folarskardsnuten til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men jeg synes det er vemodig å se så mye snø i midten av august. Norge er håpløst...

Feil innstilling for å bo i Norge, dette Tom! :)

Kjøp deg ei foret olabukse og et par ski, og kom deg ut i vinter-Norge. Du kan da ikke ane hva du går glipp av!?

Det er rent, det stilt, det er urørt, spennende, utfordrende - og det er moro!

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig, Erik. Veldig spennende utover sensommeren og høsten, å se vinterens stadig kraftigere angrep på det vikende sommerfjellet :)

Dette har vel vært et brukbart isbreår i Jotun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel vært et brukbart isbreår i Jotun?

Tror nok det - heldigvis!

Sjøl på breene i øst, med vesentlig mindre nedbør enn vestafor, ligger lite blåis i dagen pr. dato, og det også på dels sør- og solvendte isflater...

JIPPI! Da kan jeg drøye litt til, før jeg blir klimaflykning! Og da mener jeg ikke til syden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Snowman, det er det som er digg når det føyker og ødelegger turplaner i fjellet, isbreene koser seg :)

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Gleder meg forresten til første skitur i Nordmarka, noe helt sinnsykt også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

Sorry, men jeg synes ikke uke etter uke med ustabilt møkkavær er spesielt spennende, men det er jo kult for deg at du trives i all slags vær.

eaa:

Du forstår ikke det jeg gjentar gang på gang. Jeg har ingenting imot vinter eller skiturer, og jeg går faktisk på ski. Men jeg trenger ikke 11 måneders vinter. Forstått? Det burde vært minst tre måneder med digg sommervær. Så lenge dette ikke er tilfellet suger Norge hardt. Men kult for deg at du trives med elendig klima.

Espen:

Nordmarka er best for sykkelturer, altså snøfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Espen:

Nordmarka er best for sykkelturer, altså snøfri

Sykkeltur i Marka er også fint, men det kommer selvfølgelig ikke opp mot dobbelttak med fraspark over Bjørnsjøen en solskinnsdag i februar-mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei :).

Heldigvis er jeg hjemme i julen, og ofte i løpet av vinteren. Men om tre år skal marka bli flittigere brukt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg trenger ikke 11 måneders vinter. Forstått? Det burde vært minst tre måneder med digg sommervær.

Joa, koser meg om sommeren jeg óg :) , men jeg forsaker ikke vinteren heller. Den er bare nydelig - såfremt den er kald nok, og har snø nok!

Jeg hater engelske holkevintre... :D

Godt å nyte angen av frost og bar, av is og fjellvind. Og snart kan jeg ake inn i en scene som dette...

post-51-133474396695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.