Gå til innhold
  • Bli medlem

Dra en kajakk etter en annen?


Imp

Anbefalte innlegg

Jeg vil vil vil vil viiiil på tur med ungene til helgen. Men jeg har to kajakker, hvor det da er plass til en voksen og et barn oppi hver. Jeg er bare meg, og to barn, og får ikke tak i en eneste voksenperson som vil være med.

 

Så da er alternativet ikke noe kajakk...eller, å dra den ene kajakken etter den andre, tenker da å putte størstejenta oppi der, så kan hun trene på å padle samtidig. Ha et tau mellom kajakkene...

 

Hva tror dere? Barna kan ikke svømme, men har selvfølgelig vest. Jeg ser likevel at det vil være risikofylt dersom vi velter. Jeg kan holde meg nær land 90% av tiden, og vannene jeg skal padle på er ikke store, fin badetemperatur....

 

Jeg er veldig i tvil, altså, men har så innmari lyst på tur :(

 

Det er to kajakker av den typen her, de er nokså brede.

 

post-11774-0-59009100-1372887613_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fraråde dette. Hadde det bare vært deg og det største barnet, så ville det vært noe annerledes. Tenk nå at den bakerste kajakken velter, og du sitter i den forrerste med minstemann mellom beina. Klarer du da å komme deg ut tidsnok for å hjelpe barnet der bak? Hva da med den andre?

 

Jeg ville heller forsøke å leie/låne en kano.. Kanskje du kan byttelåne med noen, siden du har to kajakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kano er at jeg ikke klarer å løfte den selv. Kan leie her oppe, men det hjelper fint lite når jeg ikke kan løfte den.

 

Barna har jo på seg vester. Vi tar en liten tur opp nå og prøver litt langs med land og ser hvordan det går.

 

Men slenger ut en bytte/lånetråd, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du leid kano, får du ofte også leid tralle.

 

Jeg lurer litt på hvorfor du spør om råd når du ikke har tenkt å følge det. Jeg synes også det er tvilsomt å ta ut to barn som ikke kan svømme på denne måten. Du sier ikke om det er flytevest eller redningsvest. Du sier heller ikke noe om hvordan du har tenkt å taue (feste tauene), som kan være veldig viktig i en krisesituasjon.

 

Husk at alt går bra til det ikke går bra lenger. Sikkerhet er den margin du har når noe skjer. Her har du ikke veldig mye marginer.

 

Men det er ditt valg, og ditt ansvar om noe skjer.

 

Hvis du likevel velger å ta dem med bør du sikre deg at du kan løse ut tauet om du går rundt, så du ikke drar kajakken bak med deg. Du bør også kunne dra kajakken bak helt fram til deg (sittebrønn mot sittebrønn) hvis det er behov for å hjelpe med noe. Dette får du ikke til hvis du fester kajakk til kajakk. Du må feste tauet i deg selv, med utløsermekanisme. Ungene må også ha redningsvest. Flytevest på små barn som ikke kan svømme mener jeg ikke er forsvarlig.

 

Tenk igjennom hva du gjør hvis du kantrer med den ene ungen. Tenk igjennom hva du gjør hvis kajakken bak kantrer. Tenk igjennom hvordan ungene reagerer hvis de triller rundt og havner under vann. Tenk igjennom hva du gjør hvis alle tre havner i vannet, og en eller to av ungene ligger med hodet ned. Tenk igjennom hvordan ungene klarer seg hvis du skader deg når dere triller rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ein spør om råd treng vel ikkje bety at ein må fylje dei dersom ein synest dei er urimelige? Eg har i alle fall ikkje lest argument over her som tilsei at ein skal halde seg heime.

 

Men, det er vanskeleg å svare generelt på dette, då ein ikkje kjenner alderen på borna dine, dine eigne eller deira skills, ei heller veit kvar og under kva forhold du skal padle.

Meinar likevel prinsippielt at dersom ein ikkje skal kunne ta laust og padle eit stilt vatn ein fin sommarsdag, nært land og med alle tryggleikstiltak som er rimelige å setje i verk satt i verk, kan ein like godt pakke inn både seg sjølv og borna i bomull og vatt.

Putt på borna dine rimelige våtdrakter frå Europris, bruk eit sjal rundt livet på dei om dei vert vide så dei held på varmen, bruk ei slepeline som du får kjøpt i ein padlebutikk og hald deg nær land som har gode landingsmoglegheiter. Vert det vind eller ruskette går de rett i land. 

 

Slepelinene i padlebutikk er slik gjorde at dei ligg i ei mageveske som du har på deg. Denne er enkel å løyse. Dersom lina vert for lang i slepet kan du "hekle" den opp med type barneskule-fingerhekling, og sette karabinen i den siste løkka. Slik kan du enkelt løyse kroken om du vil gi ut meir line. 

 

Meinar personleg at tryggleik handlar like mykje om å ta gode avgjerder undervegs som i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Ally veier mindre enn den kajakken din.. :smile:

Det er synd det ikke er dekksrigg på kajakken. I så fall kunne du montert dem ved siden av hverandre, og fått en superstabil farkost..

 

Ja, det gjør den. Men den er mye større. Jeg prøvde å løfte på en på villmarksmessa, og det så veldig dårlig ut...nå husker jeg ikke hvor lang den var..men kajakkene er jo mye mindre, så de er det ikke noe problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll: Takk for råd om slepeline! Visste ikke at det fantes, så det skal jeg se på.

 

Til info så er ungene 3 og straks 6 år gamle. Jeg dro opp med de i går og prøvde, i en vik av vannet hvor det er rolig og så grunt at størstejenta kan stå på bunnen. Minsten var i kajakken med meg, og selvfølgelig har de redningsvest begge to. Er da ikke helt på jordet ;)

 

Det gikk fint, det. Ungene syns det var helmaks. Men jeg følte meg ikke trygg nok, så det blir ikke noen telttur med kajakk i helgen. 

 

Vi får heller fokusere på trening med velt og svømming inntil videre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god avgjerd synes eg. Om du ikkje kjenner deg trygg sjølv er det greit å la være. 

Når eg skulle venje mine dreiv vi mykje med "tull og tøys" i vatnet. Enkelte ettermiddagar slengte eg ut kajakkane på vatnet rett fram i dalen her eg bur, med ei line i enden, og meg sjølv på land med andre enden og ein kaffikopp.

Ungane har godt av å bale på litt utan haukeblikket til foreldra på seg, så lenge det er innom trygge rammer, er mi meining. 

Kos dykk med leiken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.