Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur Fyresdal/Kvipt


Anbefalte innlegg

Vi har muligens tenkt oss på en kanotur i området neste helg.
 
Ser av kartet at det virker spennende å sette kanoen på vannet i Brutjønn og padle nordover til alle vannene som ligger her (Øyarvatn, Langevatn, Gjevarvatn). Er dette praktisk mulig med kun en overnatting? Er det tung bæring? Bra fiske? Noen som vet?
 
Har noen her evt andre forslag til kanotur i området? Birtevatn?
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har erfaring fra dette området??

 

 

Jeg har ikke vært her enda. Men skal tilbringe 3 uker her med kano i August (austheiene). Skal være bra fiske samt ENORME mengder mygg, knott og blinning.

 

For å holde meg litt mer til saken så er jeg ikke sikker på om du kan runde dette området med en overnatting. Selv planlegger jeg å bruke lengre tid på det beskjevne området. Et alternativ er Straumsfjorden, men da må du komme opp fra Setesdal-siden. Det går en bomvei helt inn til vannet, nøkkel og fiskekort kan ordnes hos en som heter Olav Straume tel 99262335.

 

Dersom du skal holde deg på Fyresdal-siden er det veldig fint på Valebjørgheia. www.valebjorg.no

Her har jeg selv vært MANGE ganger og det skuffer aldri. Bitevillig fisk og insekter finnes i hopetall.

 

GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Valebjørg er flott, var der i fjor sommer! Straumefjorden vil jeg ta en gang jeg har bedre tid, og padle hele veien ned Årdalen. Ser helt fantastisk ut. God helg!

 

Jeg skal padle området Straumsfjorden - Dale i Tovdal (via årdalen) i august. Vi skal ha MANGE avstikkere og har gitt oss selv skikkelig god tid. (2 uker)

 

Gleder meg som en liten unge!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har erfaring fra dette området??

 

ps! I boka Hundre Padleperler : en guide til de beste padlerutene i Norge - Av Øystein Køhn er området du skal til beskrevet i detalj. Her forklares bæringer osv greit. Jeg lånte boka på biblioteket for en tid siden. Den fås sikkert også kjøpt på bokhandelen tiltross for at den ikke er helt ny. 

 

Håper det kan være til hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Vi har muligens tenkt oss på en kanotur i området neste helg.
 
Ser av kartet at det virker spennende å sette kanoen på vannet i Brutjønn og padle nordover til alle vannene som ligger her (Øyarvatn, Langevatn, Gjevarvatn). Er dette praktisk mulig med kun en overnatting? Er det tung bæring? Bra fiske? Noen som vet?
 
Har noen her evt andre forslag til kanotur i området? Birtevatn?

 

 

Det er mulig, det er jo ikke veldig store vann. Har ikke padlet akkurat der selv, men gått turer i området.

 

Har padlet mye i Birtevatn, vi har hytte der. Det er jo hytteområde, så det er ikke akkurat villmark. Men om en holder seg til på vestsiden av vannet er det ikke hytter og mange fine plasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Brukte hele forrige uke til å padle Øyarvatn, Sandvatn og Grodvatn. Fantastisk tur i STRÅLENDE vær!! Øyarvatn er litt trafikkert med båter (med motor) så her uteblir den store villmarksfølelsen. I Grodvatn derimot er situasjonen en helt annen. Hadde fantastiske dager der med flotte leiplasser og eventyrlig fiske. ANBEFALES!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.