Gå til innhold
  • Bli medlem

Er orrleiken i gang rundt Oslo?


virrma

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært på leik i år? Lurer på om vi skal dra på torsdag, men det er jo greit å vite om de er i gang. Har hørt flere som har bommet, så det ser ut som det er sen start i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var av gårde på hadeland på lørdag. De var der men ble ikke noe spill å snakke om. Dette var på 700m høyde ca og tuene hadde bare såvidt begynt å titte fram. Mulig det er mere fart lavere ned men jeg satser på å komme meg opp på plassen min igjen til helga. Tipper det er i gang

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ved hytta i ca. 950 m høyde pleier de å være igang nå omkring siste del april - 1. mai. Men i år er det mye snø. Det er spilleplass på jordet foran hytta, så jeg kan åpne sovekammer døra, gå ut på terrassen, sitte i godstolen med dunjakke og se på leiken. Det er ganske mye klukken og bråk fra kl. ca. 5-6 på morningen. I bland litt omkring midnatt.

Jeg skal opp til helgen så jeg får se da - og tar de siste ture på ski.

De bør vel være i gang eller starte ganske snart i Oslomarka.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at spillet styres av lyset og ikke snømengde eller temperatur. Rapportene fra folk som ikke har sett fugl, kan vel like godt komme av at det er veldig lite skogsfugl? Fjoråret var det laveste jeg har opplevd etter nærmere 30 år som jeger.

 

Hadde ei natt på en leik i Nordmarka nylig. For tre år siden kunne vi se 15-20 fugl. Nå var det to haner og ikke ei høne å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspunkt for hønseuka (parring) styres i hovedsak av snødybde. Hønene trenger proteiner fra myrulla for å aktivisere eggstokkene og jo raskere snøen smelter/jo mindre snø det er, jo raskere kommer myrulla fram og kan beites på. <br /><br />

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspunkt for hønseuka (parring) styres i hovedsak av snødybde. Hønene trenger proteiner fra myrulla for å aktivisere eggstokkene og jo raskere snøen smelter/jo mindre snø det er, jo raskere kommer myrulla fram og kan beites på. <br /><br />

Må vel bøye meg for en sånn detaljkunnskap.  :)

Leiken kan jo pågå i flere uker, mens hønene kommer i en kortere periode. Det har jeg sett selv også. Det er mitt inntrykk at hanene begynner omtrent på samme tid hvert år (men jeg kan jo ta feil her også.. :)   )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig. Hanene styres nok av lyset. Orrhanen starter spill på noen minutter alt i februar, og øker lengden utover. Men den magiske hønseuka vil styres av snømengden, og derfor starte i slutten av mars noen steder, mens det kan bli 17. Mai andre steder. Og når hønene kommer på leiken blir det ekstra liv :)<br />

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Orrhane leiken er ikke riktig kommet igang her ved hytta i 950 m høyde i Hallingdal. De klukker noe i skogskanten tidlig på morningen, men er ikke ute på jordet i full leik, som de pleier omkring 1. mai. Da foregår leiken på de bare flekker som er.

Men nå er det absolutt snø over alt og fint skiføre, hvor en kan gå overalt i fjellet!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i går kveld på en myr i en skog i nærheten av Oslo, der jeg hadde fått tips om at det pleier å komme orrhaner, men jeg hørte og så ingen fugler av riktig type. Det var også mest snøfritt på selve myra, så vi lurte på om vi ikke var for sent? Jeg tror jeg skal undersøke et annet sted i helgen der jeg tidligere har funnet spor etter tiur, uten å finne selve leikeplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.