Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykter og batterikapasitet (endret tittel)


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Nå var likevel ikke rådet om å bruke Lithium-Ion myntet på levetid, men på kulde. Hvorfor pakke batteriene inn i varmen når det ikke er nødvendig? Når et Ni-mh har frosset til døde har man fortsatt full juice på et Li-Ion.

For vanlige NiMh er jeg enig, men ikke Sanyo's Eneloop (XX) celler. De har driftstemperatur oppgitt til -20, samme temperatur som er oppgitt som driftstemperatur for Li-Ion batterier. Jeg har hatt mine ute i gode kuldegrader uten problemer, men jeg har aldri sammenlignet med lignende Li-Ion.

Såvidt jeg vet, er det ingen batterier som yter bedre i -20 kontra 0 grader - så det å pakke vekk batteripakka vil gi en positiv effekt uansett hvilken batteritype man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke nødvendigvis riktig at ei regulert lykt vil være mer effektiv med lithium. Det er vell de batteriene som treffer best på spenningen og som krever minst regulering som er mest effektive. flere nimh batterier er også veldig gode til å holde spenningen helt til de er tomme. Men det beste argumentet for oppladbare nimh er prisen. Ca samme pris men de oppladbare kan lades opp til 1500 ganger. Om de da også er gode nok til normal bruk så ser jeg ingen grunn til å bruke lithium bare fordi de holder litt lenger.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet Eneloop enda. Ser også at de finnes i flere utgaver, men er regner med det er XX som er de man må gå for. Får finne et egnet sted med - 40 kalde for oppgaven. :smile:

Det stemmer at XX har høyere mAh kapasisitet. Avhengig av bruk kan likevel vanlig hvit Eneloop være best. De har mye lavere selvutladning og tåler langt flere ladesykluser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som elektriker bruker jeg veldig mye maskiner og verktøy på batterier. Li-Ion gir tilnærmet full kapasitet før det plutselig er helt tomt, Ni-Mh blir gradvis svakere.

Men disse Li-Ion batteriene blir helt ubrukelige når det blir noen kuldegrader. Da vil de rett og slett ikke fungere i det hele tatt, og de tar ikke til seg lading heller. Når de blir vame igjen, blir de ok.

Så om vinteren er de gamle Ni-Mh batteriene langt bedre, selv om de såklart taper en del kapasitet i forhold til når de er varme. Men de fungerer ihvertfall ved lave temperaturer.

Disse Lithium batteriene som blir nevnt her. Finnes de i oppladbare utgaver?

Hvor får jeg kjøpt gode oppladbare AA og AAA batterier med lader som egner seg til å bruke i hodelykt (H7 og H14)? Er det like greit å kjøpe Vanlige Ni-Mh på ClasOhlson til den bruken, eller bør jeg gå for noe litt mer fancy?

Jeg bruker da hodelykten min av og til på langturer, men som regel til treningsturer som varer en time tid.

Eks denne:?

http://batterionline.no/sanyo-eneloop-kampanje/sanyo-eneloop-plug-play-4-stk-eneloop-aa-4-stk-eneloop-aaa

Eller så har ClasOhlson til salgs med høyere kapasitet, og billigere. Kanske denne er bedre? :

http://www.clasohlson.com/no/Batterilader,-Cotech,-med-USB/Pr365107000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneloop går for å være noe av det beste i oppladbare i dag. Det er ett trygt valg. Den store fordelen med disse er at de holder ladingen sin lenge. 85-90% etter ett år. Nå er det kommet flere som har denne egenskapen (Low self.discharge) også men om de er like gode som eneloop veit jeg ikke. Vanlige oppladbare er mer eller mindre tomme etter ett par uker. Oppladbare AA lithium finnes men har mye høyere spenning så det er stor fare for at utsyret ikke tåler denne spenningen. tror det er 3,7v pr celle kontra 1.2/1.5 Så da bør man være sikker på hva man driver med før man går for en slik løsning. Dette skjønner sikkert du som er elektrikker bedre enn meg :P De heter vell 14500 som en nevnte over her.

Forøvrig så har jeg også noen erfaringer med at driller med lithium fungerer dårligere i kulda enn Nimh. Tror dette har en sammenheng med at en drill har ganske høy effekt og tømmer batteriet raskt. Mens lithium er bedre på langtidsbruk. Hva dette kommer av aner jeg ikke men har sett tester ved 20minus i fryser osv som viser at med høy strømstyrke så fungerer nimh minst like godt som lithium. Dette gjaldt eneloop batterier, Det kan sikkert være andre resultater med andre celler.

Ps det er en del å spare på å kjøpe eneloop i utlandet. Prisen som var på en nettside linket til i en annen tråd her inne var under 200kr for 12 AA batterier. Da slipper man moms og toll også :)

edit: Fant den http://ru.nkon.nl/sanyo-eneloop-aa-aaa-batteries.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd oppladbare Lithium i en lykt. Kun ordinære AA og AAA. Det er i stor grad Varta Professional jeg har brukt i mine lykter. Disse er på 2900 mAh, og har fungert glimrende i kulda så langt. Vet faktisk ikke om det finnes oppladbare Lithium i denne størrelsen.

Husk også at det finnes to typer Lithium-batterier, en for konstant last som lommelykter etc, og en for mange små korte laster, som kamera, blitz og lignende. Kjøper du et fotobatteri, så er det ikke sikkert resultatet blir like tilfredsstillende, ettersom det finnes to typer.

@Mindviruz: Du vet det sikkert, men både H7 og H14 finnes i en egen R-versjon, beregnet for oppladbare batterier. De andre gir langt mindre lys enn oppgitt når de får oppladbare på grunn av den lavere spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd oppladbare Lithium i en lykt. Kun ordinære AA og AAA. Det er i stor grad Varte Professional jeg har brukt i mine lykter. Disse er på 2900 mAh, og har fungert glimrende i kulda så langt. Vet faktisk ikke om det finnes oppladbare Lithium i denne størrelsen.

Husk også at det finnes to typer Lithium-batterier, en for konstant last som lommelykter etc, og en for mange små korte laster, som kamera, blitz og lignende. Kjøper du et fotobatteri, så er det ikke sikkert resultatet blir like tilfredsstillende, ettersom det finnes to typer.

@Mindviruz: Du vet det sikkert, men både H7 og H14 finnes i en egen R-versjon, beregnet for oppladbare batterier. De andre gir langt mindre lys enn oppgitt når de får oppladbare på grunn av den lavere spenningen.

Så det du mener er at en H7 og H7R er samme lykten, men H7R er beregnet på å bruke AAA batterier som er oppladbare? Kan man også bruke vanlige AAA på denne lykten med like bra resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Mindviruz:

Det er riktig. Lyktene finnes i to versjoner. H7R og H14R er ment for oppladbare batterier (Rechargeable).

Vet dessverre ikke om disse lykten også takler ordinære batterier. I utgangspunktet får du en høyere spenning med ordinære batterier, og det er absolutt verdt å sjekke opp om lyktene tåler det før man putter på.

Dersom det går fint, så er det ingen tvil om at det er verdt pengene å kjøpe en R-modell, for den koster bare vekslepenger mer enn lyktene uten R. Spesielt med tanke på at de leveres med oppladbare batterier i prisen (ref. Kontorstol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vell H14 ei regulert lykt i motsetning til H7 Vil da tro at H14 ikke er like kresen på spenningen? Ikke tror jeg du ser noe forkjell på lystyrken med 1,5v eller 1,2v Det gjør ihvertfall ikke jeg.

Fant denne.

The LED Lenser H14R is a rechargeable headlamp

with outstanding light quality that can also be

operated with standard batteries.

http://www.ledlenser...ser_Catalog.pdf

Står også at om man er langt unna lademuligheter så kan H7r bruke AAA batterier. Regner med de mener vanlige 1.5v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på spesifikasjonene til H7 og H14 kontra H7R og H14R er "R-versjonene" opgitt med sterkere lysstyrke enn de vanlige utgaven. På H7 er det 20 lumen forskjell (11% sterkere), og H14R har 10 lumen mer enn vanlig H14 (4,8% sterkere).

Dette virker jo litt rart synes jeg. Og om man har en R versjon, og dimmer denne littegrann ned slik at lysstyrken tilsvarer en "vanlig" versjon vil batteriet på en R versjon mest sannsynlig vare lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den heller vil vare kortere på full styrke og like lenge på teoretisk "samme" styrke med samme batterier. Men uansett så er ikke 210 kontra 220 lumen noe du vil se forskjell på i vanlig bruk.

Det er stor sannsynlighet for at det er er snakk om to identiske lykter men R versjonen kan være skrudd opp litt for å kompansere for lavere volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Om du har på fullt lys, og trykker knappen halvveis inn og fortsetter å holde den slik, så vil lyset gå helt til minimum, og fortsette å dimme sakte opp til maks og ned til minimum helt til du slipper knappen. Og da har du den lysstyrken som er når du slipper knappen. Alt står i bruksanvisningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge regulatoren og dioden er den samme så skal de jo i teorien bruke like mye strøm på samme lysstyrke. H14r litt nedimmet lyser i teorien like mye som H14 på fullt og skal da bruke like mye strøm. Det kan sikkert være noen små variasjoner i forhold til effektivitet på regulator i forhold til voltstyrke på forskjellige batterier men med samme batterier så skal det være likt. Med forbehold om at det faktisk er samme diode/regulator i disse to lampene selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Om du har på fullt lys, og trykker knappen halvveis inn og fortsetter å holde den slik, så vil lyset gå helt til minimum, og fortsette å dimme sakte opp til maks og ned til minimum helt til du slipper knappen. Og da har du den lysstyrken som er når du slipper knappen. Alt står i bruksanvisningen ;)

bruksanvisningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De europeiske spesifikasjonene sier en ting, de amerikanske en annen. Dette fordi det brukes forskjellige testmetoder.

Her er de amerikanske:

Max lumens Min lumens Brenntid max Brenntid min

H7 155 2,7 4,5 timer 63 timer

H7R 155 2,7 2 timer 50 timer

H14 220 30 2 timer 20 timer

H14R 220 30 2 timer 30 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruksanvisningen?

Det er en sånn som følger med når du kjøper lykten....

Der står bla. hvordan du får den over i "basic mode" slik at du slipper å få fram den dere blinkingen og alle de modusene du aldri bruker (sos og defence strobe) om du kommer borti knappen. Så står det også hvordan du skifter mellom "energy saving mode" og "maks med lys helt til batteriet er helt dødt modus".

Rotet vekk den eller?

De europeiske spesifikasjonene sier en ting, de amerikanske en annen. Dette fordi det brukes forskjellige testmetoder.

Her er de amerikanske:

Max lumens Min lumens Brenntid max Brenntid min

H7 155 2,7 4,5 timer 63 timer

H7R 155 2,7 2 timer 50 timer

H14 220 30 2 timer 20 timer

H14R 220 30 2 timer 30 timer

Det er jo noe heeelt annet enn det som står på nettsiden deres.

Der er H7 opgitt med 180 lumen, H7R med 200 lumen, og det er noe helt annet enn det du viser til her.

Det merkelige er jo at H14 er opgitt med det samme på nettsiden som du viser til her, bare at det er 10 lumen i forskjell på H14 og H14R...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Moderator: Kanskje det hadde vært greit å skille ut siste del av denne tråden som en egen batteritråd? Vi har herpet ts sitt egentlige tema, dog med ett annet som også er nyttig. :smile:

--------------------------

@ mindviruz:

Ja, det er som du sier noe heeelt annet. :smile:

En av grunnene er visst at de europeiske måleformene og de amerikanske er veldig forskjellig.

I den europeiske starter eksempelvis måling av brenntid fra laveste justerbare nivå, og frem til det kun er 1 lux igjen. De amerikanske målenormene måler fra fullt og ned til det punktet hvor lyset bare er 10 % av hva det var da testen startet. Sistnevnte er i mine øyne en nyttigere opplysning, for hvem har fortsatt på lykta når den så vidt gløder (1 lux)?

Det står litt om dette på side 40 i vedlagte lenke (kopiert fra Phaser litt lenger opp i tråden):

http://www.ledlenser...ser_Catalog.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.