Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykter og batterikapasitet (endret tittel)


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Hei! Det blir ofte mørkt når jeg går i fjellet, og da må jeg ha lys. Jeg bruker nå en Led Lenser H7 hodelykt på 170 lumen, men den er litt svak, så jeg lurer litt på å kjøpe en Magicshine MJ 868H Hodelykt på 1000 lumen, men blir det litt mye? Er det noen som har prøvd lykter med rundt 1000 lumen i stummende mørke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne bruke den til terrengløping på sti, spesielt på turen ned, så godt lys er viktig. Den er oppladbar, så hvorfor i alle dager skulle jeg heller velge AA eller AAA? Led Lenseren jeg har nå bruker 3 AAA, og det er dyrt nok å kjøpe nye batteri til den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne bruke den til terrengløping på sti, spesielt på turen ned, så godt lys er viktig. Den er oppladbar, så hvorfor i alle dager skulle jeg heller velge AA eller AAA? Led Lenseren jeg har nå bruker 3 AAA, og det er dyrt nok å kjøpe nye batteri til den. :P

Fordelen med en lykt som bruker vanlige AA og AAA baterier er at det er mye billigere å kjøpe oppladbare batterier av denne typen istedenfor en spesialisert batteripakke. Trenger du ekstra kapasitet kan du ta med deg reservebatterier. Oppladbare batterier varer ikke evig, de har bare et begrenset antall ladesykluser. Eneloops hvite er et godt valg. Seks batterier koster ca kr 200,-. Ny lykt vil koste deg ca kr 1000,-.......................
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på Magicshine og batterier er så overkommelig at det nok på sikt vil lønne seg i forhold til vanlige batterier. Bruker mi magicshine nesten daglig på denne tiden av året, og bruker man den på laveste lystyrke holder den leng nok for de fleste. tror fort at vanlige AA/AAA batterier blir dyrere i lengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig hodelykt med aa-batt kan ikke sammenlignes med en lykt med oppladbare batterier hva angår lysstyrke. Og skal du kjøre ned ei side i mørket trenger du lys. I toppturmiljøet sies det at 1500 lumens er minimum for skikjøring vinterstid. Gå for magicshine du. I de fleste tilfellene går du med lykta dimmet ned, også har du ekstra lys å pøse på om det trengs eksempelvis når du skal ned en bakke.

Bruker selv Lupine Wilma til skikjøring, løping, skigåing og huneekjøring og bruker hele styrkespekteret fra 1 watt til 28 watt. Henger du bak en vorsteh i 25 km/t er det digg med mye lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Magicshine, omtrent som denne http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og-refleks/MJ-808-%28900%29-Hodelykt-og-sykkellykt/p/1065105_1_Style men med 5 modus.

Veldig billig, også reserverdeler. Har vel hatt den i 3 år nå og fungert supert. Jeg kjøpte min fra dx.com den gang. Ekstra batteri kom på under 200 så ingen mva.

Hadde tidligere en Silva 10/20 men denne er mindre og lyser mye mer. batteripakke er og vesentlig mindre.

Til den må du dog kjøpe hodebånd. Får et enkelt for kr 20 på dx.com men XXL har en bedre modell til 199,-

Ingen av de lampene fra Magicshine er store eller tunge.

Enkel festepatent på disse så kan brukes både på hodestropp, hjelmstropp og rett på sykkelstyre.

Eneste svakhet med de er kabel, spesielt forlengningskabel. Den må man ha for å få batteriet ned i en lomme. PLast blir litt stiv i kulde og det blir lett knekk og brudd fra overgang mellom kontakt og kabel.

Men det forbedres mye ved å surre 2-3runder gaffa i overgang kontakt-kabel for å fordele stresspunktet. Da varer de mange ganger lenger. Ny skjøtekabel koster kr 18 på DX og hele kr 49 på XXL så en har råd til å bruke opp en i året.

har en Petzl som går på AA batterier i tillegg. Den kostet mer enn Magicshin lampa i innkjøp, lyser bare en brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke MJ 868 men har hatt MJ808 i et år nå.

Mm MJ808 kan jeg si: Funker fint til å kjøre "offpiste" om natta i skogen i god fart. 1000 lumen er kjekt når farta øker. Med en ekstra uorginal linse blir den bedre å gå i tettskauen med siden den samler litt mye i orginal utførelse synes jeg. Eneste å klage på er som borgern sier: når det er kaldt blir ledningene litt vel stive.

Jeg synes litt synd på de jeg møter i skogen, men har gitt opp å rette lyset i grøfta når folk passerer. Da ser de bare rart på meg og blender meg enda mer med lykta si...

Jeg har kjøpt Birk Sport sin utgave til kjæresten som julegave. Bedre hodebånd på den og ellers ser den kliss lik ut som MJ808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å ta en kikk på disse: http://www.hallingsport.no/Hodelykter/View-all-products.html Jeg er i alle fall veldig fornøyd med den lykta jeg kjøpte som heter XPG 2000.. Eneste negative må være at jeg kunne tenkt meg ei lita diodelys til lesing i teltet eller lignende. Litt overkill å kjøre 2000 lumen i boka.. I skogen med løping med bikkjene er den helt suveren og man kan også kombinere med magicshine sine batterier... Arcticshine sin lykt skal vist nok ha litt bedre kabler. Det kan jeg ikke si noe om...

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lyskjeglen til MJ868.

  • Camera: Canon PowerShot G9
  • Setting: Full manual
  • ISO: 100
  • Exposure: 4 seconds
  • Aperture: F4.0
  • Focus: Manual
  • White Balance: Daylight

Magicshine-MJ-868.jpg

Mener å ha lest et annet sted an kinalyktene som utgir seg for 1000lumens egentlig gir omtrent 700 lumens in real life.

Les mer her: http://reviews.mtbr.com/2012-bike-lights-shootout/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter veldig god spredning er arcticlight- lykta xpg 2000 helt rå. Den lyser opp hele skogen. Ingen lyskjegle som ved andre lykter. Alt lyses opp.. .

Både XPG 2000 og den lykta jeg har lagt ved lenke til her har god spredning. De er bygget opp med flere LED (5 på XPG 2000 og 4 på Magicshine) som samlet gir lys tilsvarende som en singel 1000 Lumens i styrke, men bruker den ekstra styrken til å spre lyset over et større område i stedet for spot.

Et tips til de som bruker AA / AAA batterier i lyktene om vinteren. Gå for de nye Lithium-Ion batteriene. De koster mer, men holder seg svært godt i kulda. Så en beskrivelse hvor det ble sagt at de fint holdt formen nær uendret helt ned til - 40 grader. I tillegg leverer de fult ut, helt til det nærmest plutselig er tomt. Dette er selvfølgelig på godt og vondt.

http://www.xxl.no/Ro...1074571_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte mig en magicshine-någonting för en tid sedan. 1600 lumen eller så, det är den modellen med 4 små dioder. Jag körde den på näst lägsta inställningen, med cykel, i skogen. Inga porblem alls.

Haken med ultrasarka lampor på vintern är att snön reflekterar så mycket att man knasar sitt eget mörkerseende. Det kan alltså löna sig att slå av lite om det är väldigt mycket snö + snö på träden och så. Är det inte snö på träden och kanske lite småregnigt till och med, då behöver amn allt ljus man kan få tag i.

XXL har flera modeller med väldigt bra pris. Så bra pris att man faktiskt kan köpa och testa. Det var lite det jag gjorde. Skulle den inte vara bra skulle jag ju alltid kunna ha den i bilen eller så (laddkabel för bil medföljde!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hodebånd på denne så har du overkill :) "Foursevens XM18"

15000 lumen på 18stk xml dioder, oppladbar med 28stk 18650 batterier. Viftekjølt og 1time på full styrke. :shock:

Ulemper??? bortsett fra vekt, størrelse, pris, ladetid, og man blir blind om man kikker inn i den, kommer jeg ikke på noen.

Fordeler Masse lys. Kuleste lykta rundt sognsvann :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

klippzetbort

Et tips til de som bruker AA / AAA batterier i lyktene om vinteren. Gå for de nye Lithium-Ion batteriene. De koster mer, men holder seg svært godt i kulda. Så en beskrivelse hvor det ble sagt at de fint holdt formen nær uendret helt ned til - 40 grader. I tillegg leverer de fult ut, helt til det nærmest plutselig er tomt. Dette er selvfølgelig på godt og vondt.

Hva slags lithium-ion batterier er det du tenker på? Tar gjerne en link til disse også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf

http://data.energizer.com/PDFs/nh15-2300.pdf

Vedlagt finner dere databladene til både Lithium og Ni-mh batteriene fra Energizer.

På Lithium-batteriene står det at de egner seg ned til - 40 grader.

På Ni-mh står det skrevet at de ikke egner seg under 0 grader, og at de vil tape seg markant ved kulde. En annen ulempe ved Ni-mh er at du allerede har tapt 20 % av spenningen fra start, ettersom det er et oppladbart batteri. De har 1,2 volts driftspenning, mot 1,5 på de andre. Testet etter industristandarder i 21 grader, så tar det 7 timer (SYV TIMER), før Lithium-batteriene er nede på 1,2 volt spenning, altså nede på Ni-mh batteriets startnivå.

I mine øyne er det kun lykter som er laget spesielt for oppladbare batterier som egner seg med oppladbart. Alle andre vil tape for mye lys på den lavere spenningen i forhold til det de er laget for å få.

Under krevende forhold fremstår Lithium-batteriene som det klare valget, og jeg tror jeg betalte 90 spenn for en 4-pakk sist jeg kjøpte hos Clas. Med disse er du ikke avhengig av å få batteriene inn på kroppen med skjøtekabel og annet styr. De tåler også lagring i ned mot -40 før de taper seg.

Har ikke brukt de i så kalde miljøer, men i - 15 oppfører de seg i allefall som beksrevet.

Vedlagte bilde viser forskjellen mot alkaliske ved 0 grader.

post-10923-0-31968700-1356432313_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken spenning batteriet starter på har lite å si i forhold til kapasitet. Det er mere interessant å se hvor mye strøm man kan ta ut før spenningen synker.

Når det er snakk om lykter så har en del lykter regulering som gjør at du får konstant lysstyrke for så å gå bråtom på slutten. Flere av disse har også forskjellige innstillinger hvor man kan velge for eks en energisparemodus som regulerer strømmen på en snillere måte. Når det kommer til kulde så kan det se ut som jo mere strøm ett produkt trekker jo bedre vil ett Nimh batteri klare seg sammenlignet med ett lithium. Altså har du ei kraftig lykt som tømmer batteriene på en time eller 2 kan du like godt bruke oppladbare Nimh da disse vil klare seg nesten like bra som dyre Lithium batterier. Har du ei lykt som lyser i dagesvis så er det nok smart med Lithium om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Turtur - som gammel RC-fantast har jeg rimelig bra kontroll på batteriene mine - men jeg har enda til gode å se AA/AAA lithium-ion batterier som direkte erstatning til NiMh, det var derfor jeg lurte på om det hadde kommet noe nytt jeg ikke hadde fått med meg :).

14500 Li-Ion celler har samme format som NiMh AA - men jeg har bare sett en Zebralight som er laget for å takle begge typer.

Jeg er ellers enig med Phaser i forhold til bruken av oppladbare NiMh vs Lithium. Jeg bruker råe Sanyo Eneloop til det meste, og har Energizer Ultimate Lithium som backup. De er utrolig lette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterispenning har lite å si på kapasitet, men mye å si å lysstyrke. Når spenningen er høy over lang tid, betyr det at man har godt lys over lang tid.

Dersom man har ei lampe med spenningsregulator for å opprettholde lysstyrken, så går dette utover kapasiteten (strømmen), som forringes.

Energimodus i ei lampe er så godt som alltid kun snakk om justering av spenningen. I nyere lamper må det også en kontroll av strømstyrken til for at denne ikke skal fly i taket når spenningen senkes. Derav en del elektronikk.

Dette er egentlig ren matematikk med hjelp av ohms lov:

-Et batteri som holder på høy spenningen (volt) over tid forbruker mindre strøm (ampére) i det samme tidsrommet for å gi en gitt effekt.

-Et batteri som har synkende spenningsnivå (volt) må kompensere med å forbruke mer strøm (ampére) for å gi den samme effekten.

Et batteris kapsitet oppgis i mAh (milliampére-timer). Dette sier hvor mye strøm det totalt har til rådighet. Ved å velge et batteri som opprettholder høy spenning over tid forbruker man færre milliampere, noe som igjen strekker levetiden, dersom oppgitt totalkapasitet er den samme.

Nå var likevel ikke rådet om å bruke Lithium-Ion myntet på levetid, men på kulde. Hvorfor pakke batteriene inn i varmen når det ikke er nødvendig? Når et Ni-mh har frosset til døde har man fortsatt full juice på et Li-Ion.

EDIT:

@ PaperCut: Ja, det er vel med RC som med batteriverktøy. I normale temperaturer er det mange som foretrekker Ni-mh fremfor Li-Ion fordi de får raskere spenningstap med Ni-mh, men lengre total operativ tid. Med Li-Ion blir det nesten som å skru av en bryter. Kanskje du kan gi råd om quadrocopter til å løfte actionkameraer?

Men igjen, og som det står i første innlegg: Rådet var først og fremst i forhold til kulda, og i forhold til andre ordinære batterier. Ikke oppladbare. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.