Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT Connect


DobbelNilssen

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest PaperCut

Hei, er en del her med forskjellige erfaringer med Spot generelt - se her for litt mer info

Innsigelsene fra noen av oss er at custom- og OK-meldinger ikke kommer gjennom systemet med riktig prioritet - hvis de kommer gjennom i det hele tatt.

Hjelp-meldingene kommer visstnok gjennom - men dette er et produkt som man må stole på, ellers kan det like gjerne ligge hjemme.

Noen mener at det er forskjell på om enheten er kjøpt i Norge/Europa eller USA - men dette tviler jeg på har noe å si.

Min Spot2 døde forøvrig kort tid før den var to år. Nå ligger den som brevvekt i en hylle - og jeg gidder ikke sende den inn for reparasjon heller.

Spot2 og spesielt connect er ganske mye mindre enn Delorme Inreach - men som sagt... man må stole på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaperCut¨@ kan man velge om man kjøper den med USA abb eller canadisk? http://www.inreachcanada.com/service-plans/ http://shop.delorme.com/OA_HTML/DELibeCCtdItemDetail.jsp?item=32265&section=10820#pagetop (trkk så på priser fikk ikke til direkte link) i canada kan man "pause" abb og betale 3.94$ det er jo kjekt hvis man ikke brukere den stort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

PaperCut¨@ kan man velge om man kjøper den med USA abb eller canadisk? http://www.inreachca.../service-plans/ http://shop.delorme....n=10820#pagetop (trkk så på priser fikk ikke til direkte link) i canada kan man "pause" abb og betale 3.94$ det er jo kjekt hvis man ikke brukere den stort

Jeg tror ikke man får velge Canadisk abonnement dessverre. Det hadde vært veldig greit å kunne pause planen for en liten slant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg lurer veldig på hvorfor noen som seriøst vurderer Delorome ikke bare kjøper seg en satelittelefon. De er robuste, gir omtrent garantert dekning om du kjøper riktig modell for ditt bruk og er enkle å bruke.

Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en satelittelefon, men prisen er vel drøy. Vi snakker 4x kostnad i innkjøp og minst 3x kostnad i bruk sammenlignet med Delorme.

For å få sos-knapp og tracking, må du opp på Iridium 9575 extreme. Prislapp 9600kr+mva her hjemme, 1350USD fra USA. Abonnementet for denne koster 65USD+mva i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at du sparer de pengene i det lange løp. Levetiden på en satelittelefon er bedre. Du kan derfor også gjøre nokså trygge kjøp brukt. Vet ikke om jeg ville styrt med tracking, hvis du ikke planlegger å bli kidnappet? Du kan jo uansett ringe.

Edit: Thuraya tilbyr kontantkort. Vet ikke hvordan det er med Iridium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Min påstand er at du sparer de pengene i det lange løp. Levetiden på en satelittelefon er bedre. Du kan derfor også gjøre nokså trygge kjøp brukt. Vet ikke om jeg ville styrt med tracking, hvis du ikke planlegger å bli kidnappet? Du kan jo uansett ringe.

Tracking er en funksjon du bruker når du vil la de hjemme se hvor du går, og den er veldig praktisk. Om levetid på en satelittelefoner er lengre enn en Delorme - jeg vil påstå det stikk motsatte. I tillegg vil jeg påstå at en telefon er en mer komplisert enhet som har større sannsynlighet for å feile enn en Delorme og at den fortere blir et gammelt produkt.

Jeg er klar over at vi er i Spot2-tråden, men det er vel ingen hemmelighet hva jeg mener om det produktet - så jeg holder meg til det jeg har trua på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en satelittlf. kan du sende en sms om hvor du er. Vet ikke om du har brukt en satelittlf noen gang, men det er betydelig mer robust greie enn en smarttlf.

Du kan sende sms med en InReach også, om du har en smarttelefon og det har vel de fleste nå. Og det finnes smarttelefoner som er nesten umulig å ødelegge. Så å bruke masse penger på en satelittelefon anser jeg som temmelig bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en iridium 9555 og en spot2, men da sattlf er nå med bror'n i australia (dyrt i innkjøp, ja! nødt til å dele) gikk jeg til innkjøp av spot2 på platou i bergen (hadde mest lysst på delorme inreach eller spot'n med mobil-tilkobling). Så langt har spot2 fungert helt greit, men bruker bare check-in funksjonen og aldri tracker. Er vel bevisst at globalstar sliter fortsatt, men er jeg alene i ødemarka, har ikke 15minutter mellom satelitt-vinduer og får hjertinfarkt så mye å si....men ville nok kjøpt delorme om den var tilgjengelig i norge. Var haste-kjøp. Stoler jeg på spot'n med livet? Nei...bare en ekstra sikkerhets-tiltak...gikk jo i fjellet på solo-tur før vi hadde mobiler og...men nå jeg blir eldre noe betryggende.

Har du god råd ville jeg absolutt anbefalt nye iridium...men det var det med peng da! Både inreach og iridium er ganske dyre, spesiellt nye iridium...men sistenevnte er ikke skrekkelig dyr med kontant kort, og du får mer fleksibilitet. og en sos knapp, så lenge du ikke får hjertinnfarkt over innkjøpsprisen da! Inreach har dyrt abonnement....circa 2x spotn på både innkjøp og abonnement...

Håper spot'n ikke dør med det første, virker ganske gjennomtenkt, og alle check-in beksjed osv jeg har sendt (riktig nok ikke i dype daler eller utfordrende situasjoner) har kommet fram til familien i Australia. Nå jeg ville ikke tatt det med på mer krevende turer! (dvs i ødemarka i nordnorge eller svalbard eller noe!)...til lokale turer der du ikke er langt unna hjelp er den vel greit....håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.