Gå til innhold
  • Bli medlem

fotosekk til turbruk


Hawk!

Anbefalte innlegg

Vurderer i disse dager en Lowepro AW 400 (http://www.japanphoto.no/product/fotovesker/fotosekk/lowepro/lowepro-flipside-400-aw-sort/), Denne ser i grunn meget hendig ut, eier;Nikon D7000 m/ batterigrep, 18-105mm og en 35mm, sikler i disse dager på Sigma sin 10-20mm, plusser du på en SB 700 blitz og en neve minnekort vil jeg sannsynligvis ikke komme til å kjøpe mer fotoutstyr på en stund. Alt dette og mere til vil jeg få plass til i sekken, og med inngang vendt inn mot ryggen vil utstyret være mer sikkert i de mer urbane strøk.

Utfordringen slik jeg ser det er at en ren fotosekk har sin klare begrensninger, og jeg lurer derfor på om det ville vært mulig/funksjonelt og kjøpt en Norrøna Falketind 55 l og benyttet den som en foto/tur sekk. Noen med erfaring?

En Helsport Ringstind og en liten dunpose tar ikke all verdens med plass, men helt uaktuelt og prøve å dytte det ned i Lowepro'en, lurer på om det er noen med erfaring fra nevnte utfordring, eller bare noen med et knakende godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kamera i snutebag på brystet. Bagen er festet til skulderremene på sekken. Resten av utstyret ligger i respektive etuier i sekken eller noe henger i hoftebeltet.

Med kamera på brystet får du bedre vektfordeling og kan gå mer oppreist.

Å ha utstyret i vanntett pose i sekken er bedre en regntrekket på AW modellene.

Med kameraet på brystet er du alltid klar for raske bilder. Kamera i ryggsekk tar ingen bilder :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, men får ikke plass til mer enn ett objektiv foran på magen.

Et ekstra objektiv på hoftebeltet synes jeg er nok. Jeg bruker som regel D3 sammen med 35 og 180mm til turbruk. Er dyre/fuglelivet i området av interesse ligger det en lysterk 200 eller 300mm i sekken. På kortere turer blir 35mm byttet ut med 28-70.

Kan nevne at jeg har Lowepro's S&F harnes system med belte, skulderreimer og diverse etuier. Det er veldig praktisk, du har alt hengende lett tilgjengelig.

Det blir likevel ikke bruk så mye da jeg ser ut som en dårlig kopi av Rambo når jeg tar det på meg :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg har Lowepro's S&F harnes system med belte, skulderreimer og diverse etuier. Det er veldig praktisk, du har alt hengende lett tilgjengelig.

Det blir likevel ikke bruk så mye da jeg ser ut som en dårlig kopi av Rambo når jeg tar det på meg :mrgreen:

Er dette vanntett?

Den største bøygen jeg har med slike systemer er at de slipper inn vann. Man begynner gjerne dagen i fint vær, og avslutter den i regnvær tilbake til bilen, eller omvendt... Gjerne over flere dager også, så må man ta høyde for litt av hvert.

Det beste systemet jeg har funnet så langt er Ortlieb sine vanntette kameravesker. Kjempebra kvalitet, men disse er ikke fullt så gode til å henge rundt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette vanntett?

Den største bøygen jeg har med slike systemer er at de slipper inn vann. Man begynner gjerne dagen i fint vær, og avslutter den i regnvær tilbake til bilen, eller omvendt... Gjerne over flere dager også, så må man ta høyde for litt av hvert.

Det beste systemet jeg har funnet så langt er Ortlieb sine vanntette kameravesker. Kjempebra kvalitet, men disse er ikke fullt så gode til å henge rundt forbi.

Nei de er ikke vanntette. Jeg bruker etuiene i S&F systemet i buksebeltet, på hoftebeltet på sekken, løst inne i sekken og til oppbevaring hjemme. Fordelen er at det er modulært, du må ikke bære med deg noe du ikke trenger. I regnvær blir alt pakket i vanntette pakkposer inne i sekken. Vanntette oppbevaringsystemer for fotoutstyr blir fort nokså tunge. Jeg bruker heller vanlige pakkposer som er lette og ikke så dyre å bytte når de er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortlieb sine vanntette er nettopp bare det: solide pakkposer med høy nylonkvalitet som har pålimt polstring innenfor. Mer avansert trenger det ikke å bli.

Forskjellen er at du slipper å åpne/lukke med rulle/brett metoden. Istedet har du lynrask ziplock på produktene. Dessuten er det pålimte fester på utsiden, så du kan enten feste dem på ett belte eller via det originale bæresystemet til Ortlieb. Fungerer veldig bra for oss med speilrefleks å ha en vanntett og støtsikret beholder hengende fast på forsiden av overkroppen år baksiden er okkupert av en stor bæresekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kjent problemstilling.. Naturfotografer på langtur. Et godt alternativ er denne løsningen: http://blog.villmarkshistorier.no/2010/05/test-av-stor-ryggsekk-for.html Da har du både en stor sekk for vandringen og en liten som funker ganske godt som fotosekk. Det finnes nok mange løsninger som kan brukes. Å bruke snutebag på brystet er ganske vanlig, men jeg liker ikke det. Derfor så bruker jeg et lite kamera stort sett under vandring. Stopp og ta et bilde, mens du går blir det sjeldent noe blinkskudd av. Motiver må vanligvis arbeides med. Ofte i timesvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå med kamera på brystet handler ikke bare om å være parat, men også vektfordeling. Jeg foretrekker å bære 300f2.8 eller 200f2 på brystet i deres respektive etuier.

Det gir en mye mer oppreist gange en om jeg legger det i sekken. Spesielt ved klyving oppleves balansen som mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kjent problemstilling.. Naturfotografer på langtur. Et godt alternativ er denne løsningen: http://blog.villmark...ggsekk-for.html Da har du både en stor sekk for vandringen og en liten som funker ganske godt som fotosekk. Det finnes nok mange løsninger som kan brukes. Å bruke snutebag på brystet er ganske vanlig, men jeg liker ikke det. Derfor så bruker jeg et lite kamera stort sett under vandring. Stopp og ta et bilde, mens du går blir det sjeldent noe blinkskudd av. Motiver må vanligvis arbeides med. Ofte i timesvis..

Enig i det du sier her men vi må skille mellom det å være naturfotograf og det å være turgåer med kamera. Er kameraet lett tilgjengelig blir det mer brukt. Ligger det i sekken blir det et ork å ta det frem og legge det tilbake hele tiden. Av samme grunn anbefaler jeg folk å skaffe seg små lette kamera fremfor tunge systemkamera. En speilrefleks gir bedre teknisk kvalitet men bildene blir nødvendigvis ikke noe bedre. Er utstyret for tungvint å bruke blir det ikke brukt.

Spørsmål:Er det plass til 400f2.8 påmontert kamera i 'topplokket' på den Berganssekken din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, men får ikke plass til mer enn ett objektiv foran på magen.

Eg har ei Ortlieb-veske på brystet. Der har eg plass til DSLR med objektiv i storleik som 180mm/2,8 eller 80-200mm/4. Under kameraet er det 3 rom. Kvart av desse er det plass til eit objektiv i storleik som 135mm/2,8 eller 105mm/2,8 micro, eller 2 små objektiv som 50mm/1,4, 28mm/2,8, 20mm/3,5 eller ein teleforlengar. Det er altså plass til 3-6 objektiv i tillegg til det som er på kamera.

Objektivvesker som dei LowePro lagar, er også godt eigna til å feste i hoftebeltet på sekken. Men desse er ikkje vanntette.

Treng eg meir enn dette, ligg det (pakka separat i vanntett pakkpose mogleg, dersom det er nødvendig) i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei Ortlieb-veske på brystet. Der har eg plass til DSLR med objektiv i storleik som 180mm/2,8 eller 80-200mm/4. Under kameraet er det 3 rom. Kvart av desse er det plass til eit objektiv i storleik som 135mm/2,8 eller 105mm/2,8 micro, eller 2 små objektiv som 50mm/1,4, 28mm/2,8, 20mm/3,5 eller ein teleforlengar. Det er altså plass til 3-6 objektiv i tillegg til det som er på kamera.

Objektivvesker som dei LowePro lagar, er også godt eigna til å feste i hoftebeltet på sekken. Men desse er ikkje vanntette.

Treng eg meir enn dette, ligg det (pakka separat i vanntett pakkpose mogleg, dersom det er nødvendig) i ryggsekken.

Hva heter denne Ortlieb-veska? Har den plass til en D3 med L-brakett og 180f2.8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquacam L

Eg hadde i alle fall plass t.il D1X (med L-plate frå RRS) med 180mm/2,8. Då gjekk det eine rommet i botnen halvegs bort til grepet på kameraet.

Takk for tips. Da får jeg prøve å finne en butikk som har den inne, så jeg får tatt en titt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier her men vi må skille mellom det å være naturfotograf og det å være turgåer med kamera. Er kameraet lett tilgjengelig blir det mer brukt. Ligger det i sekken blir det et ork å ta det frem og legge det tilbake hele tiden. Av samme grunn anbefaler jeg folk å skaffe seg små lette kamera fremfor tunge systemkamera. En speilrefleks gir bedre teknisk kvalitet men bildene blir nødvendigvis ikke noe bedre. Er utstyret for tungvint å bruke blir det ikke brukt.

Spørsmål:Er det plass til 400f2.8 påmontert kamera i 'topplokket' på den Berganssekken din?

Jeg er enig i det du skriver, derfor er det greit med et lite kompaktkamera i lomma under vandring.. 400/2,8 må du nok ha nede i sekken ;-) eller under topplokket som her: http://m.villmarkshistorier.no/2010/04/sekken.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp og ta et bilde, mens du går blir det sjeldent noe blinkskudd av. Motiver må vanligvis arbeides med. Ofte i timesvis..

Hvert sitt behov eilert. Ikke alt er reklamefotografi. Reisefotografi er impulsfotografi. Man kan ikke sende den samme kayakken opp og ned elva flere ganger for å få det perfekte reklamefotografiet når det bare skal i en reiseartikkel - og omhandle nettopp den første gangen gjennom elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert sitt behov eilert. Ikke alt er reklamefotografi. Reisefotografi er impulsfotografi. Man kan ikke sende den samme kayakken opp og ned elva flere ganger for å få det perfekte reklamefotografiet når det bare skal i en reiseartikkel - og omhandle nettopp den første gangen gjennom elven.

Nå er det vel nettopp artikler knyttet til reise og foto som jeg driver med. Reklame har aldri jeg drevet med. Så jeg forstår ikke akkurat den sammenligningen, men at behovene er forskjellige har du sjølvsagt rett i. Også for en fotograf er både fotoprosjektene og reisene forskjellige og det preger også hvillket fotoutstyr som får lov til å være med.

Og reisefotografi er ikke bare impulsfotografi. Det er også det, men vanligvis en blanding av portretter, landskapfotografier og andre typer. Enkelte deler kan være point and shoot, men en del bilder er også planlagte....

Mitt råd er ikke noe fasit. Det var bare et velmenende råd til trådstarter om noe som er greit å ha i bakhodet. Jeg kjenner ikke behovet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Escape varianten til Bergans har jeg fått mer og mer sans for, men blir en fryktelig dyr sak nå jeg har Recon Pack, det å kjøpe en helt ny storsekk kun for å kunne kjøpe topplokk varianten vil nok ikke økonomien min tillate seg, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.