Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag turrute til Tømtehyttene på vinterstid


Grath

Anbefalte innlegg

Hei!

Neste helg blir det tur til Tømtehyttene, men er litt usikker på hva som er den optimale vinterruta på ski (feller står på pakklista for å si det sånn). Tenker å kjøre inn til Skar (hva jeg kan se av kart skal det være P-område der), men herfra ser det ut til å være flere alternativ.

1. Gå langs Skarselva mot Øyungen i preparerte løyper, for deretter å trekke oppover mot hyttene (ingen løype til hytta etter hva jeg kan se).

2. Vaggestein via Tømtekløftene. Da kan man vel også få med seg Mellomkollen.

Noen som har erfaring og gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er parkeringsplass på Skar, plass til noen hundre, om ikke noen tusen biler, minst....

Jeg ville tatt toget til Movatn, og gått derfra og løype 433 til Tømte, og så rett sørover derfra: http://maps.google.no/?q=http://www.skiforeningen.no/marka/kml/loypestatus/7.kml

Skal du få villmarksfølelsen er nok Vaggestein best, men kanskje du kan ta det som retur dagen etter? Går buss fra Skar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traséen over Furumokollen fra Skar er heller ikke dum.

Et annet godt valg kan være å ta turen fra Mobekken P-plass, du følger da Tømtevegen paralelt på høyre siden for Vaggestein.

- på denne ruta har du to valg, du kan fortsette skogsbilveien helt inn og ta turen innom Hansakollen bl.a før du setter kursen mot Tømtehyttene. Det andre valget er å ta til venstre når skogsbilveien deler seg. Følg "blåmerket sti" til høyre - denne fører deg til krysset hvor du kan velge Mellomkollen - Mobekken - Skar...

Den siste løypa har jeg tråkket opp med truger til Mellomkollen så føret burde være greit.

g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var der for noen år siden kom vi nordfra. Vi kom til Tømte gård. I bakhagen der begynte en tråkket sti. Det er det som er sommerstien mot hytta. Den var godt tråkket og lett å følge på ski. Fra Skar kan du gå mot Øyungen og derfra gikk det den gangen en scooterpreparert løype nordover. Den tok vi tilbake til Skar. Jeg tror den begynte ikke så langt fra Tømte gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.