Gå til innhold
  • Bli medlem

Ingen grenser - 2012


martin.m

Anbefalte innlegg

Hvis man er funksjonshemmet, så må man ta hensyn til det.

Og det gjør de da? De har jo ikke tatt ifra dem de hjelpemidler de trenger?

Er det bare funksjonsfriske mennesker som skal kunne ta vann over hodet? Helt friske mennesker dør fordi de gjør ting som er over deres evne, skal vi beskytte dem mot seg selv også? Skal vi komme og slipe ned alle skarpe hjørner i huset ditt slik at du ikke detter og får au-au? Burde årets vinner av 71 grader nord ikke fått lov til å delta fordi hun hadde lite kroppsfett? Burde Stian ha blitt hjemme fordi det kom til å bli vanskelig for ham og for å hindre ham i måtte gjøre noe han ikke visste om han kunne fullføre?

Hadde jeg vært en av disse så hadde jeg rett og slett blitt forbannet over at du føler at det er riktig at du skal bedømme hva jeg skal få lov til å gjøre eller ikke. Jeg ville tro at alle de som er med på dette har en rimelig god ide om hva som er i vente for dem og har selv valgt å være med på det. Dette er voksne mennesker som har all rett til å bestemme over seg selv og dette er noe de har valgt å være med på. De kan trekke seg når som helst men jeg tviler litt på at noen kommer til å gjøre det. Det jeg synes er virkelig flott er at det er en gjeng som alle har sine vansker og som ikke blir stilt i skyggen av noen helt funksjonsfriske mennesker. Poenget er at de overvinner noe sammen som en gruppe, uten å trenge støtte fra noen som aldri har trengt hjelp selv.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kudos til alle deltakerne. Så langt har dem fremvist godt humør, mangel av egoisme og høy innsatsvilje. Yte etter evne, få etter behov burde være en leveregel, og ikke mottoet til en politisk bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Her skal man ikke skrive mye stygt om Monsen før man samtlige på nakken. Snakket jeg stygt om o' store helt. :)... Herrrlig! 8)

Er bra at funksjonshemmede og andre kommer seg på tur, fenomenalt er det.

Men Monsen synker i aktelse fordi han presser alt for mye. Ikke nokk mat ikke nokk drikke og to svimer til slutt av. Hvem vil bli bært ned fra fjellet som en sekk poteter i beste sendetid på tv? Hva er verdien, selvtilfredsstillelsen og gleden ved dette? Har selv presset mye opp gjennom årene. I tidligere langrennsår spydde jeg flere ganger ved målpassering, og en gang midt i løpet. Har og kjent på det og nesten svime av på fjelltur. Mye kappgang opp gjennom årene. Men mine ting har vært selvvalgt og selvpresset. Ikke igangsatt av en som har altfor lange dagsetapper, med for lite mat, drikke og hvile for en urutinert gjeng. Om jeg hadde vært turleder for en gjeng og to stykker hadde svimt av under turen p.g.a overbelastning så hadde jeg trolig blitt både lei meg og fått skikkelig bonanger og tenkt at nå har jeg virkelig trekt strikken alt for langt. Synes det virker urutinert av Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MindV:

De har jo en læringskurve akkurat som alle oss andre mennesker, og ingen av oss var klar til å krysse Canada på tvers når vi hadde lært oss å gå.

De er ikke i form sier du?

Hun med 1 (en) arm er tidligere OL deltager i svømming. Prøv å forestill deg hva som skal til av vilje for å svømme med en arm på et slikt nivå.

Hun unge som er lam fra hofta og ned, hun gikk en lang trillebår tur på armene i ulendt terreng i første episode. Prøv du neste gang du er på tur...

Så du han tidligere kreftsyke som svimte av, hvordan han trakk den vogna, den kroppen så ikke utrent ut.

Ellers så er det jo også døve med på turen, og de kan jo ha like flott utbytte av naturen som oss. Videre er det deltagere som har hatt et forhold til naturen tidligere som friske mennekser.

@SRX:

Her har du lite å bidra med ser jeg. Du ser utrolig grunt på dette programmet, når det er i realiteten så mange aspekter ved denne serien som er viktig. Det er så mye dritt på tv, også i mellom møkkaprogrammene (reklame), så dette er en banebrytende serie alle måter.

Det er utrolig viktig idag slik som plastikk/ego/megmegmeg samfunnet utvikler seg at "normale" folk, at gjerne barn og ungdom også ser slike programmer, slik at ting blir satt litt i perspektiv for hver enkelt. Mange av oss vet svært lite om hva harde tider er, derfor er det imponerende å se at deltagerne og dems nærmeste familie bli enige og faktisk melder seg på en slik serie.

Man kan bare spekulere i hva som driver Monsen, men først og fremst tror og håper jeg det er gleden av samværet og læringsutbyttet av å lede en slik tur. Selvfølgelig tar han seg betalt, det gjør vi alle. Selvfølgelig ser han også de langsiktige økonomiske fordelene det gir, det ville vi alle ha gjort. I bunn er saken allikevel utrolig god.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/816535/

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er ikke Monsen hellig og folk må mene hva de vil om ham for min del, men jeg kan reagere på hvordan enkelte uttaler seg i forhold til funksjonshemmede. Heldigvis er det tydeligvis mange kloke hoder på forumet som kan gi tilsvar på sånt.

Jeg synes kanskje det var litt trasig for deltakerne å gå i dørken på den måten der - men jeg tviler på at noen av dem klandrer Monsen. Jeg gjør i grunnen heller ikke det, hovedpoenget her er jo nettopp at de skal klare seg selv og finne ut av ting på egenhånd. At noen er litt for ivrige - vel - da har de lært dét. Ingen stor skade skjedd, selv om det kanskje ble litt bratt læringskurve.

Hadde det egentlig tatt seg ut om Monsen gikk rundt og spurte folk hva/om de hadde spist? Kanskje litt hint om at folk måtte passe på i pausen å få i seg nok, men det ville veldig fort kunne virke litt barnehagetanteaktig.

Tror jeg synes de setter grensen for innblanding helt greit, når jeg har tenkt meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Så alle dere hadde vært bekvemme med å presse turdeltagere som dere var ansvarlige for med en eller annen fysisk funksjonshemming eller andre for den slags skyld til de svimer av og må bli bært ned som en sekk poteter? Hmmmm......skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle dere hadde vært bekvemme med å presse turdeltagere som dere var ansvarlige for med en eller annen fysisk funksjonshemming eller andre for den slags skyld til de svimer av og må bli bært ned som en sekk poteter? Hmmmm......skeptisk.

For ordens skyld. Monsen er ikke "hellig" for meg heller. Jeg er også litt skeptisk til evt presse turdeltakere til de svimer av. Men hva har det med funksjonshemming å gjøre? Hva med personer som satser liv, lemmer, sherpaer og turkamerater på vei til Mt. Everest (og andre topper). Hva er forskjellen i dine øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på det er nei.

I dette tilfellet tror jeg det var flere årsaker - pkt 1 - for lite mat og drikke. "Litt", svarte jenta på spørsmål om hun hadde spist. Han andre som svimte av snakket selv om at han hadde fått i seg for lite.

Selv om man har det i bakgrunnen var nok press også en del av årsaken - men det presset tror jeg de legger definitivt størsdedelen på seg selv. Man kunne jo mene at etappene kunne vært kortere for eksempel - men de kunne vel også brukt mer tid? På tvbildene ser det ikke mørkt ut når de ankommer målet den dagen.

Det er en del av det de må gjennom, ikke bare at de skal klare mest mulig, men også å kjenne på kroppen og høre etter når den sier ifra og ta hensyn til det.

Hvis Monsen går bakerst med pisk så skal jeg være enig, men om man tok funksjonsfriske på en "ingen grenser"-tur så tror jeg det kunne blitt akkurat det samme. Det er motiverte folk som er helt gira og vil fortest mulig, lengst mulig, og vise særlig for seg selv hva de klarer å få til. Da må man i respekt for disse menneskene ikke dille med dem og løpe etter dem med mat og drikke bare fordi de sitter i rullestol eller har avstivet hofte.

Mulig det er en brutal mening, men jeg har i hvert fall ikke sett Monsen presse noen her. Jeg kan dog ha gått glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør de da? De har jo ikke tatt ifra dem de hjelpemidler de trenger?

Er det bare funksjonsfriske mennesker som skal kunne ta vann over hodet? Helt friske mennesker dør fordi de gjør ting som er over deres evne, skal vi beskytte dem mot seg selv også? Skal vi komme og slipe ned alle skarpe hjørner i huset ditt slik at du ikke detter og får au-au? Burde årets vinner av 71 grader nord ikke fått lov til å delta fordi hun hadde lite kroppsfett? Burde Stian ha blitt hjemme fordi det kom til å bli vanskelig for ham og for å hindre ham i måtte gjøre noe han ikke visste om han kunne fullføre?

Hadde jeg vært en av disse så hadde jeg rett og slett blitt forbannet over at du føler at det er riktig at du skal bedømme hva jeg skal få lov til å gjøre eller ikke. Jeg ville tro at alle de som er med på dette har en rimelig god ide om hva som er i vente for dem og har selv valgt å være med på det. Dette er voksne mennesker som har all rett til å bestemme over seg selv og dette er noe de har valgt å være med på. De kan trekke seg når som helst men jeg tviler litt på at noen kommer til å gjøre det. Det jeg synes er virkelig flott er at det er en gjeng som alle har sine vansker og som ikke blir stilt i skyggen av noen helt funksjonsfriske mennesker. Poenget er at de overvinner noe sammen som en gruppe, uten å trenge støtte fra noen som aldri har trengt hjelp selv.

Tor Magnus

Jøss mann! Er det mitt innlegg du har lest, eller er du ett helt annet sted?

Jeg må bare si at jeg ikke fatter helt hvor du tar det fra, for du har ikke den fjerneste idè om hva du snakker om når du dikter opp hva slags meninger jeg har, og du forstår ikke i det hele tatt hva jeg har skrevet. Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet i innlegget mitt, eller bare trakk du en slutning, fordi jeg mener at deltakerene ble kjørt litt vel hardt i første program?

Det har jeg all rett til å mene, og det har ingen likhetstrekk med at du skal bedømme hva de får lov til og ikke lov til. Det kan du ha dine egne meninger om du vil, men det skal ikke jeg sitte her å bedømme.

Hvis du leser inlegget mitt så skriver jeg at de må få nyte villmarkslivet, men for å gjøre det på best mulig måte, hadde det kanskje hvert bedre om de ikke hadde trengt å kjøre seg så hardt i første omgang at de svimer av pga. utmattelse. En litt mykere start, bedre tid til matpauser og bålkos i leiren ville vel hvert en bedre start på eventyret (som jeg allerede har skrevet). Eller var det galt av meg å mene det?

Dessuten kan jeg aldri huske å ha sett legen komme til unnsetning 3 ganger når de har fått sendt en episode av 71 grader nord.

De to som besvimte, gjorde det av utmattelse/lite mat. IKKE fordi de er funksjonshemmet. Men jeg får intrykk av at du ikke har forstått det, og derfor tror du at det er det jeg mener.

Jeg skrev også at etterhvet vil de klare seg bedre etterhvert, men det krever selvfølgelig litt trening på å bli bedre. Og i første program burde de kanskje fått prøve samarbeidet og evnene sine i en litt snillere rute. Eller er det galt av meg å mene det også?

Og siden du kommer med ett så dumt og barnslig eksempel som å komme å slipe ned alle hjørner i huset mitt. Så vil jeg bare si "nei takk" til det, men hvis jeg hadde sittet i rullestol ville jeg gjerne ha fjernet alle dørstokkene, og hatt en rullestolheis i trappen. Eller er det noe galt i det også? Det er det jeg mener med å ta hensyn til at man er funksjonshemmet. Ganske åpenbart egentlig, men det liker du tydeligvis ikke at jeg mener.

@MindV:

De er ikke i form sier du?

Hun med 1 (en) arm er tidligere OL deltager i svømming. Prøv å forestill deg hva som skal til av vilje for å svømme med en arm på et slikt nivå.

Hun unge som er lam fra hofta og ned, hun gikk en lang trillebår tur på armene i ulendt terreng i første episode. Prøv du neste gang du er på tur...

Så du han tidligere kreftsyke som svimte av, hvordan han trakk den vogna, den kroppen så ikke utrent ut.

Ellers så er det jo også døve med på turen, og de kan jo ha like flott utbytte av naturen som oss. Videre er det deltagere som har hatt et forhold til naturen tidligere som friske mennekser.

Du også. Forstår du hva jeg har skrevet, eller trekker du en slutning om at jeg "diskriminerer" funksjonshemmede etter at du har skummet gjennom innlegget mitt? Slik virker det for meg nemlig.

Jeg er sannsynligvis ikke i form til å krysse Canada på tvers. Ikke har jeg nok erfaring eller kunnskap til det heller. Noe galt i det eller? Jeg ser at jeg har en begrensing der, og kommer til å trene meg opp til en slik tur før jeg prøver meg på det. Noe galt i det også eller? Det er jo bare det jeg sier, at de er ["akkurat som alle oss andre mennesker"]. Det har du tilogmed sitert meg på, så der burde vi være enig, hvis ikke du mener noe annet da.

Hun damen som mangler både armer og ben svømmer sannsynligvis kjappere og lengre enn meg, og jeg har både armer og ben intakt, bare så det er sagt.

Jeg så tydelig at hun som var lam i bena gikk på armene sine ja, jeg hadde kanskje ikke klart det, men du kan prøve dersom du vil. Fikk du også med deg at hun var helt "vekke" i slutten av episoden, fordi hun var så utmattet? Fikk du i tillegg med deg at han som trakk vognen også besvimte av utmattelse?

Er det derfor noe gale av meg å si at jeg synes de fikk en litt tøff start på turen? Og at de kommer til å klare seg bedre etterhvert som de får mer trenig på å komme seg fram i terrenget, og mer innøvelse på samarbeidet?

De fikk jo knapt tid til matpauser, det var jo bare hardkjør hele veien. Og når vi ser legen like mye i programmet, så er det vel ikke rart at jeg synes det ble litt vel tøft allerede i første episode. De skal tross alt på tur i en måned, ikke glem det.

Så jeg mener fortsatt at de kunne hatt en fordel av en mykere start, hvor de kunne gjort seg kjent med og prøvd ut kroppen, utstyret og samarbeidet bedre før de la ut på en så hard rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle dere hadde vært bekvemme med å presse turdeltagere som dere var ansvarlige for med en eller annen fysisk funksjonshemming eller andre for den slags skyld til de svimer av og må bli bært ned som en sekk poteter?

For å omformulere litt så er jeg bekvem med å la folk presse seg slik at de svimer av i en setting som er trygg. Hvorvidt de har en fysisk funksjonshemming har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Hvis du hadde snakket om barn eller psykisk funksjonshemmede så hadde det selvsagt vært noe helt annet.

Jeg er ganske forbauset over at noen ser ut til å mene at dette ikke er mennesker som kan ta ansvar for seg selv. Det er rett og slett tøft å se mennesker pushe seg så hardt de klarer. Det er derfor jeg ser på 71 grader nord, og derfor jeg også kommer til å se på denne serien.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
For å omformulere litt så er jeg bekvem med å la folk presse seg slik at de svimer av i en setting som er trygg. Hvorvidt de har en fysisk funksjonshemming har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Hvis du hadde snakket om barn eller psykisk funksjonshemmede så hadde det selvsagt vært noe helt annet.

Tor Magnus

Ja vel..... :) Må si jeg er sjokkert over enkeltes meninger. Er helt ok og presse svakere turkamerater slik?

Synes det er unødvendig og brutalt å presse seg (og andre)slik. Men klart skjønner Monsen også.

Bli bra tv av det..... 8)

Deltagerne presser seg maks etter Monsens ønske. Sier Monsen hopp så spør de Hvor høyt, og kan jeg komme ned snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hadde det egentlig tatt seg ut om Monsen gikk rundt og spurte folk hva/om de hadde spist? Kanskje litt hint om at folk måtte passe på i pausen å få i seg nok, men det ville veldig fort kunne virke litt barnehagetanteaktig.

Tror jeg synes de setter grensen for innblanding helt greit, når jeg har tenkt meg om.

For meg er det en del av å være "leder" eller "lokalkjent" for en gruppe.

Gå forran som ett godt eksempel og drikk ofte, legg inn fornuftige spisepauser hver 2-4 time uten å lage noe tanteaktig utover det.

En kan uten å virke tanteaktig si noe sånt som: Æ e nødt til å drikke ofte når æ går på tur ellers så blir æ slapp og får skallebank.

Eller: Æ e nødt å ete ca hver 3 time på tur, 4-5 tima e for længe. Da går æ tom og når æ da spis e det ofte for seint og æ tar mæ aldri inn igjenn.

Jeg lærer opp barna mine på den måten, uten at de egentlig er bevisst at jeg lærer dem noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss mann! Er det mitt innlegg du har lest, eller er du ett helt annet sted?

Jeg må bare si at jeg ikke fatter helt hvor du tar det fra, for du har ikke den fjerneste idè om hva du snakker om når du dikter opp hva slags meninger jeg har, og du forstår ikke i det hele tatt hva jeg har skrevet. Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet i innlegget mitt, eller bare trakk du en slutning, fordi jeg mener at deltakerene ble kjørt litt vel hardt i første program?

Det har jeg all rett til å mene, og det har ingen likhetstrekk med at du skal bedømme hva de får lov til og ikke lov til. Det kan du ha dine egne meninger om du vil, men det skal ikke jeg sitte her å bedømme.

Hvis du leser inlegget mitt så skriver jeg at de må få nyte villmarkslivet, men for å gjøre det på best mulig måte, hadde det kanskje hvert bedre om de ikke hadde trengt å kjøre seg så hardt i første omgang at de svimer av pga. utmattelse. En litt mykere start, bedre tid til matpauser og bålkos i leiren ville vel hvert en bedre start på eventyret (som jeg allerede har skrevet). Eller var det galt av meg å mene det?

Dessuten kan jeg aldri huske å ha sett legen komme til unnsetning 3 ganger når de har fått sendt en episode av 71 grader nord.

De to som besvimte, gjorde det av utmattelse/lite mat. IKKE fordi de er funksjonshemmet. Men jeg får intrykk av at du ikke har forstått det, og derfor tror du at det er det jeg mener.

Jeg skrev også at etterhvet vil de klare seg bedre etterhvert, men det krever selvfølgelig litt trening på å bli bedre. Og i første program burde de kanskje fått prøve samarbeidet og evnene sine i en litt snillere rute. Eller er det galt av meg å mene det også?

Og siden du kommer med ett så dumt og barnslig eksempel som å komme å slipe ned alle hjørner i huset mitt. Så vil jeg bare si "nei takk" til det, men hvis jeg hadde sittet i rullestol ville jeg gjerne ha fjernet alle dørstokkene, og hatt en rullestolheis i trappen. Eller er det noe galt i det også? Det er det jeg mener med å ta hensyn til at man er funksjonshemmet. Ganske åpenbart egentlig, men det liker du tydeligvis ikke at jeg mener.

For å være sikker på at jeg ikke hadde gjort en bommert der så leste jeg innlegget ditt en gang til. Kanskje du skal lese mitt en gang til?

Helt klart trakk jeg slutninger fra hva og hvordan du skrev. Det er fint lite annet man kan gjøre på et forum hvor man ikke har kroppspråk og tonefall å støtte seg på. At du mener at de ble kjørt hard er jo helt greit, det jeg synes er ugreit er at det virker som at dette var uakseptabelt fordi de er funksjonshemmede. Ser du forskjellen på hvordan vi har ordlagt oss om det? Det kan forsåvidt hende her at problemet er hvordan vi har ordlagt oss, ikke at vi nødvendigvis har forskjellige meninger om saken.

Nå vil jeg jo også påpeke at vi har mange ganger sett legene komme til i 71 grader nord. Generelt sett tror jeg de er flinkere til å editere og har ingen ønsker om å vise at leger trengs, men i Ingen Grenser ønsker de virkelig å vise at dette er mennesker som tør å pushe seg helt ut.

Og når vi snakker om mitt dumme eksempel så er det helt riktig. Det var et dumt eksempel for å sette det på spissen. Som jeg sa så er jo dette tilrettelagt for de. De har ikke tatt fra dem de hjelpemidlene de trenger, det de har gjort er å gi dem muligheten til å utfordre grenser.

Men for å være rettferdig så trekker jeg den første setningen i det andre avsnittet og beklager hvis jeg støtet deg med dette.

Er sånn omtrentlig enige da?

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ok og presse svakere turkamerater slik? Synes det er unødvendig og brutalt å presse seg (og andre)slik.

Det kommer jo helt an på hva turen er for. Hvis alle er der for å presse seg og finne sine grenser så er det vel naturlig å presse? Hvis det er en helgagodtur i marka så er det selvfølgelig ikke naturlig nei.

Men klart skjønner Monsen også. Bli bra tv av det..... :) Deltagerne presser seg maks etter Monsens ønske. Sier Monsen hopp så spør de Hvor høyt, og kan jeg komme ned snart.

Så det du sier her er at Lars Monsen kynisk har presset en gruppe voksne mennesker som ser opp til ham til å for å tjene masse penger?

Først og fremst tror jeg ikke at det er så mye penger i dette. Og mitt inntrykk av Lars Monsen er at han hadde gjort dette gratis dersom alle kunne stille med eget utstyr.

Jeg tror nok også at selv om mange av disse er meget takknemlige for at Lars Monsen gjør dette mulig for dem, så er han nok heller ikke jesu kommet tilbake i deres øyne. Eller har du noen innsideinformasjon som gjør at du mener dette?

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MindV:

Nå ble det litt sånn "sandkassa i barnehagen" svar fra deg, så slapp av og se denne.

Det er jo slik du skriver, så tolker andre det, ingen skumming eller hurtiglesing. Støtter meg på Logrus her!

Ser du hva andre skriver?

@SRX:

Må si jeg er sjokkert over enkeltes meninger

Det går begge veier det SRX...

Noen liker ikke Monsen, slik er det bare, men for ganske mange er han jo en kjendis og et forbilde. Døm dem gjerne, men slik er det, og det er fint lite man kan gjøre med det. Hvis man ser på hva han har oppnådd ved å gi opp læreryrket for å følge en drøm, så er det ganske imponerende synes jeg. Skal jeg dømme kun ut ifra Monsen sin Canada tur på svimlende 2.7år, jeg gjentar, 2 år og syv månder på tur, så er det bra frekt å slenge dritt etter mannen synes jeg.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Så det du sier her er at Lars Monsen kynisk har presset en gruppe voksne mennesker som ser opp til ham til å for å tjene masse penger?
Hvorfor ikke, eller har du noen innsideinformasjon som sier at han gjør dette gratis og av nestekjærlighet?

Først og fremst tror jeg ikke at det er så mye penger i dette. Og mitt inntrykk av Lars Monsen er at han hadde gjort dette gratis dersom alle kunne stille med eget utstyr.
Uten kamera til stede? Så han ikke kan tjene penger. Du er stortenkt du. Monsens liv, livsstil og yrke avhenger av at han tar kamera med seg på tur og produserer programmer for tv. Han livnærer seg ikke som lærer og hundekjører.

Jeg tror nok også at selv om mange av disse er meget takknemlige for at Lars Monsen gjør dette mulig for dem, så er han nok heller ikke jesu kommet tilbake i deres øyne. Eller har du noen innsideinformasjon som gjør at du mener dette?Tor Magnus

Kjenner verken Jesus eller Monsen så den utelater jeg å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Skal jeg dømme kun ut ifra Monsen sin Canada tur på svimlende 2.7år, jeg gjentar, 2 år og syv månder på tur, så er det bra frekt å slenge dritt etter mannen synes jeg.

Nå er du usaklig. Jeg har ikke snakket dritt om noen av Monsens andre turer. Har stor respekt for den turen.

Men skal han være urørlig og fritatt for all kritikk for hva enn han måtte finne på for all ettertid fordi han gikk Canada på tvers i 2002? :)

(Måtte google det http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Monsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke, eller har du noen innsideinformasjon som sier at han gjør dette gratis og av nestekjærlighet?

Nei, jeg har ingen innsideinformasjon om han. Det eneste jeg har å gå på er hva han har gjort så langt, det at ingen later til å ha klaget på å føle seg utnyttet. Han ser ut til å komme godt overens med andre, og det som vises av forståelse og vennskap i seriene hans taler også for at han sannsynligvis er en real kar.

Uten kamera til stede? Så han kan tjene penger. Du er stortenkt du. Monsens liv, livsstil og yrke avhenger av at han tar kamera med seg på tur og produserer programmer for tv. Han livnærer seg ikke som lærer og hundekjører.

Jepp, det er jeg helt klar over. Mitt inntrykk er at han via disse tv seriene har hatt muligheten til å hjelpe folk han ønsket å hjelpe.

Kjenner verken Jesus eller Monsen så den utelater jeg å kommentere.

Etter ditt ikke-svar her så regner jeg med at du heller ikke har noen informasjon å legge til grunn for ditt utfall mot Lars Monsen. Jeg synes egentlig kanskje det ville være litt bedre hvis dette var noe du sa til ham hvis han var tilstede på dette forumet og kunne forsvare seg, eller du hadde noen som helst grunnlag til å for å komme med disse ytringene.

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Han ser ut til å komme godt overens med andre, og det som vises av forståelse og vennskap i seriene hans taler også for at han sannsynligvis er en real kar.
Det tror jeg gjerne at han er. Men denne gangen syns jeg han tøyer strikken for langt (som nevnt tidligere)

Jepp, det er jeg helt klar over. Mitt inntrykk er at han via disse tv seriene har hatt muligheten til å hjelpe folk han ønsket å hjelpe.

Kansje, eller kansje ikke.

Etter ditt ikke-svar her så regner jeg med at du heller ikke har noen informasjon å legge til grunn for ditt utfall mot Lars Monsen. Jeg synes egentlig kanskje det ville være litt bedre hvis dette var noe du sa til ham hvis han var tilstede på dette forumet og kunne forsvare seg, eller du hadde noen som helst grunnlag til å for å komme med disse ytringene.

Det jeg har skrevet her kan jeg kan gjerne si til ham personlig, på forumet hær eller hvor enn det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette konseptet er som det er og deltagerne visste utmerket godt hva de gikk til. De har blitt med på dette frivillig. Faktisk var det svært mange som ønsket å være med. Hensikten er vel å vise at man kan klare det utrolige hvis man bare vil, samarbeider og hjelper hverandre. Deltagerne er tøffe som fy og legger ned en helt utrolig innsats. Mange har noe å lære av hvordan de takler dette. Jeg har også hatt sansen for hvordan Monsen har ledet dette. Inspirert og pusha. Men slik det ble i første episode nå synes jeg strikken ble tøyd alt for langt. Greit at deltagerne skal klare seg selv, men lederen bør ha et ansvar for deres ve og vel. Blant annet gjennom å passe på at forutsetningene for å slite er på plass. Når en deltager kan sovne ved lunsjen og ikke få i seg mat, for så litt etterpå svime av. Og en annen må få intravenøs væske har ikke ekspedisjonleder gjort jobben sin. Jakt på god tv? Psykologisk eksperiment? Ikke vet jeg, men hvis det fortsetter i samme duren tror jeg sannelig han mister en seer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SRX:

Æsj, trodde at mellomrommet skulle indikere at jeg gikk litt videre, dvs, "var ferdig" med deg, for det siste i innlegget skulle være litt mer generelt, altså ikke direkte mot deg. Men etter "Kjenner verken Jesus eller Monsen så den utelater jeg å kommentere," så tror jeg at jeg tåler å bli kalt usaklig :) Jeg blir hvertfall ikke "offended."

Dette er Monsen sitt levebrød, en kurs i livet han staket ut for mange år siden, lenge før han kom på tv. Monsen tjener penger på bl.a boksalg, intervjuer, tvopptredner itillegg til tv-serier og ettersalg av turene sine på dvd. Med andre ord; han lever ut drømmen, som så få andre har klart i friluftssegmentet. Veldig få har klart å balansere kombinasjonen av komersielt og ekthet, og beholdt det ekte. Eller som de sier i rap'ens verden; Keeping it real." Monsens erfaring er mange friluftsinteresserte sine våte drømmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si at jeg syes det er helt fantastisk å se så mange ivrige sjeler, til tross for sine problemer, at de får det til sammen.

Gir på en måte ideen om hvor godt vi har det, som har armer og lemmer i behold, samtidig som et fungerende hode. Får enda mere lyst til å komme meg ut.

Kan vel si at dette programet viser at hvem som helst kan yte livsglede. De trenger bare litt tilrettelegging og noen som har vært ute før. Et mye mye bedre grunnlag enn å sitte stuet på et senter der det aldrig skjer annet enn å høre på nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en deltager kan sovne ved lunsjen og ikke få i seg mat, for så litt etterpå svime av. Og en annen må få intravenøs væske har ikke ekspedisjonleder gjort jobben sin. Jakt på god tv? Psykologisk eksperiment? Ikke vet jeg, men hvis det fortsetter i samme duren tror jeg sannelig han mister en seer her.

Jeg tror vel ikke du mener det, men det høres NESTEN ut som du mener at lederen burde passe bedre på "slike slike som sitter i rullestol og sånn"...

Noen har vært inne på det allerede (også jeg) og jeg sier det igjen: Dette er voksne folk! Jeg har tatt meg vann over hodet for en stakket stund og gjør det helt sikkert igjen, "enda jeg ikke er handikappet". Jeg synes ikke det gikk for langt og aller minst synes jeg Monsen skulle gå rundt å telle kalorier og karbohydrater osv på de enkelte. Miamaria sa det så bra en kunne ha sagt om at en i høyden kunne ha minnet om at hver og en måtte få i seg næring, men detaljstyring blir for umyndiggjørende og dumt etter min mening.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.