Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok et speilrefleks-i-kulden emne


Powboy

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ny på forumet, men har søkt rundt og funnet masse bra om kamera i kulden, kondens, temperaturforandringer o.l.

Allikevel har jeg et konkret spørsmål:

Lå i gapahuk med en kompis, det var 16 kalde, og bålet brant ut. Når vi våknet opp om morgenen hadde det lagt seg et solid rimlag på alt: soveposen, presenningen og sekken. Håper på mange sånne flotte turer i vinter og lurer på følgende: hvor ville dere hatt kameraet i dette tilfellet? Utenfor soveposen, inni, eller bare batteriet inni? Det rimlaget hadde vel lagt seg på speilet, linsen og lcd-skjermen og alt hvis jeg hadde hatt det utenfor? Inni soveposen blir det jo kanskje litt vel varmt, dessuten er det vel ubehagelig å sove med en svær speilrefleks inni posen.

har forøvrig en CANON 450D med Sigma 17-77

Takk for eventuelle svar :]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er ideelt vet jeg ikke.

Selv har jeg kamera i en slik veske http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=16932.

Det er vanntett(ikke til å dykke med vanntett) og polstret. Har kamera der uansett som beskyttelse.

Har sett fukt på kamera når været "slår seg" på kvelden. Men hvis det har ligget inne mappen og jeg tar det ut for å ta et bilde eller to så er det ikke noe fukt på det da.

Har et Canon 550D med en 18-250 linse oppi. I tillegg ekstra batteri og 2 filter. Får en Sigma 530 Blitz på tverrs på toppen hvis jeg vil, men begrenset hva jeg drasser på :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår seg mest kondens på det som kjøles ned og varmes opp og kjøles ned og varmes opp osv. Se på folk med briller som kommer inn i vamt hus, da kondenserer det på brilleglassene på et øyeblikk.

Jeg ville latt kamera og objektiv ligge kaldt, men holdt batteriene varme. Ta gjerne med ekstra batteri - det tømmes fort i kulde.

Det blir ikke rim på kameraet om det ligger beskyttet i bagen.

Prøver under bruk å ikke puste så mye mot kamera, da rimer det fort på skjerm og glass.

Når jeg kommer hjem med kaldt kamera lar jeg det ligge i bagen til det er varmt, før jeg tar det fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller, har eg kameraet i fotobaggen min, som er produsert av Ortlieb og er vanntett. Dersom det er aktuelt å fotografere i løpet av natta, kan det vera aktuelt å ha klart eit varmt batteri, i så fall har eg dette i plastpose nedi soveposen.

Dersom eg sett i gang intervallometer på kamera for å ta bilder regelmessig gjennom natta, må eg la det rime ned. Men eg har på ein djup motlysblendar for å redusere riminga på optikken. Dersom ein børster av rimet før det får smelte, så går det nok bra med kamera. Rimet sitt bare utanpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera ville jeg hatt i en fotosekk eller fotoveske, men jeg ville hatt det utenfor soveposen. Batteriet ville jeg hatt i soveposen.

Jeg bruker kamera i all salgs vær, uansett om det er 20 minus eller det regner hinsides, og har til dags dato aldri hatt problemer med det. Og jeg har ikke noe vanntett kamera :?

Tåler mer enn man tror men mindre enn man ønsker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Av egen erfaring er det greit å holde kameraet kalt. Men kan være geit å holde batteriet varmt.

Når du derimot skal ta kameraet inn i varmen kan det være lurt å ta det i en plastikkpose, og knytte godt igjen. Da unngår du det meste av kondensen når kameraet blir varmt igjen. Da kan du bruke det raskere igjen, men det gjør ikke noe om du lar være. Tar bare lengre tid før du kan bruke det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er dette produktet som er linket til i ett innlegg over her, jeg får bare blank side hos amfibi. Men ihvertfall, jeg anbefaler denne veska.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=16932

Vanntett og polstret. Raskt å få kamera ut og skuddklart også - dette gjør at det blir liggende i veska oftere og dermed ofte beskyttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.