Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin i kjelen? Dååårlig i magen??


mindviruz

Anbefalte innlegg

Ser noen "skryter" av at brenneren deres får plass i en liten kjele.

Men:

Hvis man har en parafinbrenner, pakker denne ned i kjelen kan bruker til å lage mat i, og den skulle lekke en dråpe eller to uten at man merker det så melder jo magesjauet seg ganske fort. Stemmer ikke dette?

Hva skjer dersom man pakker en bensinbrenner ned i en kjele, og denne skulle dryppe ut en liten dråpe eller to Miljøbensin/Alkylatbensin? Blir man dårlig i magen da? Eller vil de giftige stoffene fordunste? (Bensin er tross alt merket Giftig) Hva er helsekonsekvensene av dette? Kan man evt. vaske/tørke dette lett vekk fra kjelen før bruk?

Eller er det best å holde kjøkkenutstyret langt vekke fra brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si at vi snakker om Alkylatbensin. Jeg har både smakt og sniffet på dette uten å bli merkbart påvirket. Har heller ikke hatt noe porblem om bensin skulle lekke på kjele eller mat. Som oftest har jeg brukt vanlig dassrull og tørket rent.

Kan nermest garantere at jeg har fått i meg litt av hvert, når det gjelder alkylatbensin. Noe sikkert mange har merket her på FF. :)

Derrimot Børge Ausland, har for sikkerhets skyld bensinen i en egen pulk. Vet ikke om det er alkylatbensin han bruker.

Nå er det sikkert forskjellig fra person til person, om hva man tåler. Mengden kan også diskuteres. Men vil ikke si at dette er noe du trenger å bekymre deg stort for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at vi snakker om Alkylatbensin. Jeg har både smakt og sniffet på dette uten å bli merkbart påvirket. Har heller ikke hatt noe porblem om bensin skulle lekke på kjele eller mat. Som oftest har jeg brukt vanlig dassrull og tørket rent.

Kan nermest garantere at jeg har fått i meg litt av hvert, når det gjelder alkylatbensin. Noe sikkert mange har merket her på FF. :D

Derrimot Børge Ausland, har for sikkerhets skyld bensinen i en egen pulk. Vet ikke om det er alkylatbensin han bruker.

Nå er det sikkert forskjellig fra person til person, om hva man tåler. Mengden kan også diskuteres. Men vil ikke si at dette er noe du trenger å bekymre deg stort for.

Har du testet fruktbarhetsevnen etter en del miljøbensin? Bare for å utelukke at den ikke blir svekket :):?:

Regner med at du hadde merket rimelig fort dersom testprosedyren ikke gikk som normalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv selv sier jeg bare. Synes FALI-faktoren er typisk Norsk.

Som sagt: Nå er det sikkert forskjellig fra person til person, om hva man tåler. Mengden kan også diskuteres. Men vil ikke si at dette er noe du trenger å bekymre deg stort for.

Noen mennesker får det til samme hva de gjør. Lynnedslag i hodet, angrep fra elg, meteoritt i stumpen og gud veit hva. Er du en av dem, lykke til videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med bensin er at det fordamper veldig fort. Dermed skulle vel problemet være løst?

Tror heller ikke en dråpe parafin er noe å ta på vei for hva angår magen. Husker jeg satt og spiste frokost og kranglet med en gjenstridig parafinprimus en gang. Derimot setter parafin noe veldig med smak selv i små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svelga faktisk en god slurk alkylatbensin her i våres. Har to titaniumsflasker som er ganske like, en med drivstoff

og en med edlere dråper. Hva som skjedde skjønner dere sikkert!

Var veldig skeptisk etterpå om jeg kom til å bli dårlig, men det gikk faktisk veldig bra!! Eneste ulempen var at jeg rapa bensin i en

uke etterpå. Og det var litt guffent.

MVH Bengt-Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ekspedisjonsvandrere har en tendens til å frakte bensin adskilt fra utstyret, er at maten kan bli fullstendig ødelagt av bensinen.

Ellers er det som sagt her, bensinen fordamper og er derfor veldig fin hvis det blir søl. Verre med parafin. Også lukten da... Parafinlukten ødelegger resten av turen hvis du søler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en veldig enkel løsning på dette "probelmet". Sikkert hundre som har tenkt på det før meg da :P

Men der er jo bare å putte brenneren i en sånn "ziplock" pose, "narko pose" eller hva du kaller det for :D

Lurt å merke den med tusj da, sånn at du ikke finner på å putte noe annet i posen som du kanskje kan finne på å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.