Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruteforslag Blefjell?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse
Titter på værmeldingen og det ser ut som det kan være mulig å traske litt på Blefjell til uken. Men er det noen som har et forslag til en god rute? Tenkte å ta buss til Bolkesjø og traske inn derfra til Sigridbu. Men deretter? 3-4 dager er utgangspunktet.

Jeg er nysgjerrig på hvilken buss du har tenkt å ta til Bolkesjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort, men finner intet.

Buss: Rute 312 fra Notodden stopper på Bolkesjø ifølge Trafikanten. Ser kanskje ut som den ikke går i helgene og at det bare går en buss om dagen. Må stå opp styggtidlig da, men skal vel gå greit :D

Jeg har ofte tenkt at det måtte være bussmulighet dit, men etter at Rjukanekspressen droppet den daglige avgangen gjennom Jondalen, tror jeg bare det er skolebussen som kjører denne veien – går skolebuss hver dag fra Kongsberg (se nettbuss). Alternativt kan man ta Timeekspressen til Meheia og gå over Selsli og til Ble den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt bil hadde jeg kjørt deg dit fra Kongsberg. ;)

Har gått turen fra Nordstul - Sigridsbu - Bletoppen (den sørlige ruten) et par ganger og den er veldig fin, med topp utsikt store deler av turen.

Minuset er at man må ha seg bil for å kunne kjøre opp til Nordstul, ellers blir det mye gåing i skau - som jeg synes er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For å komme raskt opp i høyden kan en gå over Heimstulfjell. Dersom du kommer fra Kongsberg starter du ca en km vest for Storaas Gjestegård.

Utfordringen er å komme seg dit. Når drar du??

Det går buss til Numedal Kro dersom du velger å gå ruta motsatt vei.

God tur

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for å komme kjapt opp/ned fra Blefjell er merket rute fra Sandvatn rett vest for Bletoppen. Hit går buss. Et lite stykke på skogsvei fra hovedveien, deretter sterk stigning rett opp på Bletoppen, eventuelt kan du skjene til høyre til Sigridsbu før Bletoppen. Akkurat denne ruten har jeg ikke gått selv, men det er nok raskeste vei opp til Sigridsbu med offentlig kommunikasjon. Turen opp via Nordstul-området går mye i skog og er tildels myrete. Jeg ville valgt å gå opp fra Sandvatn.

Rutetabell for Rjukanekspressen her: http://nbe.websrv02.reiseinfo.no/nbeiis/StaticTable/Tables/ruter-eng/r/185.htm

For tilknytning ved Sandvatn eller Tinn Austbygd må du benytte en rute som går over Hovinheia, ikke via Notodden/Gransherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet for å komme kjapt opp/ned fra Blefjell er merket rute fra Sandvatn rett vest for Bletoppen. Hit går buss. Et lite stykke på skogsvei fra hovedveien, deretter sterk stigning rett opp på Bletoppen, eventuelt kan du skjene til høyre til Sigridsbu før Bletoppen. Akkurat denne ruten har jeg ikke gått selv, men det er nok raskeste vei opp til Sigridsbu med offentlig kommunikasjon. Turen opp via Nordstul-området går mye i skog og er tildels myrete. Jeg ville valgt å gå opp fra Sandvatn.

Rutetabell for Rjukanekspressen her: http://nbe.websrv02.reiseinfo.no/nbeiis/StaticTable/Tables/ruter-eng/r/185.htm

For tilknytning ved Sandvatn eller Tinn Austbygd må du benytte en rute som går over Hovinheia, ikke via Notodden/Gransherad.

Enten har jeg ikke fulgt med eller så er ruten lagt om for ikke så lenge siden (kanskje begge deler :) ). Jeg ser at bussen går innom Bolkesjø og dermed åpner for turer Bolkesjø-Selsli-Jonsknuten-Kongsberg i tillegg til å være et flott utgangspunkt for turer på Ble. Takk for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.