Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage multelikør?


ost

Anbefalte innlegg

I sommer har jeg vært så heldig at jeg har fått være med en familie med lidenskaplige multeplukkere på tur til deres "sikre" områder. Det gav meg ca 3 kg med multer, og nå har jeg lyst til å prøve meg på multelikør. Er det noen som har en god oppskrift?

Mange oppskrifter på nett sier: fyll opp glasset med bær, så sukker og så sprit.

For multer er det ikke så lett, da bærene synker sammen etter litt lagring, hvilket medfører at det ikke er like mye plass til sukker og sprit som ved andre "fastere" bær. Er det noen som har en god ide om hvor mye bær man da bør bruke? 3/4 glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskriften du har fått er ikke så gal den.

Volumet med bær og volumet med sprit vil avhenge av styrken på spriten.

Bruker du vekt på bærene og volum på spriten går regnestykket bedre.

Ønsker du en likør på ca 50%, blander du 1Kg bær med 1 liter 50% sprit.

Skal du ha mere perfekt resultat, så hold deg til opskriften du har, så prøvesmaker du om noen mnd.

Er det for mye bærsmak, så bruk mere sprit.

Bruker du likørbase istedenfor sukker, får du en tykkere likør, som også smaker bedre.

Til slutt, sil likøren din nøye i kaffefilter, og la den stå til lagring langt og lengre enn langt.

En industrilikør er aldri yngre enn 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingen ting om bærene synker litt sammen. Vanligvis bruker jeg like mengder bær og sukker uansett hvilken likør det skal bli, men hvis det er søte bær så kan du bruke litt mindre sukker. Sukker kan du tilsette senere når du begynner å smake.

Jeg bruker alltid 60% sprit. Når glasset er fullt med bær og sukker er det bare å helle på så mye du får plass til. Væsken i bærene bidrar til at resultatet blir liggende et sted mellom 35 og 45% og det er vanligvis passe for en likør.

Ser at noen oppskrifter anbefaler å bruke 45% sprit, men jeg synes det blir for lite. Blir den for sterk så kan du bare ha i litt vann.

Men jeg har ingen erfaring med multer. Ekte finsk multelikør er på ca. 35% så kanskje 45% er nok.

Jeg har laget likør av røde rips, hvite rips, bjørnebær, kirsebær, krekling, stikkelsbær etc. og stort sett så blir resultatet bra bare du er litt tålmodig.

Små røde stikkelsbær blir veldig godt, og hvis du slipper oppi tre fire nellikspiker så får du en perfekt julelikør.

Jeg fikk en gang en flaske Raki av en kelner på Kreta. Jeg var visst en god kunde. Når mor og barn var på stranden satt jeg i sjyggen av restaurantens parasoller og ventet til de var ferdige. Det var stort sett bare meg og noen kalde pils.

Dette brennevinet smakte forferdelig og ble bare stående i kjelleren etter at jeg kom hjem.

På en fjelltur kom jeg over et område med utrolig store fine krekling, og de måtte jeg bare ta med hjem.

Kreklingen ble forent med Rakien og etter å ha smakt til med sukker så var den forferdelige Rakien forvandlet til en drikk for guder.

Litt svakt alkoholinnhold etter min mening, men veldig god smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIKTIG:

Multene som har dannet grunnlaget for likøren, blir et aldeles nydelig kakefyll :D

De minner meg om en episode hjemme hos oss for lenge lenge siden.

Min mor var veldig flink til å lage mat og da jeg var liten var hun ofte ute og kokte mat til brulluper etc.

En kveld da min far, som var totalavholdsmann, skulle hente henne hjem fra en slik kokkejobb så ble han nok litt overrasket.

I brullupet hadde de servert punch med masse frukt og bær i, og disse bærene spiste kokkene mens de vasket og ryddet etter festen.

Resultatet ble at min far, som sikkert ventet å få hjem en trett og utslitt kone, nok fikk seg en liten overraskelse. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for gode svar, og beklager at det ikke har kommet noen tilbakemelding på dette før.

Resultatet lar foreløpig vente på seg, dette skal lagres godt før bruk. Men prosessen ble som følger:

1 Norgesglass på ca 1 liter, fyllt med ca 7/10 bær, resten sukker og sprit. Vendte glasset mye i starten, nå står det kjølig og rolig og vendes bare av og til. Usikker på om det er klart til jul, eller om vi skal vente lengre. BLir uansett å sile gjennom kaffefilter eller oppvaskhåndkle. Med små barn i huset er jeg usikker på om bærene blir brukt i kake etterpå - kaken må plasseres godt unna barna i så fall :D

Kona ville også prøve med rødrips, så vi kjørte tilsvarende mengde der og, med den forskjell at glasset ble fyllt helt opp av bær, da rips er langt mer faste enn hva multer er, slik at risiting av glasset for å få plass til sukke rog sprit er langt lettere.

REs: Tilsatte du noe ekstra da du laget av rødrips? Vi har ikke gjort det, i første omgang er vi langt mer interessert i smaken av bærene, enn av alskens mulig annet i tillegg. Vi laget kirsebærlikør for noen år siden, og gjorde da to varianeter, en "naturell" og en med kanelstang i Norgesglasset. Resultatmessig mente vi at kanelstang ga en artig smak, men at naturellversjonen var vel så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.