Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på breøks?


Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer ann på hva den skal brukes til.

Til vandring er det fint med en lang som kan brukes som vandrestav. (les: en som når ned til bakken når du står rett-opp-og-ned og holder øksa rundt bladet.)

Skal den brukes i mer alpint terreng og til lett klatring er det fordel med en del kortere øks, litt avhengig av høyde, men rundt 50-60 cm er bra.

En kort øks vil funke fint til vandring, men en lang øks vil funke dårlig til klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved glissader i bratte snøbakker bruker jeg isøksen som det treje ben og til å bremse med. Da bør den være så lang at den når nesten eller helt ned til bakken når du står med den i hånden med grep om selve øksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har både lange og korte økser. Tradisjonelt skal en breøks være lang, tanken bak det er at man skal kunne støtte seg til øksen når man går. Min erfaring er at dersom øksen skal kunne brukes som støtte, da blir den veldig lang, faktisk i størrelsesorden 110-150 cm avhengig av din kroppslengde og din foretrukne albuevinkel. En lang øks betyr at vekten blir større og skaftet blir også lettere å knekke.

Gjeldende mantra på brekurs og i fjellsportmiljøet er at man anbefaler økser med en lengde på 70-80 cm til brevandring, men da er øksen for kort til at man kan støtte seg på den, og man ender opp med å bære øksen.

Siden man likevel må bære øksen har jeg derfor kommet frem til at en kort, lett øks på 50 cm både er sikrere og mer praktisk.

En slik øks gir mindre å bære på, og når det blir så bratt at man må støtte seg til øksen er 50 cm en praktisk lengde å forholde seg til da øksen blir enkel å flytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.