Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjørerute til kjerag.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg har satt lenge i dag å prøvd å finne en brukendes kjørerute til helgen.

Vi tenkte å gå opp på kjerag på lørdagen, og preikestolen på søndagen.

Planen er å reise fra bergen etter jobb på fredag og finne en fin campingplass i nærheten av Kjerag.

På lørdagen tenkten vi å gå opp på kjerag, og så flytte oss til en camping i nærheten av Preikestolen.

På søndagen tenkte vi å gå opp på Preikestolen, og så vende hjemover til Bergen etterpå.

Jeg har aldri vert i området før. Men høres dette mulig ut på en helg?

Det andre jeg lurer på er hvordan man kommer seg til utgangspunktet for turen til kjerag? Jeg har søkt masse etter det, men jeg får ikke rutene til å stemme med kartet.

Kan noen forklare meg kjøreruten til Kjerag fra. f.eks. Stavanger med bil? Det hadde hvert fint om dere tok med skilt og veinummer.

Takker på forhånd for hjelpen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så har verken Prekestolen eller Kjerrag mye med "Toppturer og tinderangling" å gjøre.

Prekestolen er en enkel tur, som tar 1 til 1 1/2 time, forutsatt at dere er i rimelig god form. Det er noe lenger og noe brattere til Kjerrag, men fortsatt likner det lite på tinderangling.

For det andre ligger Prekestolen og Kjerrag på hver sin side av fjorden, og det er selvsagt ikke bilvei den korteste veien.

Det er campingplass i Lyseboten og rett nedenfor stistarten til Prekestolen.

Enkleste vei mellom de to plassene er faktisk ferge. Ulempen er at det bare er turistferja som går på lørdag. Den tar TID, og koster en halv arm,

(Andre dager går hurtigbåt, som tar noen biler - 1/4 av tiden og halve prisen. Vi er i Norge... Sjekk Tide.)

Det går ferge fra Fossan (eller Lauvuk på Stavangersiden) til Lyseboten.

Det er også mulig å kjøre rundt - tatt lit på husken 130-140 km,

Litt oppsummert:

Om vi forutsetter at dere er i Stavanger på lørdag morgen (Det tar 5 timer å kjøre fra Bergen) så er det to - tre timer å kjøre til stistart ved Øygardstølen ovenfor Lyseboten. (Riksvei 45 til Sirdal og vider på Lyseveien).Det tar 6 timer å gå frem og tilbake med stopp på Nasatind og Kjerragbolten. Nye to - tre timer tilbake til Lauvik og så en time til campingplassen nedenfor startpunktet for Prekestolen.

Det blir en lang dag, men ikke umulig. Dagen etter er det ut til Prekestolen - 3 - 4 timer og så kjøring hjem.

Det er mulig å komme til Lyseveien fra Haukeli og over Brokke Suleskard til Sirdal, men jeg har ikke peiling på kjøretid denne veien. Det kan være enkler og kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om E39 eller over Haukelifjell er korteste veien fra Bergen til Kjerag, skal jeg ikke begi meg ut på, men det er nå i alle fall den fineste veien :wink:

Det finnes mange plasser langs veien rett før man kjører ned til Ørneredet for å parkere. Ca 5 min før ankomst er det ei elv som renner under veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hmm.. Jeg trodde topptur var sånn "opp på en fjelltopp, og ned igjen tur".. Men men :D

Ja, det blir nok sikkert ett par lange dager.

Så jeg tror rett og slett vi bare tar oss god tid, og tar det hele med knusende ro og tar preikestolen en helg, og Kjerag en annen helg.

Får liksom ikke tid til å nyte turen hvis vi må begynne å stresse med dårlig tid.

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet Kjerag har såvisst en topp på 1132 m, men det "normale" turmålet her er ikkje toppen men Kjeragbolten og Nasatind som har utsikt direkte ned i Lysefjorden. Preikestolen er tilsvarende, bare en flat klippe ut mot fjorden, ved Neverdalsfjellet.

Ved riktig ferjekorrespondering og ingen kø så tar det faktiskt bare 4 timer å kjøre E39 fra Bergen til Stavanger. Men fredag etter jobb kan du kanskje plusse på 1 time eller 2. Fra Stavanger til Lysebotn er det ca 150 km / 2,5 time kjøring.

Ta tidlig fri fredag så har du god tid til både Kjerag lørdag og Preikestolen sundag, og du kan f.eks kjøre den flotte ryfylkeveien til Røldal på veg heim sundag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ja, jeg er fremdeles litt i tenkeboksen der på hva vi skal gjøre.

I følge google er det ca 6 timer fra bergen til lysebotn, men der er dersom man glir rett innpå alle ferger. Vi har tenkt å ta med campingvogn, så 7-8 timer burde da holde. (jeg får ikke madamen til å sove i telt :-))

Kjører vi i fra Bergen klokken ett-to så er vi framme da senest kl 9-10 hvis jeg regner 8 timer nedover.

Men det jeg er skeptisk på er hvordan det er å komme seg opp og ned med campingvogn til og fra lysebotn? Det er jo noen sinnsyke svinger nedover der i følge kartet, og med en relativt liten/medium campingvogn og en lang Toyota hiache som trekkvogn så kan det kanskje bli litt knapt nedover der eller?

Noen som har vert der som kanskje kan dele sin erfaring med veien til og fra lysebotn med campingvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med å kjøre kampingvogn men det kjøres turistbusser på denne vegen så da må det vel gå greit å kjøre kampingvogn og. Denne vegen er skilta med 10% stigning og svingane er krappe ja, men det er liten trafikk. Heile den 31 km lange lysevegen fra Sirekrok i Sirdal til Lysebotn er en forholdsvis smal "berg- og dalbaneveg" så det kan absolutt vera en fordel å sette vogna fra seg i Sirdal f.eks, og dere trenger jo ikkje å kjøre heilt ned til Lysebotn heller med mindre dere vil overnatte der.

Ved Preikestolen driver DNT Preikestolen Fjellstue med overnattingstilbud på alt fra sovesal til rom med hotellstandard. Hvis dere dropper heile kampingvogna kan dere f.eks overnatte første natta på Lysegard og på fjellstua andre natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.